FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Vakuutuslautakunnan lääkevahinkojaosto ratkaisee kiistoja lääkevahinkoasioissa

Jaa

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otetaan yhteyttä hyvin monenlaisissa lääkevahinkokysymyksissä. Neuvoa kysytään lääkevahinkovakuutuksen sisällöstä, korvattavuuden yleisistä edellytyksistä ja muutoksenhakuasioista. Riita-asioissa on useimmiten kyse syy-yhteysarvioinnista.

Lääkevahinkovakuutusasioihin liittyviä korvausvaatimuksia käsitellään Suomen Keskinäisessä Lääkevahinkovakuutusyhtiössä. Korvauspäätökseen tyytymätön voi kysyä FINEstä asiaansa neuvoa ja saada riita-asiaansa kirjallisen ratkaisusuosituksen joko Vakuutuslautakunnan lääkevahinkojaostolta tai FINEn toimistosta. Asiakas voi viedä asiansa aina myös tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Suurin osa tämän vuoden aikana FINEen saapuneista yhteydenotoista on liittynyt koronavirusrokotteisiin. Myös selvästi suurin osa Vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi saatetuista noin 30 riita-asiasta on koskenut koronarokotetta. Yhteensä koronarokotusasioita on ratkaistu tähän mennessä noin 20. Tapausten joukossa on ollut Biontech-Pfizerin, Modernan ja AstraZenecan rokotteisiin liittyviä asioita. Useimmiten kyse on ollut syy-yhteysarvioinnista. Lisäksi vireille on tullut joitain asioita, joissa on kyse korvattavan vahingon määrästä.

”Kaikki lääkkeet, oikein käytettynäkin, voivat aiheuttaa erilaisia sivu- tai haittavaikutuksia. Kuitenkaan kaikki lääkkeiden käytöstä aiheutuvat sivu- tai haittavaikutukset eivät ole korvattavia lääkevahinkoja. Lääkevahinkoihin sovelletaan lääkevahinkovakuutuksen vakuutusehtoja ja vahinkojen mahdollista korvattavuutta arvioidaan tapauskohtaisesti aina vakuutusehtojen perusteella”, FINEn jaostopäällikkö Oona Sternhufvud sanoo.

”Oireilun korvaaminen lääkevahinkona edellyttää todennäköistä syy-yhteyttä lääkkeen käytön ja ilmenneiden oireiden välillä. Jos syy-yhteys on vain mahdollinen eli oireiluun on monta mahdollista syytä, eikä lääkkeen käyttö ole muita syitä todennäköisempi, ei vahinko ole lääkevahinkovakuutuksesta korvattava”, Sternhufvud jatkaa.

”Lieviä ja vähäisiä vahinkoja ei korvata lääkevahinkovakuutuksesta, vaikka syy-yhteys olisikin todennäköinen. Korvausta voi saada, jos lääkkeen aiheuttama haitta tai työkyvyttömyys on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään 14 päivää tai jos lääkehaitasta on aiheutunut sairaanhoitokustannuksia tai ansionmenetystä enemmän kuin 85 euroa”, Sternhufvud sanoo.

Toimi näin, jos aiot hakea korvauksia lääkevahinkovakuutuksesta

  1. Korvausta lääkevahinkovakuutuksesta voi hakea Suomen Keskinäisen Lääkevahinkovakuutusyhtiön vahinkoilmoituslomakkeella, joka on saatavilla heidän verkkosivuillaan.
  2. Jos olet tyytymätön saamaasi korvauspäätökseen, ole ensisijaisesti yhteydessä Suomen Keskinäiseen Lääkevahinkovakuutusyhtiöön ja pyydä asian uudelleenkäsittelyä. Esitä perustelut väitteillesi ja vaatimuksillesi ja toimita mahdolliset uudet selvitykset käsittelyn tueksi yhtiöön.
  3. Jos olet edelleen tyytymätön saamaasi päätökseen, voit olla yhteydessä FINEn neuvontaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.

Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme