Vapaakaupan edistäminen Kauppakamarin EU-teesien kärjessä – Yritykset haluavat toimivat markkinat ja lisää kauppasopimuksia

Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava Euroopan unionin kärkihankkeeksi. Kauppakamari on listannut yritysten kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. “Ideologisen integraation ja keskusjohtoisen suunnitelmatalouden aika näyttää Euroopassa olevan ohi”, arvioi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

Yritykset suhtautuvat Timo Vuoren mukaan ennakkoluulottomasti EU:n ja euroalueen yhteistyön kehittämiseen. Osa EU:n päätöksistä on viime vuosien aikana kuitenkin vaikuttanut kielteisesti yritysten kansainväliseen kilpailukykyyn ja vapaakaupan kehittymiseen. Talouskriisien jälkeen on aika palauttaa markkinavetoinen talouskasvu EU:n ykkösprioriteetiksi. Varsinkin EU:n sisämarkkinat vaativat aidosti tehostamista. Toistaiseksi ne ovat vielä illuusio.

“Jäsenmaat eivät vieläkään noudata yhteisiä sääntöjä. Jos sisämarkkinat toimisivat kuten USA:ssa osavaltioiden välinen kauppa, olisi sen BKT-vaikutus 60 prosenttia nykyisen 20 sijasta. Aktiivisen ja pragmaattisen kauppapolitiikan pitää myös helpottaa yritysten pääsyä uusille markkinoille. EU:n ja Korean välinen kauppasopimus on kasvattanut Suomen vientiä Koreaan jopa 40 prosenttia”, Vuori toteaa.

Suomen on Vuoren mukaan syytä olla aktiivinen unionin kehittämisessä painottamalla ennakkoluulottomia ja markkinaliberaaleja ratkaisuja. Toimintakykyinen ja yhtenäinen EU on vahvempi toimija maailmantalouden ja politiikan tulevissa haasteissa kuin jokainen jäsenmaa olisi yksin. Se on Suomenkin etu geopoliittisten riskien kasvaessa.

“EU:n rooli poliittisena ja taloudellisena toimijana on muuttunut Suomen EU-jäsenyyden aikana. Meidän on ymmärrettävä tämä muutos ja reagoitava siihen. Suomen on nyt syytä edustaa pragmaattista ja markkinaliberaalia näkemystä unionin uudistamisessa. Samalla joudumme ehkä uudelleenarvioimaan tiettyjä aikaisempia EU-tavoitteitamme”, Vuori sanoo.

Euroopan talous- ja sosiaalikomitean ja Eurochambersin hallituksen jäsenenä vaikuttavan Vuoren mukaan on aika selkeyttää EU:n ja jäsenmaiden työn ja vastuun jakoa. Integraation syventäminen pelkästään ideologisin perustein ei vastaa yritysten ja kansalaisten odotuksia.

“Uskottavan kansallisen EU-politiikan puute vaivaa yhä useampaa jäsenmaata. Komission tai parlamentin vallan lisäys tai kattavampi EU-viestintä ei ole aina oikea vastaus unionin haasteisiin”, Vuori toteaa.

Euroopan unionin komission ehdottamat uudistukset yhteisestä valtiovarainministeristä ja budjetista ovat Keskuskauppakamarin neuvonantaja Johnny Åkerholmin mukaan väärä lääke nykyisten ongelmien ratkaisemiseksi. Euromaiden yhteisen rahoituslaitoksen EVM:n muuttuvaan rooliin on syytä suhtautua pragmaattisesti. EVM on vakausmekanismi, joka myöntää tukea talousongelmista kärsiville jäsenmaille.

“Suomen on syytä tukea vakausmekanismin vahvistamista vain, jos sille luodaan selkeät säännöt. Järjestelmän reunaehdoista päätetään poliittisin perustein, mutta sääntöjen soveltaminen tulee pysyä poliittisen päätöksenteon ulkopuolella. Paras tapa kannustaa jäsenvaltioita huolehtimaan omasta taloudestaan on markkinakurin turvaaminen”, Åkerholm sanoo.

Kauppakamarin linjaukset EU:n tulevaisuudesta pähkinänkuoressa

Kauppakamari on koonnut keskeiset seikat, joilla yritykset uskovat Euroopan unionin jatkossa luovan enemmän lisäarvoa kullekin jäsenmaalle, niiden kansalaisille sekä yrityksille. Näkemykset on koottu kymmenen kohdan listaan:

1.      Poliittisessa integraatiossa on edettävä maltilla.

2.      Vapaakauppa ja markkinatalous nostettava EU:n kasvun moottoriksi.

3.      Jokaisella EU-maalla on vastuu omasta taloudestaan ja sosiaaliturvasta.

4.      Fiksulla sääntelyllä ja markkinavetoisilla ratkaisuilla luodaan edelläkävijyyttä.

5.      Järkevä Brexit-ratkaisu on kaikkien etu.

6.      Ei uusille instituutioille ja instrumenteille.

7.      Komission roolia selkeytettävä.

8.      Uudet megatrendit eivät kaipaa uusia virastoja tai normeja.

9.      Yhteisvastuu ei ole itsestäänselvyys.

10.  Kyllä paremmalle talouskoordinaatiolle.

Lisätietoja:

Kauppakamarin linjaukset EU:n tulevisuudesta: 10 keinoa Euroopan Unionin uudistamiseksi yritysten silmin

Timo Vuori
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, p. 050 553 5319, timo.vuori@chamber.fi

Johnny Åkerholm
Keskuskauppakamarin neuvonantaja
p. 040 838 6079, johnny.akerholm@chamber.fi

Johnny Åkerholm / Kuva: Pasi Murto
Johnny Åkerholm / Kuva: Anni Reenpää, Lehtikuva

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.