Väkivaltaan työelämässä puututtava kiireesti – ILOn sopimus merkittävä askel torjumisessa

SAK kiirehtii Suomen hallitusta ratifioimaan YK:n kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä.

ILOn työkonferenssissa juhannusaattona hyväksytty kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus ovat merkittäviä askeleita häirinnän ja väkivallan kitkemiseksi työelämästä. Sopimus tunnustaa jokaiselle oikeuden työelämään ilman häirintää ja väkivaltaa.

– Suomi on monissa tasa-arvo- ja työturvallisuusasioissa edelläkävijä muiden Pohjoismaiden tapaan, ja siksi meidän tulee toimia esimerkkinä ensimmäisten maiden joukossa myös häirinnän ja väkivallan ehkäisemisessä, lakimies Paula Ilveskivi painottaa.

Suomen suurin palkansaajajärjestö hoputtaa sopimuksen ratifioimista erityisesti tänään, joka on YK:n kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä.

ILOn sopimuksessa huomattavaa on, että se tunnistaa perheväkivallan vaikutuksen naisten työmarkkina-asemaan. Sopimusvaltiot sitoutuvat myös edistämään toimenpiteitä, jotka lieventävät kotiväkivallan vaikutuksia työelämään.

– Saattamalla sopimuksen osaksi Suomen oikeusjärjestystä annamme sille enemmän painoarvoa myös muiden maiden silmissä niin, että yhä useammat maat kokevat tärkeäksi osallistua häirinnän ja väkivallan poistamiseen, Ilveskivi huomauttaa.

– Sopimuksella on suuri merkitys kansainvälisesti erityisesti naisten ja tyttöjen osallistumiseen työelämässä.

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.