Väitös: Terveysviestintä voi olla ristiriitaista ja edellyttää monenlaisia lukutaitoja
Terveyteen liittyvää tietoa on helposti saatavissa, mutta sen kriittinen arviointi on vaikeaa. Terveysviestintä vaatii monilukutaitoa, ja samaan aikaan opettajat ovat huolissaan koululaisten perinteisenkin luku- ja kirjoitustaidon heikkenemisestä.
Nykyaikainen terveysviestintä ja muuttuvat mediaympäristöt vaativat uudenlaista osaamista sekä opettajilta että oppijoilta. Väitöstutkimus selvitti oppijoiden tiedonhankinnan ja arvioinnin edistämistä yläkoulun terveystiedon opetuksessa. KM Tuula Nygård tutki, miten terveystiedon opettajat ohjasivat oppilaitaan hankkimaan tietoa, arvioimaan kriittisesti tiedonlähteitä ja tekemään valintoja niiden välillä.
Tiedonhankintaa ja tiedon arviointia tulee tarkastella oppilaiden kanssa monilukutaidon näkökulmasta, koska he tarvitsevat taitoa selittää, arvioida ja tuottaa tekstejä eri viestintäkanavissa. Monilukutaito tarkoittaa sanallista, kuvallista, auditiivista, numeerista ja kinesteettistä tekstiä tai näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa. Se tulee ottaa huomioon kaikessa oppimisessa, koska sitä tarvitaan multimodaalisten sekä kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten tekstien tulkitsemiseen.
Monilukutaito on yksi perusopetuksen opetussuunnitelman painopistealueista. Sen edistäminen on kuitenkin haastavaa. Monilukutaidon vahvistamiseksi opetuksessa on välttämätöntä hyödyntää erilaisia tietoympäristöjä ja kehittää oppilaiden tiedonhankinnan, arvioinnin ja tuottamisen prosesseja.
Tutkimuksessa terveystiedon oppituntien havainnointiaineistosta nousevat esiin ryhmätyötilanteissa käydyt opettajan ja oppilaiden väliset keskustelut, kun he käsittelivät tiedonhankintaa ja arvioivat lähteiden luotettavuutta. Opettajalla on keskeinen rooli tiedon lähteenä, välittäjänä ja valinnan ohjaajana.
Haastatteluaineiston avulla tutkija selvitti terveystiedon opettajien käsityksiä heidän tiedollisista auktoriteettirooleistaan, opettajaidentiteetin rakentumisesta sekä tiedonhankinnasta ja arvioinnista monilukutaidon näkökulmasta.
Tutkimus on ajankohtainen, koska monilukutaito on kansallisen lukutaitostrategian ytimessä. Suomen tekeminen maailman lukutaitoisimmaksi maaksi vuoteen 2030 mennessä vaatii laajaa panostusta, perusteellista ja pitkäjänteistä tukea opettajille sekä asianmukaisia resursseja.
Kasvatustieteen maisteri Tuula Nygård väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 27.5.2022. Kasvatustieteen alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on ”Kyllä siinä paljon on semmoista harjoiteltavaa”. Neksusanalyyttinen tutkimus monilukutaidon edistämisestä terveystiedossa ("There is a lot to practice". A nexus analytical study on promoting multiliteracy in health education). Vastaväittäjänä toimii KT Carita Kiili Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Riitta-Liisa Korkeamäki. Väitöstilaisuus alkaa Kontinkankaalla farmakologian salissa F202 (Aapistie 5) klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/68840299143?pwd=QnFVSkNEeUNjV0RiL2t0Sjh1dE5MQT09
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
KM Tuula Nygård
tuula.nygard@oulu.fi
p. 040 5531675
Anna-Maria HietapeltoViestintäasiantuntija
Tiedeviestintä: humanistiset tieteet, kasvatustieteet, kauppatieteet ja taloustiede.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Oulun yliopiston opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu6.7.2022 12:55:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston opiskelijavalintojen tulokset on julkaistu. Opinnot syksyllä 2022 yliopiston kandidaatti- ja maisteriohjelmissa aloittaa noin 2700 uutta opiskelijaa.
Planmecalta 100 000 euron lahjoitus Oulun yliopistolle4.7.2022 09:25:00 EEST | Tiedote
Lääketieteelliseen tutkimukseen, koulutukseen ja kehitykseen panostava terveysteknologiayritys Planmeca osallistuu Oulun yliopiston meneillään olevaan varainhankintakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella. Oulun yliopiston ja Planmecan yhteistyö liittyy etenkin lääketieteelliseen kuvantamiseen, anturiteknologioihin sekä älykkäisiin ratkaisuihin potilasdiagnostiikassa ja data-analytiikassa.
Uusi apulaisprofessori Pertti Ala-aho haluaa hyödyntää digitalisaatiota vesivarojen tutkimuksessa ja hallinnassa1.7.2022 12:30:00 EEST | Tiedote
Pertti Ala-ahon professuurin tavoitteena on kehittää pohjoisten vesivarojen käyttöä ympäristön ja kestävyyden eri näkökulmat huomioiden. Ilmastonmuutoksen myötä on keskeistä taata paras mahdollinen tieto Suomen vesivaroista ja niihin kohdistuvista muutoksista.
Oulun yliopistolle vastinrahakampanjassa lahjoituksia yhteensä 5,2 miljoonaa euroa1.7.2022 10:25:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston kesäkuun lopussa päättynyt kaksivuotinen varainhankintakampanja tuotti yhteensä 5,2 miljoonaa euroa. Kampanja liittyi valtion vastinrahoitukseen, jossa valtio maksaa lisäkertoimen mukaisen vastinrahan yliopiston keräämälle lahjoituspääomalle. Vastinraha kasvattaa näin merkittävästi lahjoitusten vaikuttavuutta. Valtion vastinrahapäätös saadaan loppusyksystä 2022.
Salaojituksen Tukisäätiö lahjoittaa 100 000 euroa Oulun yliopistolle30.6.2022 12:05:00 EEST | Tiedote
Salaojituksen Tukisäätiö osallistuu Oulun yliopiston vastinrahakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella tekniikan alalle. Lahjoituksen tekee säätiön Juhlavuoden 1997 rahasto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme