Valtaa Kaapelitehdas! 28.3.2023

Kaapelitehtaan kulttuurikeskuksen jättimäinen Merikaapelihalli avautuu kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön tiistaina 28.3.2023 Helsingin Ruoholahdessa! Ovet ovat auki klo 15–21, jolloin kuka tahansa voi tulla yli 3 000 neliön tilaan tekemään mitä itse haluaa.
Merikaapelihalli, Kaapelitehdas. Kuva: Kuvio Oy

Valtaa Kaapelitehdas! -tapahtuma järjestetään nyt kolmannen kerran. Merikaapelihallin ovat vallanneet aikaisemmin esimerkiksi katutanssijat, tanssielokuvan tekijät, sirkustaiteilijat, voimistelijat sekä monet muut esiintyvän taiteen harrastajat ja ammattilaiset. Paikalla on ollut kaiken ikäisiä, yksin ja erilaisissa porukoissa. Tapahtumat ovat saaneet innostunutta palautetta. Tällä kerralla Valtaa Kaapelitehdas! pidetään ensimmäistä kertaa arki-iltana.

- Idea ja esikuva näihin avoimien ovien tapahtumiin tuli alun perin Ranskasta. Tämänkertaisen tapahtuman tiimoilta viemme puolestaan ideaa eteenpäin ja teemme yhteistyötä Italian Bolognassa sijaitsevan DumBO-kulttuurikeskuksen kanssa. Se järjestää oman vastaavan tapahtumansa myöhemmin keväällä. On hienoa, että kulttuurikeskukset oppivat toisiltaan ja olemme mukana kehittämässä eurooppalaista kaupunkikulttuuria, tapahtuman tuottaja Raisa Karttunen kertoo.

- Tässä hetkessä tarvitsemme ehkä enemmän kuin koskaan mahdollisuuksia tavata toisiamme ja tehdä yhdessä kivoja asioita. Merikaapelihallin avaamisella tarjoamme kaupunkilaisille turvallisen ja vapaan tilan itsensä ilmaisemiseen sekä mahdollisuuden olla itse aktiivisia toimijoita, Karttunen jatkaa.

Kaapelitehdas tarjoaa kävijöille avoimen tilan ja sähkön. Muuten tilassa tapahtuman toiminta on kävijöiden itsensä luomaa. Paikalle voi tulla yksin, yhdessä kavereiden tai muiden harrastajien tai vaikkapa koko perheen kanssa. Mukaansa voi ottaa esimerkiksi omat musiikki- tai harrastusvälineet tai tulla seuraamaan, mitä tilassa tapahtuu.

Kaapelitehtaan Merikaapelihalli on 110 metriä pitkä ja 24 metriä leveä tila. Yhteensä käytössä on siis 3 100 m2, ja tilaan mahtuu sisään yli 3 000 ihmistä. Merikaapelihalli on käytössä 250 päivää vuodessa ja lähes joka viikonloppu, mutta väliin jää kuitenkin tyhjiä päiviä, jolloin tilaa voidaan avata kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön.

- Valtaa Kaapelitehdas! on tarkoitus järjestää useamman kerran vuodessa aina kun Merikaapelihallissa on tilaa. Tilojen avaamisella haluamme olla mukana tekemässä kaupungista yhteisöllisemmän ja hauskemman paikan elää ja asua, Karttunen sanoo.

Tapahtumassa toteutetaan sosiaalisen median kampanja, joka kannustaa ihmisiä itsensä ilmaisemiseen. Aihetunniste #valtaakaapelitehdas on osallistujien käytettävissä. Omista kiinnostuksen kohteistaan voi jakaa videoita ja kuvia, ja innostaa muitakin mukaan.

Tapahtuma on osa Euroopan Unionin tukemaa Creative FLIP Twin Hubs-projektia.

Valtaa Kaapelitehdas! 28.3.2023 klo 15-21
Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki
Kulku Lasipihalta Merikaapelihallin M5-oven kautta.

Raisa Karttunen
raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi