Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

1. Yksi yhteinen vuokrasopimus helpoin vaihtoehto

Yksi kaikille vuokralaisille yhteinen sopimus on vuokranantajan kannalta yleensä helpoin vaihtoehto. Silloin kaikki vuokralaiset vastaavat vuokrasta ja muista vuokrasopimuksen mukaisista velvoitteista yhteisvastuullisesti. Tällainen sopimus on myös irtisanottavissa vain yhtenä kokonaisuutena, ellei muusta sovita. Yksi yhteinen sopimus on järkevä erityisesti silloin, jos vuokralle muuttaa pariskunta tai kaverukset, jotka eivät ole riippuvaisia asumistuesta.

2. Jos asukkaat hakevat asumistukea, päävuokralaismalli voi olla fiksu

”Opiskelijoille yhden vuokrasopimuksen tekeminen ei ole houkuttelevaa, koska yhteisen sopimuksen tehneiden katsotaan asumistukea haettaessa kuuluvan samaan ruokakuntaan. Tällöin Kela laskee kaikkien asukkaiden tulot yhteen, mikä johtaa yleensä asumistuen pienenemiseen”, toteaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos yhden yhteisen vuokrasopimuksen tekeminen ei ole mahdollista, sekä vuokranantajan että kimppakämpän vuokralaisten kannalta toistaiseksi paras malli on valita yksi päävuokralainen, joka ottaa koko vuokrasopimuksen vastattavakseen.

Päävuokralainen tekee itse alivuokrasopimukset muiden asukkaiden kanssa, ja nämä maksavat vuokran päävuokralaiselle. Kela katsoo, että päävuokralainen ja alivuokralainen ovat eri ruokakuntaa. Täten asumistuen hakeminen on vuokralaisille helpompaa.

Mikäli joku alivuokralaisista haluaa vaihtaa asuntoa, vastaa päävuokralainen uuden asukkaan hankinnasta. Jos taas päävuokralainen haluaa muuttaa, vapautuu asunto vuokranantajalle kokonaisuudessaan uudelleenvuokrattavaksi. Vuokralaisten sopimukset ovat kaikki erillisiä, jolloin Kela katsoo jokaisen asukkaan omaksi ruokakunnaksi.

”Avio- ja avopuolisot ovat yhteisvastuussa vain toisenkin osapuolen nimiin tehdystä vuokrasopimuksesta ja heidän katsotaan kuuluvan samaan ruokakuntaan. Tätä ei voida alivuokrausjärjestelyillä kiertää”, Hughes muistuttaa.

3. Erilliset sopimukset riski vuokranantajalle

Kolmas vaihtoehto on tehdä kaikille asukkaille omat erilliset sopimukset, jotka sovitaan ja ovat irtisanottavissa kukin itsenäisesti.

”On ymmärrettävää, että osa kimppakämppään muuttavista haluaisi tehdä erilliset vuokrasopimukset. Vuokranantajan kannalta erillisten sopimusten tekeminen lisää kuitenkin riskejä esimerkiksi vuokralaisten vaihtuessa. Jos jokainen vuokralainen voi irtisanoa oman sopimuksensa itsenäisesti, vuokranantaja kantaa riskin uuden asukkaan löytämisestä tyhjään huoneeseen”, kertoo Hughes.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.