Jyväskylän yliopisto

Väitös: Lukiokoulutuksen uudistaminen kaipaa koulutuspolitiikan ja lukiokentän vuoropuhelua

Jaa
Lukioihin vaaditaan uudistuksia, mutta toimeenpanon vastuu jää rehtorin harteille. Helmikuussa tarkastettavassa väitöskirjassa tarkastellaan lukiokoulutuksen uudistamista, sen johtamista ja tulevaisuuden ennakointia.
Kouluneuvos, KM Taina Lehtonen väittelee kasvatustieteen tohtoriksi perjantaina 17.2.2023 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Kuva: Hehkuva / Krista Järvelä
Kouluneuvos, KM Taina Lehtonen väittelee kasvatustieteen tohtoriksi perjantaina 17.2.2023 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Kuva: Hehkuva / Krista Järvelä

Kouluneuvos, FM Taina Lehtosen tutkimuksen keskiössä oli vuoden 2019 lukiouudistus, jonka myötä lukiokoulutus muuttui opintopistepohjaiseksi kurssipohjaisen sijaan. Uudistus kosketti myös muun muassa ylioppilaskokeita, jotka on saanut syksyn 2019 jälkeen uusia rajoituksetta.

Väitöstutkimuksen aineiston Lehtonen hankki haastattelemalla kokeneita lukion rehtoreita eri puolilta Suomea ja erilaisista lukioyhteisöistä.

Haastateltujen rehtoreiden koulutuspoliittiset näkemykset olivat kriittisiä. Uudistukset ovat nopeutuneet ja lukioista on tullut uudistus- ja hankegeneraattoreita. Koulutuksia kehitetään koulutuspoliittisin päätöksin toisistaan erillään, vaikka tavoitteena on jatkuva oppiminen. Uudistusten taustalle kaivattiin tutkimusta ja pitkäjänteisyyttä. Kritiikkiä kohdistettiin myös korkeakoulujen valintauudistuksen ajoitukseen ja toteutukseen, opetusvelvollisuuden laajentamisen resursointiin sekä lukiokoulutuksen niukkenevaan rahoitukseen. Uudistuksiin resurssit tulevat viiveellä, jos tulevat.

Päätöksentekijöiden kanssa rehtorit ovat yhtä mieltä siitä, että lukiokoulutus tarvitsee uudistamista osaamisen vahvistamiseksi ja korkeakouluun hakeutuvien määrän lisäämiseksi. Valtakunnalliset uudistukset koetaan yhdenvertaisina ja ylioppilastutkintoa arvostetaan valtakunnallisena päättökokeena.

Vastuu uudistuksesta jää rehtorin harteille

Rehtoreiden yhteinen tulkinta vuoden 2019 uudistuksesta oli, että keskeisimmät lukiossa tunnistetut uudistamistarpeet jäivät toteutumatta ja juurisyyt hoitamatta. Useimmat tavoitteet olivat tuttuja, mutta ne koettiin aikaisempaa velvoittavampina.

– Lukiokoulutuksen uudistaminen painottuu paikalliseksi toteutukseksi ja rehtorin rooli lukion uudistamisen toimeenpanossa on keskeinen. Uudistamista tehdään yksilöllisesti ja eritahtisesti. Suomi on erilaisten lukioiden maa, kertoo Lehtonen tutkimuksen tuloksista.

Uudistaminen edellyttää ennakointia ja tulevaisuuslukutaitoa

Jotta lukion uudistamisen mahdollisuudet voitaisiin paremmin tunnistaa, tarvitaan lukioihin enemmän taitoa huomioida sekä menneisyys, nykyisyys että vaihtoehtoiset tulevaisuudet. Nyt lukioissa tulevaisuuteen suunnataan pääsääntöisesti kapea-alaisesti suunnitellen. Paikalisesti ja opiskelijalähtöisesti korjataan ja parannetaan olemassa olevaa. Säädösten ja määräysten toimeenpano ja tulkinta on lukiokohtaista.

Osa rehtoreista ja lukioista kykenee paremmin tunnistamaan mahdollisuuksia ja hyödyntämään niitä, vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ennakoiden. Tähän vaaditaan kuitenkin monialaista verkottuneisuutta.

– Kouluilta edellytetään turvallisuussuunnitelmat, mutta tulisi edellyttää myös tulevaisuussuunnitelmat ja tulevaisuuslukutaitoa, sanoo Lehtonen.

Koulutuksen uudistamiseksi tarvitaan myös toimijoiden aktiivista vuorovaikutusta sekä lukioyhteisön sisällä että sen ulkopuolella. Vuorovaikutusta tulisi tapahtua niin paikallisesti kuin kansallisesti ja kansainvälisesti.

Opiskelijat tulee ottaa mukaan lukion uudistamiseen

Tutkimuksen mukaan lukiota ei tällä hetkellä uudisteta yhteistyössä opiskelijoiden kanssa, vaan opiskelijoille, vaikka tavoitteena on vetovoimainen ja kiinnostava yhteisö nuorille sekä vaikuttamaan pyrkiminen.

– Opiskelijoiden monipuolinen osaaminen ja verkostoituminen on syytä huomioida lukion uudistamisessa. Vaikuttaminen ja osallisuus motivoi ja lisää nuorten hyvinvointia. Eri-ikäisten osaajien aktiivinen vuorovaikutus vahvistaa jatkuvaa oppimista ja jättää pysyvän toiminnallisen jäljen nuoreen tulevaisuutta varten, Lehtonen toteaa.

Lehtonen esittää tutkimuksessaan lukiokoulutuksen kompleksisen uudistamisen mallin, joka mahdollistaa lukioyhteisön jatkuvan uudistamisen toimintaympäristössään. Malliin sisältyy osallistaminen ja verkostoituminen, säännöllinen toiminnan arviointi ja tulevaisuuden ennakointi. Kokemusten ja ennakointien pohjalta rakennetaan lukioyhteisössä tulevaisuutta ja edistetään toimintakulttuurissa muutosherkkyyttä ja tulevaisuuslukutaitoa.

Kouluneuvos, FM Taina Lehtosen kasvatustieteiden alaan kuuluvan väitöskirjan "Rehtoreiden näkemyksiä lukiokoulutuksen uudistamisesta, sen johtamisesta ja tulevaisuudesta” tarkastustilaisuus on 17.2.2023 klo 12 alkaen Kokkolan yliopistokeskuksen Ulappa-salissa. Vastaväittäjänä toimii dosentti Najat Ouakrim-Soivio (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Heidi Harju-Luukkainen (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Väitöstilaisuutta on mahdollisuus seurata myös etäyhteydellä

Väitöskirja on luettavissa verkossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9285-9 

Lisätietoja:

Taina Lehtonen, emerita rehtori, kouluneuvos
taina.lehtonen@kaustinen.fi, +358400276099

Taina Lehtonen on kirjoittanut ylioppilaaksi Kokkolan yhteislyseon lukiosta vuonna 1970. Hän valmistui Tampereen yliopistosta vuonna 1975 filosofian maisteriksi pääaineenaan germaaninen filologia. Lehtonen on suorittanut kasvatustieteen syventävät opinnot (laudatur) Jyväskylän yliopistossa vuonna 2000.

Lehtonen on toiminut Kaustisen musiikkilukion rehtorina sen ensimmäisestä lukuvuodesta lähtien eläköitymiseensä saakka, ajan 1.8.1976 – 31.12.2017. Tasavallan presidentti on avoimella kirjeellään 26.11.2010 myöntänyt Taina Lehtoselle kouluneuvoksen nimen ja arvon.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

Kuvat

Kouluneuvos, KM Taina Lehtonen väittelee kasvatustieteen tohtoriksi perjantaina 17.2.2023 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Kuva: Hehkuva / Krista Järvelä
Kouluneuvos, KM Taina Lehtonen väittelee kasvatustieteen tohtoriksi perjantaina 17.2.2023 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Kuva: Hehkuva / Krista Järvelä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Hyvä ESG-luokitus ei takaa hyötyä - mutta ei tuo haittaakaan13.5.2025 13:16:16 EEST | Tiedote

Kestävyyteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota, joten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) panostaminen on noussut tärkeäksi teemaksi kansainvälisessä sijoitusmaailmassa. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään tohtorinväitöksessä Thanh Nam Vu tutki, miten ESG-kriteerien sisällyttäminen sijoitussalkkujen allokaatioon vaikuttaa taloudellisiin tuottoihin, ja haastaa vallitsevat oletukset vastuullisuustiedon arvostuksesta rahoitusmarkkinoilla.

Generatiivista tekoälyä halutaan hyödyntää ohjelmistotuotannon tehostamisessa – Jyväskylän yliopiston hanke sai 840 000 euron rahoituksen13.5.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto on saanut Business Finlandilta 840 000 euron rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on tutkia generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia ohjelmistokehitysprosessien tehokkuuden ja ohjelmistotuotteiden laadun parantamisessa. Konsortiohankkeessa on mukana viisi suomalaista yritystä sekä useita ulkomaisia toimijoita. Hankkeen kokonaisrahoitus on 1,2 miljoonaa euroa, josta 30 % on yliopiston omaa rahoitusta.

Tutkimus: Vihreä kulutus painottuu brändeihin ja muotiin – Suomi erottuu vaatimattomilla vihreillä kuluttajilla12.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston ja LUT-yliopiston tutkimuksen mukaan vihreä kuluttaminen on yleisempää Suomessa kuin Ruotsissa ja Iso-Britanniassa, mutta myös ei-vihreiden kuluttajien määrä on huomattava. Vihreät kuluttajat olivat tyypillisesti paitsi ekologisuutta arvostavia, myös brändi- ja muotitietoisia. Näillä niin sanotuilla premium-vihreillä kuluttajilla oli keskivertoa paremmat tulot ja he olivat nuorempia kuin muut kuluttajat.

Liikunta ja kuidut muokkaavat suolistomikrobiston toimintaa – edistävät maksan ja koko kehon terveyttä12.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Yhteiselo ihmisen ja mikrobien välillä näkyy erityisesti suolistossa, jossa bakteerien tuottamat aineenvaihduntatuotteet vaikuttavat koko kehon terveyteen. Väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten suolistomikrobisto reagoi liikuntaan ja ravitsemukseen sekä miten nämä muutokset voivat lievittää metabolista rasvamaksatautia. Tutkimus osoitti, että sekä fyysinen aktiivisuus että prebioottikuitujen lisääminen ruokavalioon muokkaavat mikrobiston aineenvaihduntaa, mikä voi parantaa metabolista terveyttä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye