Väkivaltaan työelämässä puututtava kiireesti – ILOn sopimus merkittävä askel torjumisessa

SAK kiirehtii Suomen hallitusta ratifioimaan YK:n kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä.

ILOn työkonferenssissa juhannusaattona hyväksytty kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus ovat merkittäviä askeleita häirinnän ja väkivallan kitkemiseksi työelämästä. Sopimus tunnustaa jokaiselle oikeuden työelämään ilman häirintää ja väkivaltaa.

– Suomi on monissa tasa-arvo- ja työturvallisuusasioissa edelläkävijä muiden Pohjoismaiden tapaan, ja siksi meidän tulee toimia esimerkkinä ensimmäisten maiden joukossa myös häirinnän ja väkivallan ehkäisemisessä, lakimies Paula Ilveskivi painottaa.

Suomen suurin palkansaajajärjestö hoputtaa sopimuksen ratifioimista erityisesti tänään, joka on YK:n kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä.

ILOn sopimuksessa huomattavaa on, että se tunnistaa perheväkivallan vaikutuksen naisten työmarkkina-asemaan. Sopimusvaltiot sitoutuvat myös edistämään toimenpiteitä, jotka lieventävät kotiväkivallan vaikutuksia työelämään.

– Saattamalla sopimuksen osaksi Suomen oikeusjärjestystä annamme sille enemmän painoarvoa myös muiden maiden silmissä niin, että yhä useammat maat kokevat tärkeäksi osallistua häirinnän ja väkivallan poistamiseen, Ilveskivi huomauttaa.

– Sopimuksella on suuri merkitys kansainvälisesti erityisesti naisten ja tyttöjen osallistumiseen työelämässä.

SAK:n selvitys: Ilmastotoimet vaikuttavat työllisyyteen ja osaamistarpeeseen, mutta vaikutusten laajuus on edelleen hämärän peitossa2.1.2020 08:30:00 EETTiedote

SAK:n tuoreen selvityksen perusteella ilmastonmuutos ja sen hillintä tuskin tulevat vähentämään työn kokonaismäärää, mikäli ilmastotoimet pannaan toimeen hallitusti. Tiukentuvat päästövähennystavoitteet aiheuttavat kuitenkin monilla aloilla huolta kilpailukyvyn ja työpaikkojen säilymisestä. Työn siirtyminen toimialojen välillä ja sisällä työtehtävästä toiseen lisää tarvetta työntekijöiden osaamisen päivittämiseen.