Valkeakosken VPK är Årets Avtalsbrandkår 2022

Finlands yngsta avtalsbrandkår har valts till Årets Avtalsbrandkår 2022. Finlands Avtalsbrandkårers Förbund beviljar årligen den högt värderade utmärkelsen till en brandkår som gjort sig förtjänt av den. Trots sin unga ålder har Valkeakosken VPK visat sin viktiga roll då det gäller att trygga Valkeakoskibornas och Birkalänningarnas vardag.
Valkeakosken VPK:n toimintanäytös

Nya avtalsbrandkårer har grundats sällan, om alls. Ett positivt undantag inträffade i Valkeakoski, Birkaland, där man år 2016 grundade föreningen Valkeakoski frivilliga brandkår, dvs. Valkeakosken VPK.

Som avtalsbrandkår vid räddningsverket i Birkaland har denna FBK under sina knappt tio verksamhetsår uppnått en etablerad och betydelsefull position inom räddningsväsendet.

– Valkeakosken VPK är i sitt slag en sällsynthet eftersom man inte på ett årtionde grundat många nya avtalsbrandkårer trots att det nog skulle finnas behov för flera, konstaterar Ari Maskonen, verksamhetsledare för Finland Avtalsbrandkårers Förbund.

– I Finland finns det cirka 700 avtalsbrandkårer vilka nog alla på något vis skulle vara förtjänta att väljas till Årets Avtalsbrandkår, och i år fick vi in exceptionellt många goda förslag. Lyckligtvis går det alltså inte mera än 700 år innan varje brandkår har fått den erkänsla den förtjänar, fortsätter Maskonen.

Valkeakosken VPK verkar i Valkeakoski stad, mellan sjöarna Mallasvesi och Vanajavesi. Brandkåren har årligen cirka 70 alarmuppdrag av alla slag. Brandkårens uppdrag har ökat år för år och samtidigt har antalet brandkårister ökat. Alarmavdelningen omfattar nu 25 brandkårister. Brandkårens utrustning omfattar en släckningsbil och en tankbil vilka ägs av räddningsverket i Birkaland samt en manskapsbil som brandkåren äger.

Brandkårens ungdomsavdelning inledde sin verksamhet under år 2021 och avdelningen har för tillfället 15 ungdomar i åldern 12-17 år. Dessutom verkar det i brandkåren redan en veteranavdelning.

– Det är inte alldeles enkelt att grunda en ny brandkår från i praktiken noll, men är viljan stark så lyckas till och med det, säger kårchefen Kalle Kontsas från Valkeakosken VPK.

– Dessutom har räddningsverket i Birkaland under hela vår tillblivelse varit med och understött bildandet av den nya avtalsbrandkåren och förbättrandet av servicenivån i Valkeakoski. Likaså skulle bildandet av brandkåren i praktiken ha varit omöjligt utan det ekonomiska stödet från Valkeakoski stad och många företag. Man måste med beundran se hur alla i gemensam anda och med stort hjärta varit med och byggt upp brandkåren. För det skall alla våra medlemmar ha ett stort tack, säger Kontsas med tacksamhet.

Finlands Sjöräddningsförbunds Valkeakoski räddningsstation i Birkaland fungerar i samma utrymmen som Valkeakosken VPK och delvis består brandkåristerna och sjöräddarna av samma personer.

Att verka i vattendrag utgör en egen specialuppgift och kräver sådant kunnande som alla som fungerar inom räddningsverk och avtalsbrandkårer inte normalt nödvändigtvis har. Det nära samarbetet med sjöräddarna genererar ömsesidig nytta och fungerar som ett exempel på gott kompanjonskap.

Årets Avtalsbrandkår utsågs nu för tjugonde gången. Tidigare val har runt om i Finland fallit på brandkårer av olika slag, allt från landsbygd via städer ut i skärgården. Brandkårsformerna har varierat, en del har varit svenskspråkiga och en del finskspråkiga. Valet har inte tidigare fallit på Birkaland. Utöver att komma ihåg och lyfta fram goda brandkårer vill Finlands Avtalsbrandkårers Förbund genom valet av Årets Avtalsbrandkår även sporra alla avtalsbrandkårer att fungera aktivt till förmån för räddningsväsendet och medborgarnas grundtrygghet.

Silvio HjeltFinland Alvtalsbrandkårers Förbund

Tel:0400431194