Tampereen yliopisto

Väitös: Tunteilla ja arvoilla on merkitystä datapohjaisten vakuutuspalvelujen kehittämisessä

Jaa

Henkivakuutusyhtiöt kehittävät tuotteita, jotka hyödyntävät digitaalisia hyvinvointipalveluita ja keräävät asiakkaiden aktiivisuusdataa. Vakuuttajat uskovat, että nämä tuotteet ovat hyödyllisiä sekä asiakkaille että vakuutusyhtiöille, kun taas kriittiset näkökulmat korostavat uusien tuotteiden ongelmallisia puolia. YTM Maiju Tanninen osoittaa väitöskirjassaan, että uudet vakuutustuotteet eivät voimaannuta eivätkä orjuuta asiakkaita. Sen sijaan asiakkaiden pitkäaikainen sitouttaminen on vaikeaa, koska datalähtöiset palvelut eivät ota huomioon ihmisten tunteita ja arvoja.

Maiju Tanninen (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)
Maiju Tanninen (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)

Eri toimialoilla uskotaan, että digitaalisen datan käyttö auttaa personoimaan ja optimoimaan palveluita. Vakuutus on yksi ala, jossa näitä lupauksia tutkitaan. Vakuutusyhtiöiden tavoitteena on käyttää niin sanotuista interaktiivisista henkivakuutuksista kertyvää dataa riskien ennustamiseen, hinnoitteluun ja hallintaan. Näitä tuotteita on kuitenkin kritisoitu siitä, että ne alistavat ihmiset valvonnalle ja saattavat sulkea korkeariskisiksi katsotut henkilöt vakuutusturvan ulkopuolelle.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Maiju Tanninen tutki interaktiivisten henkivakuutustuotteiden kehittämistä sekä vakuutusyhtiöiden että asiakkaiden näkökulmista. Hän haastatteli kahden suomalaisen henkivakuutusyhtiön työntekijöitä, toteutti fokusryhmäkeskusteluja vakuutusasiakkaiden kanssa ja analysoi dokumenttiaineistoa. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida spekulatiivisten näkökulmien sijasta todellisia vakuutuskäytäntöjä ja tarkastella, miten uusia teknologioita ja markkinoita tuotetaan.

Tutkimus osoittaa, että digitaalisen datan käyttö ei automaattisesti personoi tai optimoi palveluita. Datapohjaisia teknologiota on haastava sovittaa vakuutusalan käytäntöihin. Suomen kontekstissa lainsäädäntö asettaa tiukat rajat datankeruulle, interaktiiviset vakuutukset herättävät markkinoilla epäluuloa ja teknologioiden käyttöön liittyy paljon käytännön ongelmia.

Kokemukset interaktiivisista henkivakuutuksista ovat ristiriitaisia

Tuotekehityksen tässä vaiheessa suomalaisten vakuutusyhtiöiden tavoitteena on edistää uusilla palveluilla terveellisempiä elämäntapoja ja tiivistää asiakassuhteita. Vakuutusasiakkaiden kokemukset interaktiivisista henkivakuutuksista ovat kuitenkin ristiriitaisia. Yhtäältä he pitävät uusia tuotteita hyödyllisinä ja hauskoina. Toisaalta datapohjaiset teknologiat eivät tunnista asiakkaiden tarpeita heidän muuttuvissa elämäntilanteissaan. Elämäntapainterventiot, jotka asiakkaat kokevat hyödyllisiksi yhdessä hetkessä, voivat tuntua häiritseviltä ja ärsyttäviltä toisessa. Tämän lisäksi vakuutusasiakkaat ovat epävarmoja datan keruun ja käytön laajuudesta.

– Nämä seikat tuovat esiin teknologisen kontrollin häiritsevät puolet. Ne pakottavat ihmiset miettimään, ovatko heidän päätöksensä todella heidän omiaan ja voivatko he luottaa uusiin datakäytäntöihin, Maiju Tanninen kertoo.

Tannisen väitöskirjan mukaan interaktiiviset henkivakuutukset eivät onnistu lisäämään asiakkaiden itsehallinnoimisen tunnetta eivätkä varmistamaan luottamusta uusiin datasuhteisiin. Koska ne eivät huomioi vakuutuksenottajien tunteita ja arvoja tyydyttävällä tavalla, asiakkaat hylkäävät digitaaliset hyvinvointipalvelut helposti.

Tanninen korostaa, että lainsäätäjien, eri toimialojen ja tutkijoiden tulisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten erilaiset tunteet ja arvot liittyvät ihmisten arkisiin kokemuksiin datateknologioista. Yleisesti jaettujen arvojen tarkasteleminen auttaisi kehittämään sekä aidosti eri osapuolia hyödyttäviä digitaalisia palveluita että sosiaalisesti kestävämpää tulevaisuutta.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Maiju Tannisen sosiologian alan väitöskirja The Data-driven Customer Relationship in Behavioral Life Insurance tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 18.11.2022 klo 12 Linna-rakennuksen auditoriossa K 103 (Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Tamar Sharon Radboudin yliopistosta Hollannista. Kustoksena toimii professori Turo-Kimmo Lehtonen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maiju Tanninen
maiju.tanninen@tuni.fi

Kuvat

Maiju Tanninen (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)
Maiju Tanninen (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto
Kalevantie 4
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO

p. 0294 5211https://www.tuni.fi

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Verkkohäirintä vaikuttaa toimittajien ja heidän työyhteisöjensä hyvinvointiin6.2.2023 13:39:49 EET | Tiedote

Tampereen yliopistossa tehty sosiaalipsykologian alan tutkimus osoittaa, että verkossa tapahtuva häirintä on vakava ja laajalle levinnyt ongelma, joka vaikuttaa media-alan ammattilaisten hyvinvointiin Suomessa. Tutkijat peräänkuuluttavat ennaltaehkäisyä ja puuttumista ilmiöön. Muutoin nettikiusaamisella voi olla seurauksia häirinnän kohteena oleville henkilöille, mutta myös laajemmin heidän työyhteisöilleen sekä tiedon avoimuudelle yhteiskunnassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme