Varma leikkaa kotkalaisen kauppakeskuksen hiilipäästöjä 14 % tavoitteena kiinteistöjen energiankäytön päästöttömyys

Työeläkeyhtiö ja kiinteistösijoittaja Varma teettää omistamaansa Jumalniemen kauppakeskukseen ilmastoremontin, joka pienentää sen hiilipäästöjä 14 prosenttia. Varma kävi läpi koko kiinteistösalkkunsa energiansäästönäkökulmasta ja valitsi kotkalaisen kauppakeskuksen ensimmäisten remontoitavien kiinteistöjen joukkoon.

Varman omistama Jumalniemen kauppakeskus sijaitsee Kotkan ja Karhulan välissä. Kauppakeskuksen ilmastoremontti pienentää sen hiilipäästöjä 14 prosenttia.

Varma teettää omistamaansa Jumalniemen kauppakeskukseen remontin, joka pienentää sen hiilipäästöjä 32 tonnilla eli 14 prosentilla. Kotkan ja Karhulan välissä sijaitsevassa kauppakeskuksessa katolle asennetaan 160 kWP aurinkopaneelit ja parkkipaikan valaistus päivitetään ledeiksi. Lisäksi modernisoidaan rakennusautomaatio ja ilmanvaihto, mikä parantaa kiinteistön sisäilmaa. Remontti valmistuu vuodenvaihteeseen mennessä.

- Pitkäjänteisenä ja vastuullisena sijoittajana haluamme tehdä omistamiimme kiinteistöihin ratkaisuja, jotka kestävät aikaa ja ovat ilmaston kannalta kestäviä. Jumalniemen kauppakeskus valittiin ensimmäisten kaupallisten kohteiden joukosta remontoitavaksi, koska kohteessa on hyvä valmius aurinkoenergian käyttöönottoon, tarve automatiikan päivittämiseen sekä potentiaalia energiatehokkuuden parantamiseen ja energiansäästöihin, Varman asiakkuuspäällikkö Tytti Juhokas kertoo.

Jumalniemen kauppakeskuksen ja muiden Varman omistamien kiinteistöjen remontointi on yksi tärkeä askel kunnianhimoisen ilmastotavoitteen toteuttamisessa, jonka mukaan yhtiön omistamien kiinteistöjen käyttämä sähkö on päästötöntä vuoteen 2025 mennessä ja lämpö 2030 mennessä.

- Tavoitteen saavuttamiseksi kävimme systemaattisesti läpi koko kiinteistökantamme. Aiemmin tänä vuonna käynnistetty asuntosalkun kartoitus johti useiden kymmenien asuinkerrostalojen ilmastoremontteihin ja myös toimistopuolella on tehty hyviä hankkeita. Jatkamme aktiivisesti energiansäästötoimenpiteiden kehittämistä myös ensi vuonna ja lisää remonttikohteita on luvassa, Juhokas sanoo.

Kotkan ja Karhulan välissä sijaitsevassa Jumalniemen kauppakeskuksessa on 14 000 m2 vuokrattavia tiloja, ja sen tilavuus on 90 000 m3. Kauppakeskuksessa on nykyisin kymmenkunta vuokralaista, joista suurimmat ovat Tokmanni, Jysk ja Power.

- Monet meidän vuokralaisistamme ovat aktiivisia ilmastoasioissa. Jumalniemen energiatehokkuushanke on hyvin linjassa heidän oman tekemisensä kanssa, Juhokas sanoo.

Ilmastoremontti yhdistettiin kiinteistön kunnossapitotöihin

Varma kartoitti toimitilasalkustaan sopivia remonttikohteita ja käytti siinä apunaan energiatehokkuusyhtiö LeaseGreenin asiantuntijoita. LeaseGreen suunnittelee ja toteuttaa Jumalniemen ilmastoremontin Varmalle.

Jumalniemen kauppakeskuksen remontissa energiatehokkuutta parantavat toimenpiteet saatiin istutettua kiinteistön kunnossapitosuunnitelmaan, mikä on harvinaista.

- Jumalniemessä yhdistimme kunnossapitotöihin pieniä muutoksia, joiden avulla niistä saadaan mahdollisimman paljon hyötyä energiatehokkuusmielessä. Pystyimme leikkaamaan kohtuullisella vaivalla 14 prosenttia ison kiinteistön hiilijalanjäljestä, mikä on todella hieno saavutus, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Thomas Luther.

Varman tavoitteena on ollut lisätä uusiutuvien energiamuotojen kuten maalämmön käyttöä kiinteistöissä. Tässä hankkeessa maalämpö jätettiin kuitenkin pois, koska se ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa.

- Jumalniemen hanke osoittaa, että kokonaisvaltaisella tarkastelulla, kriittisesti priorisoiden, löydetään erittäin kannattavia toimenpiteitä lähes kaikista kiinteistöistä. Jumalniemessä maalämpö olisi tehnyt kiinteistöstä hiilineutraalin, mutta se päätettiin jättää hankkeesta pois, koska se ei olisi ollut taloudellisesti järkevä ratkaisu, Luther sanoo.

Suomen suurimpiin kiinteistösijoittajiin lukeutuva Varma omistaa kymmeniä toimisto- ja liikekiinteistöjä sekä noin 4 000 asuntoa ympäri Suomea. Kiinteistösalkun koko oli 4,6 miljardia euroa syyskuun lopussa 2020.

LeaseGreen on suurten kiinteistöjen energia- ja ilmastotehokkuuden johtava asiantuntija ja toteuttaja. Se tuottaa taloudellisesti viisaita, kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia palveluja.

Lisätiedot

Asiakkuuspäällikkö Tytti Juhokas, Varma, puh. 050 4635 268, tytti.juhokas(at)varma.fi

Toimitusjohtaja Thomas Luther, LeaseGreen, puh. 040 5344 256, thomas.luther(at)leasegreen.com

Viestintäpäällikkö Suvi Vesterinen, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2020 lopussa 46,8 miljardia euroa.

Varma etenee tiedolla johtamisessa ottamalla käyttöön uuden ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen1.12.2020 07:38:18 EETTiedote

Varma on kehittänyt ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen. Pystymme nyt aikaisempaa paremmin arvioimaan datalähtöisesti työkyvyttömyysriskin määrää asiakasyrityksissämme. Asiakkaillemme tämä näkyy tarkempana työkyvyttömyysriskin tunnistamisena, Varman tuen parempana kohdentamisena ja näin parempana vaikuttavuutena sekä myöhemmin kokonaan uusina datalähtöisinä palveluina.

Varmas delårsresultat januari–september 2020: Fortsatt återhämtning för Varmas placeringsintäkter – Finlands sysselsättningsutveckling är viktigare för pensionssystemet än placeringarnas avkastning30.10.2020 11:07:54 EETTiedote

Arbetspensionsbolaget Varmas placeringsintäkter fortsatte att återhämta sig under årets tredje kvartal efter vårens dramatiska kursras till följd av coronakrisen. Placeringarnas marknadsvärde ökade med 1,5 miljarder euro jämfört med slutet av juni och uppgick vid utgången av september till 46,8 miljarder euro. Enligt verkställande direktör Risto Murto är Finlands ekonomiska tillväxt och sysselsättningsutveckling ännu viktigare faktorer för pensionssystemet än pensionsplaceringarnas avkastning.

Varma’s interim result for January–September 2020: Varma’s investment returns continued to recover – the development of employment in Finland is even more critical to the pension system than realised returns30.10.2020 11:03:31 EETPress release

Varma’s investment returns continued to recover in the third quarter from the abrupt fall in share prices caused by the coronavirus crisis early in the year. The market value of the investments increased by EUR 1.5 billion compared to the situation at the end of June and totalled EUR 46.8 billion at the end of September. According to President and CEO Risto Murto, an issue that is even more critical for the pension system than realised returns is the development of employment.

Varman tammi-syyskuun 2020 osavuositulos: Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään - Suomen työllisyyden kehitys on eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi asia30.10.2020 11:00:09 EETTiedote

Työeläkeyhtiö Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään vuoden kolmannella neljänneksellä alkuvuoden rajusta koronan aiheuttamasta kurssilaskusta. Sijoitusten markkina-arvo nousi 1,5 miljardilla eurolla kesäkuun loppuun verrattuna ja oli syyskuun lopussa 46,8 miljardia euroa. Toimitusjohtaja Risto Murron mukaan eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi kysymys on Suomen talouden kasvu ja työllisyyden kehitys.