Väkivaltaan työelämässä puututtava kiireesti – ILOn sopimus merkittävä askel torjumisessa

SAK kiirehtii Suomen hallitusta ratifioimaan YK:n kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä.

ILOn työkonferenssissa juhannusaattona hyväksytty kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus ovat merkittäviä askeleita häirinnän ja väkivallan kitkemiseksi työelämästä. Sopimus tunnustaa jokaiselle oikeuden työelämään ilman häirintää ja väkivaltaa.

– Suomi on monissa tasa-arvo- ja työturvallisuusasioissa edelläkävijä muiden Pohjoismaiden tapaan, ja siksi meidän tulee toimia esimerkkinä ensimmäisten maiden joukossa myös häirinnän ja väkivallan ehkäisemisessä, lakimies Paula Ilveskivi painottaa.

Suomen suurin palkansaajajärjestö hoputtaa sopimuksen ratifioimista erityisesti tänään, joka on YK:n kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä.

ILOn sopimuksessa huomattavaa on, että se tunnistaa perheväkivallan vaikutuksen naisten työmarkkina-asemaan. Sopimusvaltiot sitoutuvat myös edistämään toimenpiteitä, jotka lieventävät kotiväkivallan vaikutuksia työelämään.

– Saattamalla sopimuksen osaksi Suomen oikeusjärjestystä annamme sille enemmän painoarvoa myös muiden maiden silmissä niin, että yhä useammat maat kokevat tärkeäksi osallistua häirinnän ja väkivallan poistamiseen, Ilveskivi huomauttaa.

– Sopimuksella on suuri merkitys kansainvälisesti erityisesti naisten ja tyttöjen osallistumiseen työelämässä.

FFC, Akava och STTK: Möjligheterna för unga att bekanta sig med arbetslivet får inte försvinna på grund av att organisationerna inte kan avtala om saken7.11.2019 09:31:59 EETTiedote

Löntagarcentralorganisationerna FFC, Akava och STTK fortsätter med programmet som ger unga en möjlighet att bekanta sig med arbetslivet genom sommarjobb. "Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant" är en modell för sommarjobb som är avsedd för unga i grundskolan, tionde klassen och gymnasiet. Centralorganisationerna har ingått ett avtal kring modellen, där de rekommenderar företagen att anställa unga sommarjobbare.

SAK, Akava ja STTK: Nuorten näköala työelämään ei saa kadota sopimisen puutteeseen7.11.2019 09:25:17 EETTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK jatkavat ohjelmaa, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään kesätyön kautta. ”Tutustu työelämään ja tienaa” on peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille tarkoitettu kesäharjoittelumalli. Siitä on solmittu keskusjärjestösopimus, jossa on suositeltu yrityksiä palkkaamaan nuoria kesätyöhön.