Vakuutusasioissa rehellisyys koituu kaikkien eduksi, epärehellisyydestä maksavat kaikki
Epäilyt vakuutusvilpeistä ovat yleistyneet. Usein tapaukset liittyvät autoihin, koti-irtaimistoon tai matkalla sattuneisiin vahinkoihin, joissa vakuutusyhtiön mielestä korvauksen hakija yrittää saada korvausta vilpillisin keinoin. Vilppiepäilyn tausta voi olla kuitenkin myös väärinymmärrys, eivätkä kaikki epäselvät tapaukset ole vilpeiksi epäiltyjä.
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa käsitellään säännöllisesti korvaushakemusten hylkäämisiä tai muita erimielisyyksiä vakuutuksenottajan ja vakuutusyhtiön välillä. Valtaosa asioista selviää neuvonnassa, mutta osa päätyy riita-asiaksi mm. siitä, mitä vakuutus korvaa ja mitä ei. Osassa tapauksista vakuutusyhtiön mielestä vakuutuksenottaja yrittää saada korvausta vilpillisin tiedoin. Tällaisten tapausten määrä on ollut korona-aikana nousussa.
”Tavallinen tarina on, että auton kerrotaan vaurioituneen törmäysvahingossa, mutta vakuutusyhtiö huomaa, että moottori on ollut viallinen jo aiemmin ja se on ollut myös selvästi havaittavissa ja tiedossa. Silloin yhtiöllä herää epäilys, onko vahinko aiheutettu tahallaan. Melko paljon on myös tapauksia, joissa auton vauriot eivät ole vakuutusyhtiön mielestä voineet syntyä sillä tavalla kuin vahinkoilmoituksessa on kerrottu”, FINEn johtava lakimies Tuomas Siirala sanoo.
”Kaikki epäselvät tapaukset eivät silti suinkaan ole vilppejä tai vilpeiksi epäiltyjä tapauksia. Joskus vahinkotapahtuma on todella epätavallinen tai epäselvä ja vakuutusyhtiön epäilykset johtuvat väärinymmärryksestä, kun tapauksen kaikki olosuhteet eivät aukea pelkästä vahinkoilmoituksesta”, Siirala jatkaa.
Tärkeintä vakuutuksenottajan kannalta on vahingon tapahduttua ottaa heti yhteyttä omaan vakuutusyhtiöönsä ja täyttää vahinkoilmoituslomake huolella.
”Jos vakuutusyhtiö pyytää lisätietoja, ilmoita asiat rehellisesti kuten ne ovat ja ole itse aktiivinen asian selvittämisessä, ettei jää mitään väärinkäsityksiä. Asioiden selvittäminen on luonnollinen ja tärkeä osa prosessia molemmin puolin”, Siirala sanoo.
Vakuutusvilppiepäilyjä selvitetään huolella
Vakuutusyhtiöt käyttävät eri alan asiantuntijoita apuna tapausten selvittelyssä. Yhtiöillä on myös vakuutustutkijoita selvittämässä epäselviä vahinkotapahtumia ja mahdollisia vilppiyrityksiä.
”Erilaisten analytiikkamenetelmien avulla epäilyttävät vahinkotapahtumat nousevat nykyisin aiempaa useammin tutkittaviksi ja sen seurauksena myös vilpit paljastuvat helpommin. Jos jää kiinni vakuutusvilpistä, siitä on monia ikäviä seurauksia: silloin esimerkiksi vapaaehtoiset vakuutukset irtisanotaan. Vakuutusyhtiö voi tehdä asiasta myös rikosilmoituksen, joka johtaa tuomioon. Kaikkien vakuutusmaksut nousevat turhaan, jos vakuutusyhtiöt korvaavat asioita, jotka eivät niille kuuluisi”, Siirala sanoo.
FINEn tehtävänä on käsitellä riita-asiat puolueettomasti molempien osapuolten antamien tietojen perusteella ja antaa sen jälkeen asiasta ratkaisusuositus.
Lue lisää FINEn artikkelista: Vakuutusasioissa rehellisyys koituu kaikkien eduksi.
Yhteyshenkilöt
Tuomas Siirala, johtava lakimies, 09 6850 1243, tuomas.siirala(at)fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Vakuutuslautakunnan lääkevahinkojaosto ratkaisee kiistoja lääkevahinkoasioissa16.6.2022 09:31:32 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otetaan yhteyttä hyvin monenlaisissa lääkevahinkokysymyksissä. Neuvoa kysytään lääkevahinkovakuutuksen sisällöstä, korvattavuuden yleisistä edellytyksistä ja muutoksenhakuasioista. Riita-asioissa on useimmiten kyse syy-yhteysarvioinnista.
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus 2021 julkaistu5.4.2022 07:55:37 EEST | Tiedote
FINEn vuosikertomus 2021 sisältää keskeiset havainnot sekä tilastot vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Vuosikertomuksessa nostetaan esiin pinnalla olleita teemoja ja aiheita, joista tuli eniten yhteydenottoja, jotka yllättivät ja joista riideltiin. Asiakasyhteydenottoja tuli FINEen kaikkiaan noin 9000.
Lumimassojen sulamisvesistä putkirikkoihin – mitä kotivakuutus korvaa?14.3.2022 08:08:27 EET | Tiedote
Vesivahingot aiheuttavat mittavia kuluja, paljon harmia ja kysymyksiä vahinkojen korvattavuuksista. Vesivahinkojen yleisimpiä aiheuttajia ovat laite- ja putkirikot, rankkasateet, katolla tai seinustalla olevien lumimassojen sulamisvedet tai maaperästä nouseva kosteus. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta kokosi vastauksia yleisimpiin korvauskysymyksiin vesivahingoista.
Lähdössä matkalle - huolettaako korona? Tarkista matkavakuutuksesi voimassaolo ja peruuntumisehdot ennen matkaa10.2.2022 07:05:00 EET | Tiedote
Onko viimeisimmästä ulkomaanmatkastasi jo tovi, etkä ole tarvinnut vakuutusta tai käynyt läpi sen sisältöä pitkään aikaan? Koronapandemia on tuonut matkustamiseen tekijöitä, jotka voivat kääntää matkasuunnitelmat päälaelleen. Matkan voi joutua peruuttamaan, matkalla voi sairastua tai joku matkaseurueesta sairastuu.
Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme