Vankilavirkailijain Liiton pääluottamusmies tyrmistynyt pääjohtajan kommenteista

Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Esa Vesterbacka väittää tiedotteessa, että vankiloissa henkilökuntaan kohdistuva väkivalta on harvinaista.

– Määrät ovat olleet 30–50 välillä. Miten on mahdollista että yksi tapaus tulee viikossa ja henkilökunta joutuu vaaraan ja pääjohtaja ei pidä sitä ongelmana, Vankilavirkailijain Liiton pääluottamusmies Antti Santamäki hämmästelee.

– Järkyttävää tekstiä pääjohtajalta! Lisäksi kommentti, että pääluottamusmies ei ole kertonut huolesta. Olen tuonut huolen turvallisuudesta esiin useassa eri tilanteessa ja ottanut asian esille myös pääjohtajan mainitsemassa kokouksessa. Kukaan ei välitä kun asioista puhutaan, mutta kun asia on saanut julkisuutta, niin pakkohan siihen on pääjohtajan myös herätä.

Vankilavirkailijan Liitto painottaa edelleen, että henkilökunnan mielipiteillä ei ole mitään vaikutusta asiaan. Tästä on puhuttu myös julkisuudessa.

Antti Santamäki

Vankilavirkailijain Liitto VVL

Puheenjohtaja / Pääluottamusmies

050 390 2289

VVL on JHL:n yhteisöjäsenliitto ja se on yhdistänyt edunvalvontansa JHL:n kanssa. Vankilavirkailijain liittoon kuuluu noin 2 000 jäsentä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.