Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Var medveten om däckens skick och förhållandena - Säkerhetsrekommendation i vått väglag minst 4 mm

Jaa

I Däckratsia-kampanjen som inleds nästa vecka uppmanas bilisterna åter att kontrollera sommardäckens höstskick. Lagens minimikrav är 1,6 mm, men mönsterdjupsrekommendationen i vått väglag är minst 4 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttaga särskilt stor försiktighet i vått väglag.

Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Vesiliirrossa vitsit vähissä (YouTube-video)

Kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet anmärker att däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. “Istället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek minskar greppet redan i normala färdhastigheter figurativt till endast ett lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.”

Tidskriften Teknikan Maailma testade år 2016 däckens vattenplaningstendens med ett accelerationstest på en sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck undgick vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Halvt slitna däck med 4 mm:s mönsterdjup råkade i vattenplaning vid 75 km/h. Med dåliga däck, vilkas mönsterdjup slitits ner till ett par millimeter, inträdde vattenplaning redan vid en hastighet på 70 km/h. (Bilaga 1)

I testen ingick också inbromsningsprov på våt asfalt i en körhastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med halvt nedslitna däck tänjdes den ut med ett par meter, men med dåliga däck 12 meter längre. Farten var uppe i 45 km/h ännu på den punkt där bilen med nya däck stannade helt. (Bilaga 2).

Däckriskerna accentueras i krävande vägförhållanden

Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i var sjunde (14 %) dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Däckolyckorna har under de senaste åren minskat såväl till antalet som proportionellt. År 2015 skedde 21 däckrelaterade olyckor med dödlig utgång medan det under 2000-talet i genomsnitt skett 29 fall årligen.

Däckens betydelse accentueras i krävande och snabbt växlande förhållanden. Två tredjedelar av de olyckor som haft anknytning till däcken har skett i snöigt, isigt eller vått väglag, trots att vägtrafikolyckorna för det mesta sker i torrt sommar- eller vinterföre. Av de olyckor med dödlig utgång som skett i snöigt eller isigt före uppskattas hela 33 procent av fallen ha varit relaterade med däcken. (Bilaga 3.)

Person- och paketbilar har under 2000-talet förorsakat sammanlagt 3 325 dödskrockar, av vilka 466 fall hade samband med däcken. I däckolyckorna förolyckades 552 personer och 171 personer invalidiserades svårt. Uppgifterna framgår av Olycksfallsregistret åren 2000-2015, som upprätthålls av Institutet för Olycksfallsinformation.

Däckratsiakampanjen arrangeras med tonvikt på information

Bilisterna kör oftast omedvetet sina däck i dåligt skick. I fjolårets däckratsior var endast var fjärde bilist (27 %) som körde med dåliga däck medveten om deras skick. Lintala är bekymrad över tendensen. ”Endast den förare som känner till sin bil och däcken kan reglera hastigheten och säkerhetsavståndet enligt rådande före.”

Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras nästa vecka med tonvikt på information. Bilistens eget ansvar i uppföljningen av däckens skick accentueras genom att däckratsiorna i år arrangeras endast på ett fåtal orter. Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen har tillsammans fört kampanjen för bättre däcksäkerhet redan från hösten 1997.

Yhteyshenkilöt

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883

Kuvat

Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)
Lataa
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. (Bild: Tekniikan Maailma)
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. (Bild: Tekniikan Maailma)
Lataa
Däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet.
Däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet.
Lataa
Bilaga 1. Vattenplaningshastigheter
Bilaga 1. Vattenplaningshastigheter
Lataa
Bilaga 2. Inbromsning på våt vägyta
Bilaga 2. Inbromsning på våt vägyta
Lataa
Bilaga 3. Däckrelaterade dödskrockar
Bilaga 3. Däckrelaterade dödskrockar
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Allt färre anmärkningar i höstens däckratsior - Uppskattningsvis 250 000 bilister kör med dåliga däck21.9.2017 10:30Tiedote

I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades bristfälliga däck endast hos 8 % av bilisterna. I proportion till hela bilparken innebär detta att antalet person- eller paketbilar som rör sig på våra vägar med dåliga däck, är cirka 250 000. Användningen av vinterdäck tycks också ha minskat i jämförelse med tidigare år. Antalet bilar med brister i däckens tryck hade däremot ökat i jämförelse med fjolårets resultat.

Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa - Teillämme yhä 250 000 huonorenkaista autoilijaa21.9.2017 10:30Tiedote

Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa huonokuntoisia renkaita oli enää vain 8 prosentilla autoilijoista. Autokantaan suhteutettuna teillämme liikkuu yhä noin 250 000 huonoilla renkailla varustettua henkilö- tai pakettiautoa. Myös talvirenkaiden käyttö kesäkaudella näyttäisi vähentyneen aiemmista vuosista. Sen sijaan rengaspaineissa todettiin puutteita viime syksyistä enemmän.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme