
Valtion ICT-virasto uudisti tulevaisuuden suuntaviivansa

”ICT-alan toimintaympäristö muuttuu kovalla vauhdilla. Tietoturvan merkitys kasvaa, työnteon tavat ovat valtavassa murroksessa ja taloudellista vastuuta kaivataan koko julkishallinnolta. Meidän on oltava tässä kehityksessä mukana, jotta valtion organisaatiot voivat onnistua omassa toiminnassaan”, Tero Latvakangas taustoittaa uudistusta.
Lisäarvoa tuottavat asiat keskiöön
Strategian ohjenuorana on, että vuonna 2014 perustettu Valtori keskittyy asioihin, joissa se kykenee tuottamaan lisäarvoa asiakkailleen, eli koko valtionhallinnolle.
Valtorin ydinpalveluiden kehittämisen lisäksi tulevaisuudessa panostetaan erityisesti:
- tietoturvapalveluihin, joiden tavoitteena nykyistä kattavammin varmistaa koko infrastruktuurin turvallisuus,
- tulevaisuuden työn tarpeisiin vastaavaan viestintäteknologiaan sekä
- valtion uudistuvien toimitilojen ict-konsepteihin.
Samalla modernisoidaan työvoimavaltaisesti tuotettuja palveluita, esimerkiksi lähitukea ja käyttövaltuuksien- ja identiteetinhallintaa. Lisäksi Valtorin roolia TORI-käyttöpalveluiden tuottamisessa ja pilvitransformaation tukemisessa selkiytetään. Roolia pienennetään palveluissa, joissa Valtori toimii nyt välittäjänä ilman isoa lisäarvon tuottoa.
Strategiatyössä on kuultu tärkeimpien sidosryhmien odotuksia
Strategiauudistusta tehtiin tiiviisti tärkeimpien sidosryhmien kanssa: Valtorin ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön (VM), asiakkaiden sekä henkilöstön kanssa.
”Valtiovarainministeriön tahtotilana on, että Valtori olisi paras mahdollinen kumppani asiakasvirastoille. Lisäksi Valtorin tarjoamien palveluiden laadun ja kustannuksien tulee olla kilpailukykyisiä myös yksityiseen puoleen verrattuna. Asiakaskeskeisyys on oikea valinta, ja tärkein kilpailuetu on se, että Valtori tuntee asiakasvirastojensa toiminnan syvällisesti”, kertoo valtiovarainministeriön ICT-johtaja Jarkko Levasma.
Strategiassa näkyykin erityisen vahvasti Valtorin asiakkaiden näkemykset. Valmisteluvaiheessa strategiaa käsiteltiin lukuisten asiakaskeskustelujen lisäksi myös Valtorin asiakasneuvottelukunnassa ja Turvallisuusverkkotoiminnan asiakas- ja yhteistyöryhmässä.
Matka kohti visiota strategian vahvassa ohjauksessa
Valtorin tavoitteet ja mittarit vuodelle 2022 määritetään yhdessä VM:n kanssa osana tulossopimusta uuden strategian mukaisesti.
”Samalla varmistetaan, että käynnissä oleva Muutosohjelma ja kaikki kehityshankkeet tukevat uudistetun strategian toimeenpanoa, jotta keskitymme oikeisiin asioihin”, Latvakangas toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero LatvakangasToimitusjohtaja
Puh:0295 50 5423tero.latvakangas@valtori.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta

Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossamme yhdistämme sekä omaa tuotantoamme että markkinoilta hankittuja kumppaniemme palveluja. Asiakkaamme saavat käyttöönsä markkinoiden parhaan ja sitoutuneimman valtionhallinnon ICT:n asiantuntemuksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Valtorin uudelleen järjestäminen: henkilöstövaikutukset ja muutokset toiminnassa18.3.2025 12:03:45 EET | Tiedote
Valtorin uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2025, ja henkilöstövaikutukset ja muutokset toimintaan ovat tarkentuneet. Valtorin uuden organisaation ja uusien toimintamallien päätavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija. Toiminta järjestetään tehokkaasti, taloudellisesti ja luotettavasti.
Valtorin yhteistoimintaneuvottelut päätökseen17.1.2025 11:13:37 EET | Tiedote
Valtorissa marraskuussa 2024 käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut on saatu suunnitellusti päätökseen 15.1.2025. Lopputuloksena enintään 138 henkilöä irtisanotaan. Ennen mahdollisia irtisanomisia Valtori selvittää, voidaanko työntekijälle tarjota muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.
Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut24.10.2024 13:36:41 EEST | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.
Valtori ja CGI Suomi Oy etenevät valtionhallinnon konesali- ja käyttöpalvelujen siirroissa6.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja CGI Suomi Oy ovat täsmentäneet sopimuskokonaisuuteen liittyviä vastuita. Valtori käynnistää palvelujen siirrot CGI:n tuottamaan uuteen ympäristöön mahdollisimman nopeasti. Siirrot aikataulutetaan yhteistyössä CGI:n ja Valtorin asiakkaiden kanssa.
Päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu uudistuu: markkinakartoitus alkaa syyskuussa22.9.2023 12:01:49 EEST | Tiedote
Valtori selvittää paikallisesti tuotettujen (on-prem) päätelaite- ja käyttäjätukipalvelujen tuottamiselle vaihtoehtoja. Kilpailutamme uuden palvelukokonaisuuden, jossa nykyisin usean toimijan tuottamat erilliset palvelut saadaan jatkossa yhden toimijan kautta.