Väitös: Projektien markkinointi vaatii jatkuvaa yhteispeliä eri toimijoiden kesken

Ratkaisuiden, kuten asiakaskohtaisesti räätälöityjen tuotantolaitosten, markkinointi ja myynti on monesti pitkä ja monimutkainen prosessi, johon osallistuu lukuisia eri toimijoita prosessin eri vaiheissa. Projektimarkkinoinnin tutkimuskenttä tarkastelee muun muassa, mitä haasteita liittyy monimutkaisten ja suurta epävarmuutta sisältävien ratkaisuiden markkinointiin ja keitä prosesseihin osallistuu.
– Monet suomalaiset yritykset kilpailevat erinäisillä tuotteita ja palveluja sisältävillä ratkaisuilla sekä Suomessa että globaalisti. Halusin väitöskirjassani nostaa projektimarkkinoinnin tutkimuksen tärkeyttä esiin, sillä ratkaisuiden menestyksekäs toimittaminen edellyttää, että markkinointi ja myyntityö on tehty hyvin, Matias Ståhle toteaa.
Usein tiedonkulku ja eri toimijoiden yhteistyö projektimarkkinoinnin eri vaiheissa on osoittautunut haasteelliseksi yritykselle. Väitöskirjan tarkemmaksi aiheeksi Ståhle valitsikin eri toimijoiden osallistumisen ja integraation projektimarkkinointiprosessiin. Aiempi tutkimus aiheesta käsittelee pääasiassa yrityksen sisäisten toimijoiden kuten omien myyjien osallistumista markkinointiin. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että monet yritykset hyödyntävät markkinoinnin ja myynnin apuna myös ulkoisia toimijoita, kuten agentteja ja konsultteja. Näin toimitaan etenkin globaaleilla markkinoilla.
– Yllätyin, kuinka vähän tutkimusta on tehty ulkoisten toimijoiden roolista projektimarkkinoinnissa. Halusin lisäksi kaivautua syvemmälle käytännön keinoihin ja myyntilogiikoihin, joilla ratkaisumyyjät lähestyvät asiakkaita.
Ulkoiset toimijat osallistuvat ratkaisuiden markkinointiin
Väitöskirja koostuu neljästä tutkimusartikkelista, joista kaksi keskittyy sisäisiin ja kaksi muuta ulkoisiin toimijoihin. Tapaustutkimusten kohteina olivat keskisuuret yritykset prosessi- ja turvallisuuspalveluteollisuudessa. Yksi artikkeleista koostui kirjallisuuskatsauksesta projektiliiketoiminnan alueella.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektimarkkinointi on alati muuttuva ja monimutkainen prosessi, jossa etenkin myyjät korostuvat itsenäisinä toimijoina. Markkinointia tehdään projektien elinkaaren kaikissa vaiheissa, ja markkinointivastuut voidaan jakaa eri toimijoiden kesken. Väitöskirja osoittaa ulkoisten agenttien olevan myös merkittävä markkinointiresurssi. Agentit ovat hyvin erilaisia, ja Ståhle ehdottaakin luokittelemaan heidät toimijoina markkinointivastuiden määrän mukaan.
– Tutkimukseni antaa uutta tietoa ja näkökulmaa keskisuurille yrityksille sisäisen integraation merkityksestä. Yritysten on tärkeää hyödyntää paremmin ulkoisia toimijoita ratkaisuiden markkinoinnissa, Ståhle korostaa.
Matias Ståhle on kotoisin Turusta. Ylioppilaaksi 2010 ja diplomi-insinööriksi 2017 valmistunut Ståhle työskentelee Tampereen yliopistossa projekti- ja palveluliiketoiminnan tutkimusryhmässä.
Väitöstilaisuus perjantaina 20. tammikuuta
Diplomi-insinööri Matias Ståhlen tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja Integration of customer-facing actors in project marketing tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 20.1.2023 klo 12 alkaen. Väitöstilaisuus pidetään Hervannan kampuksella Festian salissa Pieni sali 1 (Korkeakoulunkatu 8, Tampere). Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Kirsi Aaltonen Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Tuomas Ahola johtamisen ja talouden tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias Ståhle
matias.stahle@tuni.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Yhteenkuuluvuuden johtaminen voi olla avain työpaikan kasvuun10.11.2025 13:31:30 EET | Tiedote
Keskustelu suomalaisen johtamisen haasteista saa tuoreen näkökulman Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen uudesta tutkimuksesta. Tulosten mukaan työpaikan yhteenkuuluvuuden – eli työyhteisön identiteetin – johtaminen voi olla ratkaiseva tekijä kasvun ja innovaatioiden synnyttämisessä. Vielä vaikuttavampia tuloksia saavutetaan, kun yhteenkuuluvuutta johdetaan yhdessä.
Väitös: Yhteisöllisyys ja yksilölliset voimavarat tukevat opiskelijoiden hyvinvointia poikkeusaikoina10.11.2025 11:10:45 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan psykologian maisteri Tiia Toivonen tarkasteli suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Tutkimus osoittaa, että opiskeluhyvinvoinnin tukeminen edellyttää sekä yhteisöllisten että yksilöllisten voimavarojen vahvistamista – myös poikkeusaikojen jälkeen.
Väitös: Sarveiskalvon limbus-alueen mallinnus auttaa kehittämään sokeuden kantasoluhoitoja5.11.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinööri Maija Kauppila hyödynsi väitöstutkimuksessaan ihmisen monikykyisistä kantasoluista erilaistettuja limbaalisia kantasoluja ja kehitti 3D-biotulostamalla laboratoriomallin ihmisen sarveiskalvon limbuksesta. Tulokset voivat tulevaisuudessa parantaa hoitomahdollisuuksia potilaille, jotka kärsivät vaikeasta sarveiskalvoperäisestä sokeudesta.
Väitös: Renessanssiteatterin tutkimus toi uutta tietoa Shakespearesta4.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan FM Niko Suominen tutkii Englannin renessanssiteatteria puhujalavana ja sillä esitettyjä näytelmiä useiden vuosikymmenten halki käytyinä väittelyketjujen sarjoina. Väitöstutkimus tarjoaa uutta tietoa niin Shakespearen kuin hänen aikalaistensa toimijuudesta sekä julkisista näkökannoista ja haastaa siten totunnaiset nykyluennat.
Eturauhassyövän seulonta PSA-testillä vähentää pitkän aikavälin kuolleisuutta31.10.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Eurooppalainen tutkimus osoittaa PSA-testauksen vähentävän eturauhassyövän aiheuttamaa kuolleisuutta. Tulokset tuovat kuitenkin samalla esiin testaukseen liittyvää ylidiagnostiikkaa eli merkityksettömien syöpätapausten toteamista. Tutkijoiden mukaan onkin tärkeä kehittää seulontaa riskiin perustuvaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
