Vankilavirkailijain Liiton pääluottamusmies tyrmistynyt pääjohtajan kommenteista

Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Esa Vesterbacka väittää tiedotteessa, että vankiloissa henkilökuntaan kohdistuva väkivalta on harvinaista.

– Määrät ovat olleet 30–50 välillä. Miten on mahdollista että yksi tapaus tulee viikossa ja henkilökunta joutuu vaaraan ja pääjohtaja ei pidä sitä ongelmana, Vankilavirkailijain Liiton pääluottamusmies Antti Santamäki hämmästelee.

– Järkyttävää tekstiä pääjohtajalta! Lisäksi kommentti, että pääluottamusmies ei ole kertonut huolesta. Olen tuonut huolen turvallisuudesta esiin useassa eri tilanteessa ja ottanut asian esille myös pääjohtajan mainitsemassa kokouksessa. Kukaan ei välitä kun asioista puhutaan, mutta kun asia on saanut julkisuutta, niin pakkohan siihen on pääjohtajan myös herätä.

Vankilavirkailijan Liitto painottaa edelleen, että henkilökunnan mielipiteillä ei ole mitään vaikutusta asiaan. Tästä on puhuttu myös julkisuudessa.

Antti Santamäki

Vankilavirkailijain Liitto VVL

Puheenjohtaja / Pääluottamusmies

050 390 2289

VVL on JHL:n yhteisöjäsenliitto ja se on yhdistänyt edunvalvontansa JHL:n kanssa. Vankilavirkailijain liittoon kuuluu noin 2 000 jäsentä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.

Hoiva-avustajien koulutus saattaa helpottaa vanhushoidon työntekijäpulaa, avustajat eivät saa korvata lähihoitajia27.3.2019 15:10:48 EETTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n ja Esperi Care –hoivaketjun väliset keskustelut ovat tuottamassa tulosta. Esperi käynnistää keväällä oppisopimuskoulutuksen, jonka tarkoituksena on kouluttaa lisää hoiva-avustajia. Alalla tarvitaan kipeästi lisää resursseja. JHL kuitenkin muistuttaa, että lähihoitajien työtehtäviä ei saa siirtää hoiva-avustajille.

Kunta-yt:t ovat vain jäävuoren huippu, kuntien rahoituspohja turvattava välittömästi24.3.2019 11:00:00 EETTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii kuntien vakavien rahoitusongelmien ratkaisemista välittömästi uuden hallituskauden aluksi. Sipilän hallituksen tekemät rajut leikkaukset kuntien rahoituspohjaan ovat ajaneet kunnat kestämättömään tilanteeseen. Jäävuoren huippuja tästä ovat esimerkiksi Rovaniemen (https://yle.fi/uutiset/3-10663463) ja Kouvolan (https://yle.fi/uutiset/3-10700356) yt-neuvottelut.