Väitös: Terveysviestintä voi olla ristiriitaista ja edellyttää monenlaisia lukutaitoja
Nykyaikainen terveysviestintä ja muuttuvat mediaympäristöt vaativat uudenlaista osaamista sekä opettajilta että oppijoilta. Väitöstutkimus selvitti oppijoiden tiedonhankinnan ja arvioinnin edistämistä yläkoulun terveystiedon opetuksessa. KM Tuula Nygård tutki, miten terveystiedon opettajat ohjasivat oppilaitaan hankkimaan tietoa, arvioimaan kriittisesti tiedonlähteitä ja tekemään valintoja niiden välillä.
Tiedonhankintaa ja tiedon arviointia tulee tarkastella oppilaiden kanssa monilukutaidon näkökulmasta, koska he tarvitsevat taitoa selittää, arvioida ja tuottaa tekstejä eri viestintäkanavissa. Monilukutaito tarkoittaa sanallista, kuvallista, auditiivista, numeerista ja kinesteettistä tekstiä tai näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa. Se tulee ottaa huomioon kaikessa oppimisessa, koska sitä tarvitaan multimodaalisten sekä kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten tekstien tulkitsemiseen.
Monilukutaito on yksi perusopetuksen opetussuunnitelman painopistealueista. Sen edistäminen on kuitenkin haastavaa. Monilukutaidon vahvistamiseksi opetuksessa on välttämätöntä hyödyntää erilaisia tietoympäristöjä ja kehittää oppilaiden tiedonhankinnan, arvioinnin ja tuottamisen prosesseja.
Tutkimuksessa terveystiedon oppituntien havainnointiaineistosta nousevat esiin ryhmätyötilanteissa käydyt opettajan ja oppilaiden väliset keskustelut, kun he käsittelivät tiedonhankintaa ja arvioivat lähteiden luotettavuutta. Opettajalla on keskeinen rooli tiedon lähteenä, välittäjänä ja valinnan ohjaajana.
Haastatteluaineiston avulla tutkija selvitti terveystiedon opettajien käsityksiä heidän tiedollisista auktoriteettirooleistaan, opettajaidentiteetin rakentumisesta sekä tiedonhankinnasta ja arvioinnista monilukutaidon näkökulmasta.
Tutkimus on ajankohtainen, koska monilukutaito on kansallisen lukutaitostrategian ytimessä. Suomen tekeminen maailman lukutaitoisimmaksi maaksi vuoteen 2030 mennessä vaatii laajaa panostusta, perusteellista ja pitkäjänteistä tukea opettajille sekä asianmukaisia resursseja.
Kasvatustieteen maisteri Tuula Nygård väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 27.5.2022. Kasvatustieteen alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on ”Kyllä siinä paljon on semmoista harjoiteltavaa”. Neksusanalyyttinen tutkimus monilukutaidon edistämisestä terveystiedossa ("There is a lot to practice". A nexus analytical study on promoting multiliteracy in health education). Vastaväittäjänä toimii KT Carita Kiili Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Riitta-Liisa Korkeamäki. Väitöstilaisuus alkaa Kontinkankaalla farmakologian salissa F202 (Aapistie 5) klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/68840299143?pwd=QnFVSkNEeUNjV0RiL2t0Sjh1dE5MQT09
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
KM Tuula Nygård
tuula.nygard@oulu.fi
p. 040 5531675
Anna-Maria HietapeltoViestintäasiantuntija
Tiedeviestintä: humanistiset tieteet, kasvatustieteet, kauppatieteet ja taloustiede.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Nuoruusiän ADHD-oireet vaikuttavat aikuisiän tuloihin epäsuorasti koulutuksen ja mielenterveyden kautta11.9.2025 06:50:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö ja kauppakorkeakoulu ovat selvittäneet, miten nuoruusiän ADHD:n (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) ja uhmakkuushäiriön (ODD) oireet liittyvät aikuisiän tuloihin.
Suomen Akatemialta Oulun yliopistoon kaksi merkittävää hankerahoitusta tekoälyä hyödyntävään tutkimukseen10.9.2025 07:36:05 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) myönsi yhteensä 29 miljoonaa euroa talouskasvua sekä tulevaisuuden työelämää tukevaan tutkimukseen. Kymmenessä rahoitettavassa hankekokonaisuudessa tehdään pitkäjänteistä tutkimusta, jolla pyritään löytämään ratkaisuja keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Oulun yliopisto on mukana kahdessa kolmivuotisessa kokonaisuudessa, joissa molemmissa hyödynnetään tekoälyä.
Taantuva hömötiainen joustaa – aikaistanut pesintää jo viikolla10.9.2025 05:05:00 EEST | Tiedote
Oululaiset tali- ja hömötiaiset ovat aikaistaneet pesintäänsä viime vuosikymmeninä. Talitiaiset munivat keväällä pesäänsä ensimmäisen munan nykyisin keskimäärin noin kolme ja hömötiaiset noin seitsemän päivää aikaisemmin kuin viisi vuosikymmentä sitten.
Oulun yliopiston yrittäjyyden dosentuuri myönnetty Stefan Långille5.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopisto on myöntänyt yrittäjyyden dosentin arvon Åbo Akademin apulaisprofessori ja yliopistolehtori Stefan Långille. Dosentuurin erikoisalana on maahanmuuttajayrittäjyys ja liiketoiminnan kehittäminen.
Arvostettu ERC-rahoitus Sumit Ghoshille erikoislujien terästen ja keveiden teräsrakenteiden kestävään kehittämiseen – lupaavia mahdollisuuksia energia-, auto- ja puolustusteollisuudelle4.9.2025 13:08:30 EEST | Tiedote
Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) on myöntänyt 1,5 miljoonan euron Starting Grant -rahoituksen Oulun yliopiston yliopistotutkija Sumit Ghoshille. Uudessa tutkimuksessa terästen uudenlaisella, erittäin nopealla iskukuumennuksella tuotetaan luontoa jäljitteleviä rakenteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme