Tampereen yliopisto

Väitös: Projektien markkinointi vaatii jatkuvaa yhteispeliä eri toimijoiden kesken

Jaa
Monet teollisilla markkinoilla toimivat yritykset tarjoavat asiakkailleen ainutkertaisia ratkaisuja. Näiden ratkaisuiden menestyksekäs markkinointi ja myynti edellyttää eri toimijoiden yhteispeliä ja integraatiota markkinointiprosessiin, mikä on osoittautunut monelle yritykselle haastavaksi. Diplomi-insinööri Matias Ståhle tutkii väitöskirjassaan, miten yritysten sisäiset ja ulkoiset toimijat osallistuvat ratkaisuiden markkinointiin.
Matias Ståhle (Kuva: Mia Ståhle)
Matias Ståhle (Kuva: Mia Ståhle)

Ratkaisuiden, kuten asiakaskohtaisesti räätälöityjen tuotantolaitosten, markkinointi ja myynti on monesti pitkä ja monimutkainen prosessi, johon osallistuu lukuisia eri toimijoita prosessin eri vaiheissa. Projektimarkkinoinnin tutkimuskenttä tarkastelee muun muassa, mitä haasteita liittyy monimutkaisten ja suurta epävarmuutta sisältävien ratkaisuiden markkinointiin ja keitä prosesseihin osallistuu.

– Monet suomalaiset yritykset kilpailevat erinäisillä tuotteita ja palveluja sisältävillä ratkaisuilla sekä Suomessa että globaalisti. Halusin väitöskirjassani nostaa projektimarkkinoinnin tutkimuksen tärkeyttä esiin, sillä ratkaisuiden menestyksekäs toimittaminen edellyttää, että markkinointi ja myyntityö on tehty hyvin, Matias Ståhle toteaa.

Usein tiedonkulku ja eri toimijoiden yhteistyö projektimarkkinoinnin eri vaiheissa on osoittautunut haasteelliseksi yritykselle. Väitöskirjan tarkemmaksi aiheeksi Ståhle valitsikin eri toimijoiden osallistumisen ja integraation projektimarkkinointiprosessiin. Aiempi tutkimus aiheesta käsittelee pääasiassa yrityksen sisäisten toimijoiden kuten omien myyjien osallistumista markkinointiin. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että monet yritykset hyödyntävät markkinoinnin ja myynnin apuna myös ulkoisia toimijoita, kuten agentteja ja konsultteja. Näin toimitaan etenkin globaaleilla markkinoilla.

– Yllätyin, kuinka vähän tutkimusta on tehty ulkoisten toimijoiden roolista projektimarkkinoinnissa. Halusin lisäksi kaivautua syvemmälle käytännön keinoihin ja myyntilogiikoihin, joilla ratkaisumyyjät lähestyvät asiakkaita.

Ulkoiset toimijat osallistuvat ratkaisuiden markkinointiin

Väitöskirja koostuu neljästä tutkimusartikkelista, joista kaksi keskittyy sisäisiin ja kaksi muuta ulkoisiin toimijoihin. Tapaustutkimusten kohteina olivat keskisuuret yritykset prosessi- ja turvallisuuspalveluteollisuudessa. Yksi artikkeleista koostui kirjallisuuskatsauksesta projektiliiketoiminnan alueella.

Tutkimustulokset osoittavat, että projektimarkkinointi on alati muuttuva ja monimutkainen prosessi, jossa etenkin myyjät korostuvat itsenäisinä toimijoina. Markkinointia tehdään projektien elinkaaren kaikissa vaiheissa, ja markkinointivastuut voidaan jakaa eri toimijoiden kesken. Väitöskirja osoittaa ulkoisten agenttien olevan myös merkittävä markkinointiresurssi. Agentit ovat hyvin erilaisia, ja Ståhle ehdottaakin luokittelemaan heidät toimijoina markkinointivastuiden määrän mukaan.

– Tutkimukseni antaa uutta tietoa ja näkökulmaa keskisuurille yrityksille sisäisen integraation merkityksestä. Yritysten on tärkeää hyödyntää paremmin ulkoisia toimijoita ratkaisuiden markkinoinnissa, Ståhle korostaa.

Matias Ståhle on kotoisin Turusta. Ylioppilaaksi 2010 ja diplomi-insinööriksi 2017 valmistunut Ståhle työskentelee Tampereen yliopistossa projekti- ja palveluliiketoiminnan tutkimusryhmässä.

Väitöstilaisuus perjantaina 20. tammikuuta

Diplomi-insinööri Matias Ståhlen tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja Integration of customer-facing actors in project marketing tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 20.1.2023 klo 12 alkaen. Väitöstilaisuus pidetään Hervannan kampuksella Festian salissa Pieni sali 1 (Korkeakoulunkatu 8, Tampere). Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Kirsi Aaltonen Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Tuomas Ahola johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Matias Ståhle
matias.stahle@tuni.fi

Kuvat

Matias Ståhle (Kuva: Mia Ståhle)
Matias Ståhle (Kuva: Mia Ståhle)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto
Kalevantie 4
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO

p. 0294 5211https://www.tuni.fi

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Väitös: Teollinen resurssienhallinta on kyvykkyyksien, ei materiaalien hallintaa24.10.2025 15:53:44 EEST | Tiedote

Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Jarmo Uusikartano tarkastelee teollisen resurssienhallinnan määritelmää uudesta näkökulmasta. Tällöin resurssi ei viittaa yksittäisiin esineisiin tai asioihin, vaan ihmisten ja luonnon väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tutkimus tuo esiin nykyisen resurssienhallinnan käsitteistön puutteet ja ehdottaa resurssienhallinnalle uutta määritelmää, joka huomioi ympäristöllisen kestävyyden resurssienhallinnalle asettamat reunaehdot.

Väitös: Digitaaliset työkalut vahvistavat arvonluontia kuntien, yritysten ja asukkaiden kesken kaupunkikehitysprojekteissa24.10.2025 13:45:38 EEST | Tiedote

Kaupunkikehitysprojektien alkuvaiheet ovat usein haastavia: eri sidosryhmillä on monia, jopa ristiriitaisia näkemyksiä projektin lopputuloksista, mutta samalla päätöksiä on tehtävä projektin etenemiseksi. Diplomi-insinööri Sebastian Toukolan väitöstutkimus tarjoaa ratkaisuja siihen, miten kunnat, yritykset ja asukkaat voivat luoda arvoa yhdessä. Lisäksi tutkimus osoittaa, miten digitaaliset työkalut, rakennustietomallinnuksesta sosiaalisen median alustoihin, tukevat yhteistyötä ja arvonluontia projektien alkuvaiheissa.

Tutkimus esittää suosituksia kuntayhtiöiden hallitusten asiantuntemusvaatimusten täyttämiseksi24.10.2025 12:21:47 EEST | Tiedote

Tampereen yliopiston tutkimushankkeessa syvennyttiin kuntayhtiöiden asiantuntemusvaatimuksen sisältöön, soveltamisalaan ja tosiasialliseen soveltamiseen kunnissa. Vaikka myönteistä kehitystä hallitusvalintojen valmistelussa on tapahtunut, tuoreessa tutkimuksessa yli puolessa kunnista ei erikseen arvioida kuntalain asiantuntemusvaatimuksen täyttymistä. Tutkimuksessa esitetään useita käytännön toimintasuosituksia siihen, miten hallitusten valintaprosesseja tulisi parantaa asiantuntemusvaatimuksen täyttämiseksi. Lisäksi ehdotetaan säännöksen soveltamisalan laajentamista.

Väitös: Kunnat kehittävät maaseutua valikoivasti ja tukeutuvat siinä mielellään Leader-ohjelmaan24.10.2025 12:07:28 EEST | Tiedote

Väitöstutkimuksessaan MMM Ella Mustakangas tutki kuntien maaseudun kehittämistä ja sitä, millaista hallinnan tapaa se edustaa. Kuntien keskeisiä välineitä maaseudun kehittämisessä ovat kuntastrategia ja hankkeet, jotka molemmat edellyttävät kunnissa yhteistyötä ja panostamista toimijoiden väliseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoittaa, että kunnat ovat maaseudun kehittämistoimissaan varovaisia, eivätkä rakenna hallinnan verkostoja maaseudulla mitenkään systemaattisesti.

Kutsu: Pelikulttuuristrategiapäivässä 5. marraskuuta kehitetään kestävämpää pelikulttuuria21.10.2025 09:40:00 EEST | Tiedote

Jotta pelien yhteiskunnalliset mahdollisuudet tunnistettaisiin ja hyödynnettäisiin täysin, pelikasvattajien mukaan tarvitaan kansallista pelikulttuuristrategiaa. Marraskuun 5. päivänä Tampereen yliopiston Paidia-tilassa järjestettävä Pelikulttuuristrategiapäivä kokoaa yhteen Suomen johtavat pelikulttuurin parissa työskentelevät toimijat keskustelemaan kestävän pelikulttuurin kehittämisestä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye