Valmiudet työelämään varmistetaan opintojen aikana – Opiskelijat tutustuvat älykkään sähköverkon käyttöön Oulussa

Schneider Electricin Oulun ammattikorkeakoululle toimittaman teknologian turvin opiskelijat pääsevät kiinni työelämään vaatimuksista jo opintojen aikana.
  • Sähkö- ja automaatioalan tulevilta ammattilaisilta odotetaan sähköteknisen osaamisen lisäksi myös digitaalisen tekniikan hallintaa ja ohjelmisto-osaamista.
  • Yhteistyö yritysten kanssa varmistaa, että nyt koulutettavat ammattilaiset ovat valmiita työelämän tulevaisuuden haasteisiin.
  • Schneider Electric on toimittanut Oulun ammattikorkeakoulun hybridilaboratorioon muun muassa keskijännitekojeiston, teho- ja energiamittareita, katkaisijoita, sovitinlaitteita sekä ohjelmistoja.

Energianhallinnan, sähkönjakelun ja automaation asiantuntija Schneider Electric on toimittanut Oulun ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan sekä energia- ja talotekniikan opiskelijoiden käyttöön älykkään sähköverkon rakentamisen ja valvonnan mahdollistavat laitteet sekä ohjelmistot.

– Mittavat investoinnit ovat oppilaitoksille vaikeita toteuttaa, mutta yritysyhteistyön ansiosta opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua työelämässä vastaantuleviin laitteisiin jo opintojen aikana, kertoo sähkötekniikan lehtori Ismo Pitkänen.

Oulun ammattikorkeakoulun hybridilaboratoriossa opiskelijat saavat valmiuksia turvallisten ja energiatehokkaiden sähköjärjestelmien suunnittelu-, toteutus- ja käyttöönottotehtäviin. Laboratorio on ollut opiskelijoiden käytössä nyt vuoden verran.

– Hybridilaboratoriossa voidaan tutkia sähköverkon mitoittamista erilaisin kriteerein ja opetella eri ilmiöiden perusteita. Opiskelijoille on hyödyllistä nähdä myös, miten esimerkiksi UPS-verkko mahdollistaa sen, ettei laboratoriossa tapahdu sähkökatkoja: superkondensaattorin ansiosta varavoimakone käynnistyy ja laboratorio toimii aina kuten pitääkin, Pitkänen kertoo.

Sähkö- ja automaatio-osaajien tulevaisuuden työtehtävät voivat sijoittua monelle sektorille teollisuuden ja energia-alan yrityksistä suunnittelutoimistoihin ja vesilaitoksista ympäristökeskuksiin.

– Nykyään sähkönjakelun ammattilaisilta vaaditaan sähkötekniikan osaamisen lisäksi osaamista sähkönjakelun automaatiosta ja ohjelmistoratkaisuista. Aidot sähkönjakelun oppimisympäristöt takaavat Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille työelämän taidot, sanoo myyntipäällikkö Aki Taisto Schneider Electriciltä.

Ajanmukaiset tilat tukevat opetusta

Yritysyhteistyön kautta Schneiderin toimittamien laitteiden ja ohjelmistojen avulla Oulun ammattikorkeakoulun hybridilaboratorioon on voitu rakentaa älykäs sähköverkko. Verkon ohjauksen ja sähkön laadun tarkkailun lisäksi mittaroinnista kertyy paljon dataa, jota voidaan myöhemmin käyttää erilaisissa analyyseissa. Dataa voidaan hyödyntää esimerkiksi digitaalisia kaksosia mallinnettaessa.

– Tila on erinomainen opetus- ja tutkimusympäristö, jossa opiskelijat pääsevät käytännössä näkemään erilaisten ohjelmistojen, käyttöliittymien ja väyläratkaisujen toimintaa. Vastaavia erityisesti opetuskäyttöön soveltuvia olosuhteita ei juuri muualla Pohjois-Suomessa ole, kertoo Pitkänen.

– Monipuoliset valvontaan ja konfigurointiin liittyvät ohjelmistot avartavat esimerkiksi käsitystä siitä, miten sähköverkon tilaa voidaan seurata ja ohjata reaaliajassa. Esimerkiksi Schneiderin Ecostruxure Power Commission -ohjelmiston avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan muun muassa pienjännitesähkökeskuksen suojalaitteiden asetteluihin, testauksiin ja käyttöönottoon.

Opiskelijoiden lisäksi Oulun ammattikorkeakoulun laboratorio palvelee yritysasiakkaita.

– Tarjoamme elinkeinoelämälle erinomaiset tilat tuotteiden ja palveluiden kehitystyöhön. Asiantuntijamme auttavat myös toiminnan kehittämisessä, kertoo Pitkänen.

Aki Taisto, myyntipäällikkö, Schneider Electric, puh. 040 772 1333, aki.taisto@se.com

Ismo Pitkänen, sähkötekniikan lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu, puh. 040 193 7653, ismo.pitkanen@oamk.fi

Mahdolliset vierailut tutustumaan Oulun ammattikorkeakoulun hybridilaboratorioon:

Helena Tolonen, koulutuspäällikkö, Oulun ammattikorkeakoulu, puh. 040 1415122, helena.tolonen@oamk.fi

Schneider Electric laajentaa moottorikäynnistimien sarjaa – TeSys Gigan digitaaliset ratkaisut maksimoivat tehokkuuden turvallisesti24.1.2022 10:31:54 EET | Tiedote

Ainutlaatuinen rakenne säästää tilaa jopa 40 prosenttia ja helpottaa varaosien asennuksia. Itsediagnostiikka pidentää käyttöikää ja toimivuutta sekä lyhentää käyttökatkoksia. TeSys Giga on haastavissakin olosuhteissa luotettava moottorikäynnistin. Schneider Electric, globaali energianhallinnan ja automaation asiantuntija, on laajentanut moottorikäynnistimien tuotevalikoimaansa uudella TeSys Giga -mallilla. TeSys Giga on ominaisuuksiltaan helppokäyttöinen, luotettava ja ympäristöä säästävä. Laitteen suunnittelussa hyödynnetyt 56 patenttia kertovat digitaalisten innovaatioiden laajuudesta. – TeSys Giga -sarjan uudet älykkäät digitaaliset innovaatiot ovat helppokäyttöisiä, turvallisia ja varmoja ratkaisuja sähkökeskusvalmistajille, järjestelmäintegraattoreille, kiinteistöpäälliköille ja laitevalmistajille, kertoo tuotepäällikkö Ronny Josgård Schneider Electriciltä. Sarjan moottorikäynnistimet on suunniteltu palvelemaan prosessiteollisuutta, vesilaitoksia, metalli- ja mineraali- sekä kaivo

JP Pouttu vahvistaa Schneider Electricin älykkäiden sähköjakeluratkaisujen yksikköä17.1.2022 08:42:18 EET | Tiedote

Schneider Electricin uudeksi Power Systems Suomen yksikön myyntijohtajaksi on valittu sähkötekniikan insinööri Jussi-Pekka (JP) Pouttu. Pouttu tulee toimimaan myös osana Suomen johtoryhmää (FLT). Pouttu on aloittanut työssään 17.1.2022. Power Systems -yksikön tavoitteena on tarjota asiakkaille älykkäitä ratkaisuja luotettavaan keskijännitesähkönjakeluun. – Teknologiateollisuus käy läpi neljättä suurta vallankumousta. Odotan innolla, että pääsemme myyntitiimin kanssa auttamaan asiakkaita murroksessa kohti älykkäämpää ja kestävämpää huomista: Schneiderin maailman kärkeä edustava tuoteportfolio antaa tähän erinomaiset lähtökohdat, Pouttu sanoo. Pouttu siirtyy Schneider Electricin palvelukseen räätälöityjä teholähdejärjestelmiä telekommunikaatiosovelluksiin suunnittelevalta ja valmistavalta Efore Telecomilta, jossa hänen vastuullaan oli yrityksen Nokia-asiakkuuden globaali hoitaminen. Lisäksi Pouttu on työskennellyt sekä Suomessa että ulkomailla myynnin, projektinhallinnan ja liiketoiminna

Vilpe vaihtoi öljyn maalämpöjärjestelmään – älykäs rakennusautomaatio käyttää hukkalämmönkin hyödyksi ympäri vuoden30.12.2021 14:17:04 EET | Tiedote

Vaasalainen Vilpe Oy investoi maalämpövoimalaan, jossa yhdistyvät tuotantolaitteiden jäähdytys sekä kiinteistön viilennys ja lämmitys. Voimalan toimintaa seurataan ja optimoidaan Schneider Electricin toimittaman modernin rakennusautomaation avulla. Automaation älykäs ohjaus avaa reaaliaikaisen näkymän kiinteistön tapahtumiin. Uudistuksen ansiosta tuotannosta syntyvä hukkalämpö saadaan otettua talteen ja maalämpöjärjestelmää voidaan käyttää myös tilojen jäähdyttämiseen. Ilmanvaihto- ja erikoiskattotarvikkeita Vaasassa valmistava Vilpe Oy on siirtynyt öljystä maalämpöjärjestelmään Mustasaaren tehtaallaan. Vilpelle suunnitellun maalämpöjärjestelmän avulla kiinteistön ja tuotannon energiankäyttöä pyritään kierrättämään mahdollisimman tehokkaasti kaikissa eri tilanteissa vuodenaikojen vaihtelut huomioiden. Suurinvestoinnin ansiosta koko tuotannon energiatehokkuus paranee ja järjestelmän tekninen toteutus mahdollistaa tuotantokoneista syntyvän hukkalämmön merkittävästi paremman hyödyntämisen

Sisustussuunnittelija Milla Alftan: ”Kauniit pistorasiat ovat kuin koruja”22.12.2021 10:54:36 EET | Tiedote

Terästä ja tummanpuhuvaa antrasiittia yhdistävät Schneider Electricin Exxact-sähkökalusteet ovat näyttäviä, sisustuksellisia yksityiskohtia. Sähkökalusteisiin on integroitu myös älykkäitä toiminnallisuuksia, joiden avulla kotiin voi luoda esimerkiksi erilaisia valaistustilanteita. Wiser-älykotijärjestelmän ohjaus onnistuu asukkailta helposti mobiilisovelluksen kautta. Järjestelmän käyttö on maksutonta. Sisustussuunnittelija Milla Alftanin perheen kakkoskodissa sähkökalusteet, kuten pistorasiat ja kehykset tuovat sisustukseen kontrastia ja tyyliä. Kodin yleisilmettä muuten hallitsevat pehmeät puuterinsävyt ovat saaneet rinnalleen Schneider Electricin Exxact-sarjan hopeanharmaita teräskehyksiä ja antrasiitin värisiä pistorasioita. – Halusimme, että sähkökalusteet tukevat tyylillisesti kokonaisuutta, mutta yksityiskohdilla on tavoiteltu myös arjen luksusta. Kauniit pistorasiat ovat kuin koruja, Alftan sanoo. Perheen kakkoskodissa Hämeenlinnassa Exxactin näyttäviä pistorasioita on asennett