Valtio pääomittaa Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoimintaa 400 miljoonalla eurolla

Pörssitiedote 22.12.2021 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto

Valtion vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa kesäkuussa hyväksyttiin varautuminen Finnvera Oyj:n vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan pääomittamiseen. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi tänään vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan pääomittamista 400 miljoonalla eurolla. Pääomitus toteutetaan siirtämällä varat valtiontakuurahastoon työ- ja elinkeinoministeriön päätöksellä.

Pääomituksen määrä perustuu arvioon minimipääomitustarpeesta, ja siinä on otettu huomioon koronapandemian pitkittymisen aiheuttama epävarmuus.

Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan mahdollinen tappiollinen erillistulos katetaan ensisijaisesti Finnveran taseessa olevasta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahastosta. Mikäli vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahaston varat eivät riitä toiminnasta aiheutuvien tappioiden kattamiseen, tappiot katetaan valtiontakuurahaston varoista, joita täydennetään tarvittaessa valtion budjettiin otettavalla määrärahalla.

Nyt toteutettavalla pääomituksella varaudutaan tilanteeseen, jossa valtiontakuu-rahastossa olevat varat eivät riittäisi Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoiminnasta syntyvän mahdollisen tappiollisen tuloksen kattamiseen vuosina 2021‒2023.

Finnvera vapautetaan lisäksi rahastomaksun palauttamisesta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan vuoden 2021 tai sitä seuraavien vuosien mahdollisen voitollisen tuloksen perusteella siihen asti, kunnes vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahaston varat ovat koronapandemiaa edeltävällä tasolla. Lopullisen päätöksen palautuksesta tekee Finnveran yhtiökokous. Finnvera sai valtiontakuurahastolta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan vuoden 2020 tappiollisen tuloksen perusteella rahastomaksua 349 miljoonaa euroa.

Finnvera arvioi edelleen tammi‒kesäkuun 2021 puolivuosikatsauksen mukaisesti, että vuoden 2021 tuloskehitykseen vaikuttaa olennaisesti koronapandemian aiheuttama epävarmuus ja Finnveran yksittäisten suurten riskin kohteiden tulevaisuuden näkymät.

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen julkistaminen

Finnvera-konsernin toimintakertomus ja tilinpäätös 1.1.‒31.12.2021 julkistetaan 16.2.2022.

Lisätiedot:

TEM:

Inkalotta Nuotio-Osazee, hallitusneuvos, p. 029 504 7051

Finnvera:

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, p. 029 460 2400

Ulla Hagman, talousjohtaja, p. 029 460 2458

Jakelu:

NASDAQ Helsinki Oy, London Stock Exchange, Keskeiset tiedotusvälineet, www.finnvera.fi

Suomen talous nousi koronakuopasta, mutta pula-aika iski – Nämä 5 ilmiötä leimasivat taloutta vuonna 202130.12.2021 09:36:00 EET | Tiedote

Finanssipoliittinen elvytys oli poikkeuksellisen tehokasta, ja Suomen talous nousi koronakuopasta vuonna 2021. Koronapandemia pakotti yhteiskunnat mukautumaan ja yritykset kehittämään toimintaansa. Talouteen palasi yllättäen kuitenkin pula-aika ja lähes unohdettu inflaatio. Millaisessa tilanteessa Suomen talous lähtee kohti vuotta 2022? Finnveran pääekonomistin Mauri Kotamäen arvion mukaan rahapolitiikka ei suuresti kiristy vuonna 2022. Työvoimapula tuskin helpottaa, mutta raaka-aineiden toimitusketjut saataneen kuntoon.

Finnvera laski alusrahoituksensa CO2-päästöt – Vuoden 2021 suhteelliset päästöt kansainvälistä tavoitetasoa alemmat20.12.2021 12:28:10 EET | Tiedote

Finnvera on laskenut alusrahoituksen vastuidensa suhteelliset* hiilidioksidipäästöt ensimmäistä kertaa. Hiili-intensiteettitaso on seitsemän prosenttia alle Poseidon Principlesin asettaman tavoitetason, joka perustuu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettamiin merenkulun päästötavoitteisiin. Taso kuvastaa koronapandemian vuoksi poikkeuksellista vuotta, jolloin risteilyalukset olivat pääasiassa satamissa, mutta ylläpito tuotti silti päästöjä. Finnvera sitoutui keväällä 2021 alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin.

Tutkimus vahvistaa: Omistajanvaihdosta suunnittelevat epäröivät rahoituksen saatavuutta – yrityskaupan tehneet pitävät rahoitusta odotettua pienempänä haasteena4.11.2021 14:30:47 EET | Tiedote

Suurin osa pk-yritysten omistajanvaihdoksista onnistuu, ja ostajat ja myyjät ovat itse jälkikäteen niihin tyytyväisiä. Tuoreen omistajanvaihdosbarometrin tiedoista käy ilmi, että toteutetuissa omistajanvaihdoksissa koetut ongelmat ovat pienempiä kuin ennakkoon oletetut. Tämä pätee myös rahoitukseen. Rahoitus omistajanvaihdoksille on ennakko-odotuksia pienempi haaste. Sekä yli 55-vuotiaista yrityksensä myynnin kokeneista yrittäjistä että yrityksen ostaneista vain noin kymmenesosa koki rahoituksen merkittäväksi ongelmaksi, kun omistajanvaihdosta vasta suunnittelevista hieman alle kolmannes piti rahoitusta merkittävänä ongelmana. Omistajanvaihdosten rahoitus on Finnverassa noussut korona-ajan jälkeen ennätystasolle.