Vakavat A-streptokokkitaudit lisääntyneet HUS-alueella − nopea hoidon aloitus tärkeää

Vakavat A-streptokokkitaudit ovat lisääntyneet Suomessa ja HUS-alueella. Kuumeisten nielu-, keuhko-, iho- ja pehmytkudosinfektioiden yhteydessä tulee aina muistaa A-streptokokkitaudin mahdollisuus.

A-streptokokin tautikirjo ulottuu lievistä ihoinfektioista vakaviin yleisinfektioihin. Suurin osa A-streptokokkitaudeista ja -epidemioista on lieviä, kuten esimerkiksi päiväkotien angiinaepidemiat. Lievät infektiot esiintyvät yleensä yli 3-vuotiailla lapsilla ja aikuisilla.

Vakavia, invasiivisia A-streptokokkitauteja ovat verenmyrkytys, toksinen sokkioireyhtymä, keuhkokuume tai vaikea iho- ja pehmytkudosinfektio, joka usein vaatii kirurgisen toimenpiteen. Nämä taudit hoidetaan aina sairaalassa suonensisäisellä antibiootilla. Nopea hoidon aloitus on tärkeää, sillä se parantaa ennustetta.

Vakaville A-streptokokkitaudeille on tyypillistä, että ne aiheuttavat epidemia-aaltoja. Edellisen kerran vastaava nousu tapahtui 10 vuotta sitten. HUS-alueella todettiin 83 vakavaa veressä esiintyvää A-streptokokkitapausta vuonna 2017. Nyt helmikuun puoliväliin 2018 mennessä on todettu jo runsaat 20 tapausta. Kolmen tapauksen taustalla on ollut altistavana tekijänä influenssa.

HUS on tiedottanut alueen terveydenhuollon henkilöstöä A-streptokokkiepidemiasta ja antanut toimintaohjeet. Kuumeisten nielu-, keuhko-, iho- ja pehmytkudosinfektioiden yhteydessä tulee aina muistaa A-streptokokkitaudin mahdollisuus.

Eeva Ruotsalainen, apulaisylilääkäri
HYKS Infektiotaudit
eeva.ruotsalainen@hus.fi

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote