Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

1. Yksi yhteinen vuokrasopimus helpoin vaihtoehto

Yksi kaikille vuokralaisille yhteinen sopimus on vuokranantajan kannalta yleensä helpoin vaihtoehto. Silloin kaikki vuokralaiset vastaavat vuokrasta ja muista vuokrasopimuksen mukaisista velvoitteista yhteisvastuullisesti. Tällainen sopimus on myös irtisanottavissa vain yhtenä kokonaisuutena, ellei muusta sovita. Yksi yhteinen sopimus on järkevä erityisesti silloin, jos vuokralle muuttaa pariskunta tai kaverukset, jotka eivät ole riippuvaisia asumistuesta.

2. Jos asukkaat hakevat asumistukea, päävuokralaismalli voi olla fiksu

”Opiskelijoille yhden vuokrasopimuksen tekeminen ei ole houkuttelevaa, koska yhteisen sopimuksen tehneiden katsotaan asumistukea haettaessa kuuluvan samaan ruokakuntaan. Tällöin Kela laskee kaikkien asukkaiden tulot yhteen, mikä johtaa yleensä asumistuen pienenemiseen”, toteaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos yhden yhteisen vuokrasopimuksen tekeminen ei ole mahdollista, sekä vuokranantajan että kimppakämpän vuokralaisten kannalta toistaiseksi paras malli on valita yksi päävuokralainen, joka ottaa koko vuokrasopimuksen vastattavakseen.

Päävuokralainen tekee itse alivuokrasopimukset muiden asukkaiden kanssa, ja nämä maksavat vuokran päävuokralaiselle. Kela katsoo, että päävuokralainen ja alivuokralainen ovat eri ruokakuntaa. Täten asumistuen hakeminen on vuokralaisille helpompaa.

Mikäli joku alivuokralaisista haluaa vaihtaa asuntoa, vastaa päävuokralainen uuden asukkaan hankinnasta. Jos taas päävuokralainen haluaa muuttaa, vapautuu asunto vuokranantajalle kokonaisuudessaan uudelleenvuokrattavaksi. Vuokralaisten sopimukset ovat kaikki erillisiä, jolloin Kela katsoo jokaisen asukkaan omaksi ruokakunnaksi.

”Avio- ja avopuolisot ovat yhteisvastuussa vain toisenkin osapuolen nimiin tehdystä vuokrasopimuksesta ja heidän katsotaan kuuluvan samaan ruokakuntaan. Tätä ei voida alivuokrausjärjestelyillä kiertää”, Hughes muistuttaa.

3. Erilliset sopimukset riski vuokranantajalle

Kolmas vaihtoehto on tehdä kaikille asukkaille omat erilliset sopimukset, jotka sovitaan ja ovat irtisanottavissa kukin itsenäisesti.

”On ymmärrettävää, että osa kimppakämppään muuttavista haluaisi tehdä erilliset vuokrasopimukset. Vuokranantajan kannalta erillisten sopimusten tekeminen lisää kuitenkin riskejä esimerkiksi vuokralaisten vaihtuessa. Jos jokainen vuokralainen voi irtisanoa oman sopimuksensa itsenäisesti, vuokranantaja kantaa riskin uuden asukkaan löytämisestä tyhjään huoneeseen”, kertoo Hughes.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto28.1.2020 09:07:12 EETTiedote

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselyn mukaan asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto. Kyselyn perusteella asuntosijoittajien sukupuolijakauma menee täysin tasan: 50 prosenttia vuokranantajista on naisia ja 50 prosenttia miehiä. Kyselystä nousee esille, että yksityisiä vuokranantajia on joka puolella Suomea ja he ovat kaikenikäisiä. Vuokranantajakyselyyn vastasi 3150 yksityistä vuokranantajaa, ja se kuvaa kattavasti suomalaisten yksityisten vuokranantajien profiilia ja toimintatapoja.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.