Valtatien 5 suunnittelu välillä Valkeinen - Taipale jatkuu uuden linjauksen mukaisesti

Valtatien 5 parantamisen keskeisenä tavoitteena on edistää liikenteen sujuvuutta ja parantaa liikenneturvallisuutta sekä varmistaa riittävän yhtenäisen valtatieosuuden kehittyminen. Lisäksi valtatien parantamisella tuetaan alueen maankäytön kehittämistä ja torjutaan liikenteen melu- ja päästöhaittoja. Suunnitteluratkaisussa otetaan huomioon asukkaiden tarpeet ja pyritään välttämään haitallisia ympäristövaikutuksia.
Tehokkaimmat toimenpiteet jatkosuunnitteluun
Valtatien 5 kehittämisestä Kuopion ja Iisalmen välillä on laadittu kehittämisselvitys vuonna 2018 ja hankearviointi vuonna 2019. Hankearvioinnin perusteella valtatien parantaminen on tehokkainta osuudella Valkeinen–Taipale. Esitetyillä ratkaisulla saavutetaan selkeitä yhteiskuntataloudellisia hyötyjä muun muassa matka-ajan ja onnettomuuskustannusten säästöinä. Pohjois-Savon ELY-keskus käynnisti toimenpideselvityksen laatimisen välille Valkeinen–Taipale alkuvuodesta 2021. Toimenpideselvitys valmistuu lokakuussa 2021.
Valinnat jatkosuunnitteluun vertailun pohjalta
Nykytilanteessa valtatie 5 halkoo Nerkoon kylää. Valtatien nopeusrajoitus on alimmillaan 60 km/h. Valtatien parantamisesta Nerkoon kohdalla on laadittu yleissuunnitelma vuonna 1996. Yleissuunnitelmassa ja voimassa olevassa osayleiskaavassa tie on esitetty parannettavaksi uudelle linjaukselle Nerkoon kylän itäpuolelle.
Toimenpideselvityksen yhteydessä tutkittiin vaihtoehtoisia uusia linjauksia sekä valtatien parantamista nykyiselle paikalleen. Vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia arvioitiin useiden eri tekijöiden perusteella muun muassa liikenneturvallisuus, ympäristönäkökohdat, elinkeinotoiminta ja liikenteen sujuvuus.
Pohjois-Savon ELY-keskus valitsi jatkosuunnitteluun valtatien parantamisen uuteen maastokäytävään Nerkoon kohdalla
Jatkosuunnitteluun valittiin uusi linjaus, joka sijoittuu metsä- ja peltoalueille pääosin nykyisen valtatien itäpuolelle. Nerkoon kylän pohjoispuolella valtatie parannetaan nykyiselle linjaukselle. Ratkaisun perustuu vaihtoehtojen vertailuun ja arviointiin sekä Lapinlahden kunnan ja Pohjois-Savon liiton kannanottoihin. Ratkaisu on myös pääväyläasetuksen tavoitteiden mukainen. Nykyisellä paikallaan valtatietä ei ole käytännössä mahdollista kehittää vastaamaan pääväyläasetuksen vaatimuksiin.
Valtatien rakentamisella uuteen maastokäytävään saavutetaan suuremmat positiiviset vaikutukset kuin vanhan linjauksen parantamisella. Valittu vaihtoehto vähentää pohjavesien pilaantumisriskiä, parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenteen meluhaittaa uusien melusuojausten ansiosta. Valittu ratkaisu mahdollistaa Nerkoon kylän kehittämisen asuintaajamana. Uuden linjauksen alle jää peltoa ja metsää, millä on vaikutusta maataloustoimintaan alueella.
Tiesuunnitelman sisältö ja eteneminen
Valtatien 5 parantaminen toteutetaan uuteen maastokäytävään Nerkoon kohdalla. Liikennemäärien ja liikenteellisen toimivuuden perusteella valtatien 5 liittymät toteutetaan tasoliittyminä. Valtatien suuntaus ja liittymät suunnitellaan 100 km/h mitoitusnopeudella.
Uuden linjauksen etelä- ja pohjoispäähän suunnitellaan porrastetut liittymät kanavoituina tasoliittyminä. Taipaleen liittymää parannetaan vastaamaan 100 km/h mitoitusnopeutta. Linja-autopysäkkiparit on suunniteltu Taipaleen liittymän ja porrastettujen liittymien yhteyteen. Uuden linjauksen osuudelle rakennetaan noin 2 km ohituskaistat kumpaankin suuntaan. Pohjoispään porrastetun liittymäparin ja Taipaleen liittymän välinen osuus levennetään 2+2–kaistaiseksi. Ohituskaistajaksot sekä 2+2-kaistainen osuus toteutetaan keskikaiteellisena. Pohjavesialueelle sijoittuville uusille tai parannettaville väylille toteutetaan pohjavesisuojaus.
Tiesuunnittelu käynnistyy alkuvuodesta 2022 ja alueella tehdään syksyllä 2021 maastomallin mittaustöitä.Tiesuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2023 loppuun mennessä.
Valtatie 5 on Itäisen Suomen elinkeinoelämän runkoyhteys ja työssäkäyntialueita yhdistävä valtaväylä. Sen kehittäminen tukee työvoiman saatavuutta alueella ja nopean joukkoliikenteen kehittämistä. Elinkeinoelämän kuljetusten tasainen ja ennustettava matka-aika alentaa alueen yritysten kuljetuskustannuksia. Viitostien kehittäminen on alueen toimijoiden, maakuntaliittojen, kauppakamarin ja kuntien kärkihanke. Sen merkitys on tunnistettu Itä-Suomen liikennestrategiassa ja sitä täydentävässä Itä-Suomen logistiikkaselvityksessä. Merkitys alueen yritysten kilpailukyvylle on keskeinen.
Lisätietoja:
Vt 5 parantaminen välillä Valkeinen - Taipale -hankkeen verkkosivut (vayla.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja antavat:
Pohjois-Savon ELY-keskuksessa johtaja Tommi Huttunen (puh. 0295 026 655, tommi.huttunen@ely-keskus.fi) ja projektipäällikkö Jari Kuokkanen (puh. 0295 026 734, jari.kuokkanen@ely-keskus.fi
Lapinlahden kunnasta tekninen johtaja Rami Linna (puh. 040 488 3701, rami.linna@lapinlahti.fi)
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 2000, Kallanranta 11
70101 Kuopio
0295 026 500http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-pohjois-savo
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Kesän peltovalvonnat alkavat pian Pohjois-Savossa30.6.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa maatilojen peltotukien valvonnat käynnistyvät heinäkuun alussa. Peltovalvontaa tullaan tekemään noin 2 %:lle tiloista, joka tarkoittaa noin 70 tilaa. Vaikeasti torjuttavat ja tehokkaasti leviävät rikkakasvit ovat ikäviä kavereita viljelykasvustoissa. Vipu-mobiili on viljelijän tärkeä työkalu maataloustukien hallinnassa.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t
Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai
Pohjois-Savossa toukokuussa 13 154 työtöntä työnhakijaa25.6.2025 08:08:31 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa oli toukokuun lopussa 13 154 työtöntä työnhakijaa, mikä on 2 085 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin vuosi sitten (18,8 %). Näistä lomautettuja oli 1 027, mikä on 7 lomautettua vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan (-0,7 %).
Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote
Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme