Väitös 28.5. Populaarikulttuuri muuttaa käsityksiämme poliittisista todellisuuksista
Tutkimus lähestyy aihettaan elokuvallisen kulttuuridiplomatian kautta toisen maailmansodan jälkeisessä, Unescon (Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö) tarjoamassa viitekehyksessä.
Väitöskirja analysoi Unescon vuonna 1959 julkaisemaa elokuvakatalogia, jonka tavoitteena oli edistää kulttuurienvälistä ymmärrystä idän ja lännen välillä. Katalogissa nimettyjä elokuvia ei ollut alun perin tehty esitettäviksi kulttuuridiplomaattisissa tarkoituksissa, vaan ne valjastettiin palvelemaan tätä päämäärää katalogiin sisällyttämisen kautta.
Näin ollen väitöskirja keskittyy näennäisesti epäpoliittisten elokuvien politisointiin tarkastelemalla tapoja, joilla elokuvia tulkittiin ja joilla niiden tarkoitusta muokattiin. Analyysi keskittää huomion siihen, kuinka elokuva toimii, mitä sillä voidaan tehdä ja minkälaisia poliittisia päämääriä sillä voidaan edistää.
Tutkimus tarkastelee Unescoa moraalisena mielipidevaikuttajana maailmanpolitiikan kentällä, asemoiden organisaation yhdeksi varhaisimmista ja merkittävimmistä poliittisista toimijoista ja poliittisen toiminnan alustoista monenvälisen kulttuuridiplomatian kentällä.
– Kulttuuridiplomatia on käsitteenä lähes paradoksaalinen. Politisoitunut kulttuuriargumentaatio korostaa kansallisten identiteettien välisiä eroja syventäen kansainvälisiä vastakkainasetteluja. Kulttuuridiplomatian pitäisi kuitenkin toisaalta kyetä toimimaan näiden jännitteiden lievittäjänä. Kulttuuridiplomatia voidaan siis ymmärtää itseään toteuttavana ennusteena, jonka ytimessä ovat eroihin, erilaisuuteen ja erimielisyyksiin liittyvät lähtöasetelmat, Huttunen selventää.
Tutkimus valottaa Unescon kulttuuridiplomaattista strategiaa, jonka tavoitteena on pyrkimys kyseenalaistaa ymmärryksemme vastakkainasetteluista negatiivisina konfliktien ja ristiriitojen lähteinä. Perinteisesti erot, erilaisuus ja erimielisyydet on nähty ongelmana, joka täytyy ratkaista. Tutkimuksessa valottuu populaarikulttuurin potentiaali yhtenä merkittävimmistä välineistä muuttaa tämä syvään juurtunut käsitys.
Väitöskirja osoittaa, kuinka Unescon pehmeällä, mielipidevaikuttamisen varaan rakentuvalla vallalla on vahva maailmanpoliittinen ulottuvuus. Populaarikulttuurin valjastaminen poliittisten päämäärien palvelukseen nostaa pintaan organisaation ihmisyyden ja solidaarisuuden taakse piilotetun poliittisuuden.
– Populaarikulttuurin kuvitteellisten maailmojen kautta Unesco tarjoaa meille mahdollisuuden määrittää käsityksemme maailmanpoliittisesta todellisuudesta uudelleen, oli kyse sitten tavoista ymmärtää erontekemisen politiikka kulttuuridiplomatian mekanismina tai elokuvan potentiaalia puhutella maailman väestöä suoraan valtiokeskeisen politiikan rajoitteiden ulkopuolella, Huttunen toteaa.
– Uskokaa tai älkää – populaarikulttuuri voi muuttaa maailmaa, väittelijä lisää.
FM Miia Huttusen valtio-opin (kulttuuripolitiikka) väitöskirjan "Suitable for Western Audiences: UNESCO and the Self-fulfilling Prophecy of Cinematic Cultural Diplomacy" tarkastustilaisuus pidetään 28.5.2020 klo 16.00 alkaen. Vastaväittäjänä professori J.P. Singh (George Mason University, USA) ja kustoksena professori Pekka Korhonen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Yleisö seuraa tilaisuutta verkkovälitteisesti. Verkko-osoite, jossa tilaisuutta voi seurata: https://jyufi.zoom.us/j/67987759343. Yleisö voi tilaisuuden lopussa osoittaa mahdolliset lisäkysymyksensä (kustos Pekka Korhoselle) puhelinnumeroon +358 50 563 1864.
Julkaisun tiedot:
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8164-8
Taustatietoja
Miia Huttunen kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän lyseon lukiosta vuonna 2002. Huttunen valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2014. Syksyn 2016 Huttunen vietti tutkijavierailulla Kioton yliopistossa, Japanissa, Suomen Akatemian Idän ja lännen käsitteelliset kiistat -tutkimusprojektin rahoittamana. Vuoden 2017 alusta lähtien Huttusen väitöskirjatutkimusta on rahoittanut Koneen Säätiö.
Lisätietoa
Miia Huttunen, 0445197258, miia.j.huttunen@student.jyu.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
