Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

Tilanne on kuitenkin hyvin kaksijakoinen, selviää syyskuussa tehdystä kyselystä. Valtaosa maaseutumatkailuyrityksistä arvioi liiketoimintansa supistuvan tänä vuonna. Joka toinen yritys arvioi, että edellisvuoteen verrattuna liikevaihto jää miinukselle 30 prosenttia tai enemmän. Joka kolmas vastanneista ilmoitti liikevaihtonsa laskevan 5-30 prosenttia.

- Erityisesti perhejuhliin, kokouksiin ja yritysasiakkaisiin keskittyvät maaseutumatkailuyritykset ovat olleet kevättalvesta lähtien ahdingossa. Pienten ryhmien tilaisuuksia on järjestetty, mutta suurien tapahtumien kohdalla on käynyt mittava kato, kertoo maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto MTK:sta.

Tilanne on erittäin hankala myös ulkomaisiin matkailijoihin painottuvilla ja niiden varassa toimivilla maaseutumatkailuyrityksillä, koska kansainvälinen matkailu on romahtanut. Nämä yritykset ovat joutuneet eniten sopeuttamaan toimintaansa ja ideoimaan uusia koronaturvallisia tuotteita uusille ja pienemmille kohderyhmille.

- Sellaiset yritykset pärjäävät, jotka pystyvät ketterästi sopeuttamaan liiketoimintaansa vallitsevassa ja haastavassa tilanteessa. Pitää pystyä myös ideoimaan uusia tuotteita ja tapoja markkinoida. Moni onkin kertonut myös saaneensa uusia matkailijoita ja kohderyhmiä, sanoo Aalto.

- Monet maaseutumatkailuyritykset ovat pieniä ja ketteriä yrityksiä, joiden on helpompi luovia uudessa tilanteessa. Yrityksellä voi olla erilaisia, monipuolisia asiakasryhmiä, jolloin yrittäjätulo ei ole vain yhden kohderyhmän varassa. Maaseutumatkailuyrittäjiä auttaa myös se, että he ovat usein monialaisia ja heillä saattaa olla maat, metsät tai erilaiset urakointipalvelut tukemassa yritystoimintaa matkailun ohessa.

Valtaosa maaseutuyrityksistä arvioi kotimaan matkailun palaavan normaalitasolle kesän 2021 aikana. Ulkomaan matkailun odotettiin palautuvan ennalleen vasta kesällä 2022 tai myöhemmin. Ratkaisevaa jo lähiaikoina on se, ovatko kesällä maaseutumatkailuyrityksissä vierailleet - pääosin kotimaiset asiakkaat - tyytyväisiä lomakohteeseensa ja siellä saamaansa palveluun.

- Silloin asiakkuudet ja vierailut maaseutumatkailuyrityksiin voivat hyvinkin jatkua vilkkaana syyslomalla ja joululomalla sekä ensi vuoden hiihtoloma- ja kesälomakautena, Aalto uskoo.

Myös maaseutumatkailuyrityksissä uskotaan, että kerran maalle löytäneet matkailijat tulevat toistekin.

Kysely toteutettiin MTK ry:n ja Lomalaidun ry:n toimeksiannosta syyskuun lopulla. Kysely tehtiin Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n noin 200 jäsenyritykselle. Kyselyyn vastasi 41 yritystä eri puolilta Suomea.

Kyselytulosten raportti osoitteessa https://www.mtk.fi/-/maaseutumatkailu_luonto

Kimmo Aalto, MTK, maaseutumatkailun asiantuntija, 040 179 1618, kimmo.aalto@mtk.fi,

Lisätietoja myös maaseutumatkailuyrittäjiltä:
Tynkkylän Lomaniemi, Jukka Heikkonen, Punkaharju, 040 732 6138, jukka.heikkonen@lomaniemi.fi
Koskenkorvan Trahteeri, Sari ja Jaakko Koskenkorva, info@trahteeri.com

New mail

New mailCopy

New mailCopy

MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita16.10.2020 08:40:27 EESTTiedote

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?9.10.2020 07:45:00 EESTTiedote

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.