Vankilavirkailijain liitto perää oikeusministerin vastuuta

Vankilavirkailijain liitto on todella huolissaan henkilökuntaan kohdistuvasta maalittamisesta ja henkilökunnan turvallisuudesta. Liiton edustajisto kokee, että oikeusministeriön johto on unohtanut kokonaan vankeinhoidon.

Virkamiehiin kohdistuneet pahoinpitelyt sekä vankiloissa lisääntynyt vankien välinen väkivalta eivät ole aiheuttaneet minkäänlaista reaktiota oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonissa. Kuitenkin vankeinhoito sekä siihen liittyvät riskitekijät ovat oikeusministerin vastuulla.

Vankilavirkailijain liiton edustajisto paheksuu Rikosseuraamuslaitoksen johtoa jatkuvasta sekä johdonmukaisesta tavoitteesta heikentää työntekijöiden työaikoja sekä työhyvinvointia. Risen keskeisin arvo on työntekijöiden hyvinvointi.

- Tällä hetkellä lähes kaikki kehan päätökset heikentävät virkamiesten työssä jaksamista ja kuilu henkilöstön ja johdon välillä kasvaa koko ajan. Edellytämme oikeusministeriltä vastuun ottoa, jotta Rikosseuraamuslaitoksen johdon henkilökuntaa kohtaan osoittama jatkuva väheksyntä ja työhyvinvoinnin heikentäminen saadaan loppumaan.

Vankilavirkailijain Liiton edustajiston kokous Jyväskylässä antaa täystyrmäyksen Rikosseuraamuslaitoksen tulevalle yhteiselle tietojärjestelmälle. Liitto on hämmentynyt, kuka kantaa vastuun kustannuksista. Kustannukset ovat nousseet alkuperäisestä vuoden 2013 budjetista 13,2 miljoonasta eurosta tämän hetkiseen 37 miljoonaan euroon. Tietojärjestelmähankkeen pitäisi valmistua vuoden 2021 aikana.

Vankilavirkailijain liitto on huolissaan tietojärjestelmän lopullisista kustannuksista, sillä kyseinen hanke romuttaa kaikki muut hankkeet.

- Kenen vastuulla on tämä tolkuton budjetin ylittäminen? Entä Rikosseuraamuslaitoksen ulkoistamistoimet? Nämä kaikki ovat kalliimpia kuin oman henkilökunnan työllistäminen.

Lisätietoja: puheenjohtaja / pääluottamusmies Antti Santamäki, Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y, p. 050 390 2289

Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y.on Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:n yhteisöjäsenliitto. Vankilavirkailijan liiton tehtävänä on toimia edunvalvojana rikosseuraamusalalla työskentelevien jäsentensä puolesta.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.