Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Var medveten om däckens skick och förhållandena - Säkerhetsrekommendation i vått väglag minst 4 mm

Dela
I Däckratsia-kampanjen som inleds nästa vecka uppmanas bilisterna åter att kontrollera sommardäckens höstskick. Lagens minimikrav är 1,6 mm, men mönsterdjupsrekommendationen i vått väglag är minst 4 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttaga särskilt stor försiktighet i vått väglag.
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)

Kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet anmärker att däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. “Istället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek minskar greppet redan i normala färdhastigheter figurativt till endast ett lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.”

Tidskriften Teknikan Maailma testade år 2016 däckens vattenplaningstendens med ett accelerationstest på en sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck undgick vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Halvt slitna däck med 4 mm:s mönsterdjup råkade i vattenplaning vid 75 km/h. Med dåliga däck, vilkas mönsterdjup slitits ner till ett par millimeter, inträdde vattenplaning redan vid en hastighet på 70 km/h. (Bilaga 1)

I testen ingick också inbromsningsprov på våt asfalt i en körhastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med halvt nedslitna däck tänjdes den ut med ett par meter, men med dåliga däck 12 meter längre. Farten var uppe i 45 km/h ännu på den punkt där bilen med nya däck stannade helt. (Bilaga 2).

Däckriskerna accentueras i krävande vägförhållanden

Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i var sjunde (14 %) dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Däckolyckorna har under de senaste åren minskat såväl till antalet som proportionellt. År 2015 skedde 21 däckrelaterade olyckor med dödlig utgång medan det under 2000-talet i genomsnitt skett 29 fall årligen.

Däckens betydelse accentueras i krävande och snabbt växlande förhållanden. Två tredjedelar av de olyckor som haft anknytning till däcken har skett i snöigt, isigt eller vått väglag, trots att vägtrafikolyckorna för det mesta sker i torrt sommar- eller vinterföre. Av de olyckor med dödlig utgång som skett i snöigt eller isigt före uppskattas hela 33 procent av fallen ha varit relaterade med däcken. (Bilaga 3.)

Person- och paketbilar har under 2000-talet förorsakat sammanlagt 3 325 dödskrockar, av vilka 466 fall hade samband med däcken. I däckolyckorna förolyckades 552 personer och 171 personer invalidiserades svårt. Uppgifterna framgår av Olycksfallsregistret åren 2000-2015, som upprätthålls av Institutet för Olycksfallsinformation.

Däckratsiakampanjen arrangeras med tonvikt på information

Bilisterna kör oftast omedvetet sina däck i dåligt skick. I fjolårets däckratsior var endast var fjärde bilist (27 %) som körde med dåliga däck medveten om deras skick. Lintala är bekymrad över tendensen. ”Endast den förare som känner till sin bil och däcken kan reglera hastigheten och säkerhetsavståndet enligt rådande före.”

Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras nästa vecka med tonvikt på information. Bilistens eget ansvar i uppföljningen av däckens skick accentueras genom att däckratsiorna i år arrangeras endast på ett fåtal orter. Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen har tillsammans fört kampanjen för bättre däcksäkerhet redan från hösten 1997.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Vesiliirrossa vitsit vähissä (YouTube-video)

Kontakter

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883

Bilder

Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Ladda ned bild
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. (Bild: Tekniikan Maailma)
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. (Bild: Tekniikan Maailma)
Ladda ned bild
Däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet.
Däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet.
Ladda ned bild
Bilaga 1. Vattenplaningshastigheter
Bilaga 1. Vattenplaningshastigheter
Ladda ned bild
Bilaga 2. Inbromsning på våt vägyta
Bilaga 2. Inbromsning på våt vägyta
Ladda ned bild
Bilaga 3. Däckrelaterade dödskrockar
Bilaga 3. Däckrelaterade dödskrockar
Ladda ned bild

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye