Valkoposkihanhet lähteneet muuttomatkalle, päämuutto mahdollisesti viikonloppuna

Edellisen viikonlopun lämpimät säät innostivat valkoposkihanhia lähtemään muuttomatkalle. Muutto on kuitenkin vasta alussa ja päämuuton odotetaan tapahtuvan tulevana viikonloppuna tai ensi viikon alussa.

Valkoposkihanhia. Kuva: Jari Kontiokorpi / Pohjois-Karjalan ELY-keskus.

Valkoposkihanhimuutto nytkähti ennusteen mukaisesti eteenpäin viikonloppuna. Tuhansien valkoposkihanhien sekä metsä- ja tundrahanhien muuttoja havaittiin sunnuntaina Länsi-Uudeltamaalta Pohjois-Karjalaan, enimmillään laskettiin Rautjärven Simpeleellä 40 000 muuttavaa hanhea. Muutto on kuitenkin vasta alussa, siitä todistavat myös satelliittilähetinhanhien sijainnit.

Hollantilaisten seurannassa olleista noin 40 valkoposkihanhesta nyt neljä on Suomessa, joista kaksi Pohjois-Karjalassa, yksi Kymenlaaksossa ja yksi ilmeisesti pesimään mielivä lintu on ollut Helsingissä jo kauan. Yksi lintu on jo kaukana Venäjällä, normaalireitistä poikkeavasti Arkangelin eteläpuolella. Lisäksi yksi lähetinvalkoposkihanhi on Virossa ja toinen Ruotsissa, kaikki loput reilut 30 lähetinhanhea oleilevat edelleen talvialueilla Hollannin, Pohjois-Saksan ja Tanskan alueella.

Viikonlopun muuton jäljiltä valkoposkihanhia on kerääntynyt viisinumeroinen määrä usealle alueelle, eniten Kymenlaakson, Parikkalan seudulle ja Keski-Karjalan pelloille. Kiteen – Tohmajärven alueella oli maanantaina yli 60 000 ja Parikkalassa noin 30 000 paikallista valkoposkihanhea.

Sääennusteet lupailevat päämuuttoa jo viikonlopulle. Ilmatieteen laitoksen tutkija Jarmo Koistinen sanoo:

”Muuttosää kohti Suomea on aluksi suotuisa. Itämerelle saapuvat tai Baltiassa jo olevat valkoposkihanhet hyötyvät eteläkaakkoisesta hyvin lämpimästä myötätuulivirtauksesta, joka työntää lintuja pohjoiselle reitille Suomeen. Niinpä hanhimuutto kiihtyy Suomessa, eikä näytä ohittavan meitä Venäjän puolelta. Torstaista perjantaihin muutto todennäköisesti jarruuntuu, koska kohtalainen-navakka tuuli Pohjois-Itämerellä ja Suomenlahdella kääntyy itään; lisäksi perjantaina on kuurosateita.

Muuttoa edistävä, nyt myöhässä oleva peltokasvillisuuden vihreä aalto etenee tällä viikolla ripeästi pohjoista kohti lämpimien säiden vuoksi. Lauantaista alkaen tuuli on heikkoa tai myötäistä, joten valkoposkihanhien päämuutto Suomessa on odotettavissa viikonloppuna tai ensi viikon alussa.”

Hanhitilanneraportti on koottu BirdLifen, Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteistyönä, ja se julkaistaan verkossa osoitteessa https://www.birdlife.fi/hanhitilanne/

Lisätietoja:

Mika Pirinen
lajivahinkokoordinaattori, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
mika.pirinen(at)ely-keskus.fi

Jari Kontiokorpi
suunnittelija, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
jari.kontiokorpi(at)ely-keskus.fi

Valkoposkihanhia. Kuva: Jari Kontiokorpi / Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Satelliittilähettimillä varustettujen valkoposkihanhien sijainti 10.5.2021. Kuva: Nelleke Buitendijk / Netherlands Institute of Ecology (NIOO-KNAW), Ornitela sekä Google.

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.