Valtio pääomittaa Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoimintaa 400 miljoonalla eurolla

Pörssitiedote 22.12.2021 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto

Valtion vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa kesäkuussa hyväksyttiin varautuminen Finnvera Oyj:n vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan pääomittamiseen. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi tänään vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan pääomittamista 400 miljoonalla eurolla. Pääomitus toteutetaan siirtämällä varat valtiontakuurahastoon työ- ja elinkeinoministeriön päätöksellä.

Pääomituksen määrä perustuu arvioon minimipääomitustarpeesta, ja siinä on otettu huomioon koronapandemian pitkittymisen aiheuttama epävarmuus.

Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan mahdollinen tappiollinen erillistulos katetaan ensisijaisesti Finnveran taseessa olevasta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahastosta. Mikäli vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahaston varat eivät riitä toiminnasta aiheutuvien tappioiden kattamiseen, tappiot katetaan valtiontakuurahaston varoista, joita täydennetään tarvittaessa valtion budjettiin otettavalla määrärahalla.

Nyt toteutettavalla pääomituksella varaudutaan tilanteeseen, jossa valtiontakuu-rahastossa olevat varat eivät riittäisi Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoiminnasta syntyvän mahdollisen tappiollisen tuloksen kattamiseen vuosina 2021‒2023.

Finnvera vapautetaan lisäksi rahastomaksun palauttamisesta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan vuoden 2021 tai sitä seuraavien vuosien mahdollisen voitollisen tuloksen perusteella siihen asti, kunnes vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahaston varat ovat koronapandemiaa edeltävällä tasolla. Lopullisen päätöksen palautuksesta tekee Finnveran yhtiökokous. Finnvera sai valtiontakuurahastolta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan vuoden 2020 tappiollisen tuloksen perusteella rahastomaksua 349 miljoonaa euroa.

Finnvera arvioi edelleen tammi‒kesäkuun 2021 puolivuosikatsauksen mukaisesti, että vuoden 2021 tuloskehitykseen vaikuttaa olennaisesti koronapandemian aiheuttama epävarmuus ja Finnveran yksittäisten suurten riskin kohteiden tulevaisuuden näkymät.

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen julkistaminen

Finnvera-konsernin toimintakertomus ja tilinpäätös 1.1.‒31.12.2021 julkistetaan 16.2.2022.

Lisätiedot:

TEM:

Inkalotta Nuotio-Osazee, hallitusneuvos, p. 029 504 7051

Finnvera:

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, p. 029 460 2400

Ulla Hagman, talousjohtaja, p. 029 460 2458

Jakelu:

NASDAQ Helsinki Oy, London Stock Exchange, Keskeiset tiedotusvälineet, www.finnvera.fi

Rahoitus & kasvu -katsaus 3/2022: Maailmantalouden epävarmuuden kovin vaikutus Suomen vientiin vasta edessä ‒ viennin arvoon voisi tulla miljardien lovi19.8.2022 09:02:04 EEST | Tiedote

Maailman ja Suomen taloutta hallitsee epävarmuus siitä, onko edessä edelleen kiihtyvä inflaatio vai taantuma – vai molemmat. Toistaiseksi muuta euroaluetta hitaampi inflaatio on ollut Suomen etu kustannuskilpailukyvyn näkökulmasta. Suomen talouden suhdanteissa viennin muutokset näyttelevät suurta roolia. Koska Suomen vienti reagoi viiveellä maailmantalouden liikkeisiin, globaalin epävarmuuden kovin vaikutus kotimaiseen vientiin on vasta edessä. Suomen vuoden 2021 viennin arvolla mitattuna tiputus voisi olla jopa 4‒5 miljardia euroa noin 100 miljardin euron kokonaisviennistä. Kerrannaisvaikutuksineen tiputus olisi vieläkin suurempi, arvioi pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Kutsu: Finnveran aluekatsaus Pohjois-Suomen talouteen ja rahoitukseen tiistaina 23.8. klo 9.0018.8.2022 15:24:10 EEST | Kutsu

Hyvä median edustaja, Finnvera julkaisee jälleen alkuvuoden rahoituksesta Pohjois-Suomen alueella. Alkuvuonna P-Suomen rahoituksessa tapahtui merkittävä käänne. Tervetuloa seuraamaan aluekatsauksen julkistusta tiistaina 23.8.2022 kello 9.00 Teamsin välityksellä. Tilaisuus kestää noin 30 minuuttia. Ilmoitathan osallistumisestasi Johanna Norrenalle Finnveran viestintään johanna.norrena@finnvera.fi tai 040 8372 511 maanantaina 22.8. kello 12 mennessä. Lähetämme osallistujille Teams-kutsun. Lämpimästi tervetuloa!

Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 202218.8.2022 10:30:14 EEST | Tiedote

Finnvera Group, Stock Exchange Release 18 August 2022 Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2022 In the first half of the year, Russia's invasion of Ukraine impacted Finnvera's financing and increased the credit loss risk – Group result showed a loss of EUR 29 million Finnvera Group, summary H1/2022 (vs. H1/2021 or 31 Dec 2021) Result -29 MEUR (65) – In the first half of the year, credit loss risk of export credit guarantee exposure and loss provisions in Russia increased by 210 MEUR – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made due to the coronavirus pandemic in 2020. Result by segments: profit of the parent company Finnvera plc's SME and midcap business stood at 11 MEUR (11) and the result of Large Corporates business at -65 MEUR (35); the subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 25 MEUR (19) on the Group’s profit. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (38). Balance sheet total EUR

Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.202218.8.2022 10:30:06 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote, 18.8.2022 Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022 Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikutti alkuvuonna Finnveran rahoitukseen ja luottotappioriskin kasvuun – konsernin tulos 29 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto H1/2022 (vs. H1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -29 miljoonaa euroa (65) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriski ja tappiovaraukset kasvoivat alkuvuonna 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 koronapandemian seurauksena tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 11 (11), suuryritykset-liiketoiminnan tulos -65 miljoonaa euroa (35) ja tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 25 miljoonaa euroa (19). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 miljoonaa euroa (38). Tase 12,8 miljardia euroa (12,2) – muutos 5 prosenttia, mihin vaikutti merkittävimmin lyhytaikainen varainhankinta. Ta

Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Investointi- ja kannattavuusodotukset laskussa, edessä häämöttää taantuma - Yritykset ennakoivat tuotteidensa hintojen nousun jo viime talvena28.7.2022 11:59:21 EEST | Tiedote

Edessä on hyvin todennäköisesti taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä? Vai onnistuuko EKP:n suuri ohjauskorkojen nosto taittamaan inflaation nousun ja palauttamaan markkinoiden luottamuksen? Huonot uutiset heijastuvat usein talousodotuksiin, mutta odotukset voivat myös kertoa talouden tulevista käänteistä, sanoo Finnveran kesäekonomisti Jaakko Rahko. Pk-yritysbarometrit vuosilta 2013‒2022 kertovat, että yritysten kyselyissä kertomat suhdanneodotukset ovat ennakoineet oikein toteutunutta bkt-kehitystä. Nyt nähdyt hintojen korotukset ennakoitiin barometrissa jo keväällä.