Väitös: Musiikinopetuksen käytäntöjen tarkastelu voi luoda tasa-arvoa myös ympäröivään yhteiskuntaan

Suomalaisen yhteiskunnan moninaisuus edellyttää perusteellista analyysia siitä, kuinka demokraattisesti ja tasa-arvoisesti suomalaisten koulujen musiikkikasvatus huomioi oppilaiden erilaiset lähtökohdat ja identiteetit. Koskela haluaa kyseenalaistaa väitteet, joiden mukaan populaarimusiikki on oppilaiden ’omaa’ musiikkia ja siksi tekisi musiikkikasvatuksesta erityisen demokraattista.
- Suomalaisen populaarimusiikkia painottavan musiikinopetuksen arvostus on perustunut siihen, että populaarimusiikkia on pidetty erityisen demokraattisena: sen soittaminen on mahdollista ilman koulun ulkopuolella opittuja instrumentaalisia taitoja, kalliita instrumentteja tai yksityisopetusta. Samalla se mahdollistaa yhdessä tekemisen ja musiikin kollektiivisen kokemisen, kertoo Koskela.
Aktiivisena feministisenä keskustelijana tunnettu opettaja–tutkija Minja Koskela haluaa pohtia tutkimuksessaan, millä ja kenen ehdoilla populaarimusiikkikasvatuksen demokratia rakentuu ja toteutuu suomalaisen koulun musiikkikasvatuksessa. Hän on tutkimuksessaan havainnoinut omaa opetustaan ja pohtinut, miten musiikkikasvatuksen demokratiaa voitaisiin lisätä ja samalla edistää suomalaisten yhteiskunnan tasa-arvoa.
- Ympäröivän yhteiskunnan eriarvoisuus ei ole musiikkiluokasta irrallinen asia, ja siksi musiikkiluokan käytäntöjä tarkastelemalla voidaan vaikuttaa myös ympäröivän yhteiskunnan tasa-arvoisuuteen.
Demokraattisuus edellyttää myös opettajalta kriittistä opetuskäytäntöjen tarkastelua
Koskela peräänkuuluttaa oppilaiden moninaisten identiteettien tunnistamista ja tunnustamista. Hän osoittaa tutkimuksessaan, että koska populaarimusiikista on tullut suomalaisissa kouluissa vallitseva käytäntö, tulee sitä tarkastella erityisen kriittisesti, jotta demokratiaa ei otettaisi itsestäänselvyytenä.
Koskela huomauttaa, että mikään musiikkityyli yksin ei voi tuoda opetukseen demokratiaa, vaan sen toteutuminen kouluissa edellyttää opettajalta erityistä refleksiivisyyttä.
- Ilman opettajan refleksiivisyyttä opetuskäytännöt perustuvat oletukseen oppilaiden valkoisuudesta ja keskiluokkaisuudesta. Näin tapahtuu erityisesti silloin, jos opettaja on itse valkoinen ja keskiluokkainen.
Minja Koskelan väitöskirja Democracy through pop? Thinking with intersectionality in Popular Music Education in Finnish schools tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (Helsingin Musiikkitalo, Camerata-sali, Mannerheimintie 13a) 18.6.2022 klo 10. Tilaisuus on englanninkielinen.
Vastaväittäjä: Maria Westvall
Väitöskirjan tarkastajat: Maria Westvall, Ruth Wright
Kustos: prof. Heidi Westerlund
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minja Koskela
minja.koskela@uniarts.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Helmi Vesa -pianokilpailussa jaettiin palkinnot26.3.2023 19:18:27 EEST | Tiedote
Sibelius-Akatemian pianonsoiton opiskelijoille tarkoitettu kilpailu käytiin 24.–26.3.2023 ja siinä palkittiin 14 opiskelijaa.
Helmi Vesa -pianokilpailu tuo kuultavaksi ranskalaista ohjelmistoa Debussyn ja Ravelin varjoista6.3.2023 14:00:00 EET | Tiedote
Sibelius-Akatemian Konserttisalissa (Pohjoinen Rautatiekatu 9, Helsinki) 24.-26.3.2023 käytävään kilpailuun osallistuu 43 eri-ikäistä pianotaituria. Heistä 38 opiskelee Sibelius-Akatemian klassisen musiikin osastolla ja 5 nuorisokoulutuksessa. Kilpailu järjestetään nyt 14. kertaa.
Kuva/Tilan This Coming Together -näyttely pohtii vertaistukea ja yhdessä työskentelyä23.2.2023 09:00:00 EET | Tiedote
Helmi-maaliskuussa Kuva/Tilassa pohditaan vertaistuen ja yhdessä oppimisen merkitystä kahdeksan omaäänisen taiteilijan This Coming Together -näyttelyssä. Kuva/Tilan pienessä näyttelytilassa Meri Hallenberg ja Laura Lowe paneutuvat ihmisen luontosuhteen muutokseen japanilaisen taiteen ja maiseman kautta.
Sirkku Rintamäen tohtorintutkinnossa luovasta virrestä on versonut rikkaasti uutta16.2.2023 12:00:00 EET | Tiedote
Rintamäki haluaa uudistaa virttä siten, että se lähtisi lentoon ja tempaisisi mukaansa. Virrellä saa myös leikkiä.
Debi Wong haastaa tohtorintutkinnossaan täydellisyyteen pyrkimisen kulttuurin klassisessa laulussa13.2.2023 14:00:00 EET | Tiedote
Wong esittelee uudenlaisia laulajan työkaluja, joissa hyödynnetään improvisaatiota, työskentelyn fyysisyyttä ja työryhmän jäsenten henkilökohtaisia kokemuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme