Varma puolittaa asuntokantansa päästöt 2023 mennessä – osa kerrostaloista irtautuu kaukolämmöstä kokonaan

Varma siirtyy käyttämään suuressa osassa asuntokantaansa kiinteistöjen lämmönlähteenä lämpöpumppuja. Lämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja asennetaan 36 asuinkerrostaloon, jolloin Varman koko asuntokannan päästöt kevenevät arviolta 48 % vuoteen 2023 mennessä. Osassa kerrostaloista maalämpö korvaa kaukolämmön kokonaan.

Kahdeksan kerrostaloa luopuu kaukolämmöstä tämän vuoden aikana kokonaan, kertoo Varman  kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors.
Kahdeksan kerrostaloa luopuu kaukolämmöstä tämän vuoden aikana kokonaan, kertoo Varman kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors.

Energiaremontit suunnittelee ja toteuttaa energiapalveluyhtiö LeaseGreen. Energiasäästötoimien myötä Varman kohteissa siirrytään käyttämään maalämpöpumppuja, aurinkosähköpaneeleja ja kiinteistökohtaisia lämpöpumppuja, jotka ottavat lämpöä talteen poistoilmasta. Uusilla energiaratkaisuilla korvataan kaukolämmön kulutusta. Kaukolämpö aiheuttaa tällä hetkellä merkittävän osan asuntokiinteistöjen hiilidioksidipäästöistä.

Kaukolämmöstä irtautuu kokonaan jo tänä vuonna kahdeksan asuinkerrostaloa, jotka siirtyvät maalämpöön.

– Nyt käynnistyvät energiansäästötoimet ovat monelta tapaa perusteltuja niin kannattavuudeltaan kuin ympäristövaikutustensa vuoksi. Yksittäisissä kohteissa päästöjen leikkaus voi olla täydet 100 %, eli asukkaat saavat jatkossa asua energiankäytöltään hiilineutraaleissa taloissa, Varman kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors sanoo.

Päästövähennykset vastaavat 7 600 menopaluulentoa Helsingistä Espanjaan

Vuosien 2020–2021 aikana energiansäätötoimenpiteitä tehdään yhteensä 36 Varman asuinkerrostalossa. Toteutus aloitetaan heti 13 asuinkerrostalossa.

Toteutettavat päästövähennykset vastaavat yli 1 700 bensiinikäyttöisen henkilöauton vuosittaista käyttöä tai 7 600 meno–paluulentoa Helsingistä Espanjaan.

–Saavutamme todella merkittävän leikkauksen Varman asuntokiinteistöjen hiilijalanjälkeen energiatehokkaiden ja digitalisoitujen ratkaisujen avulla. Varman innostava esimerkki osoittaa, että voimme vähentää päästöjä samalla, kun lisäämme taloudellista hyvinvointia, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Thomas Luther.

Suomen suurimpiin kiinteistösijoittajiin lukeutuva Varma omistaa 61 asuinkerrostaloa, joissa on noin  4 000 asuntoa. Vuoden 2018 lopussa Varman kiinteistösalkun arvo oli 3,9 miljardia euroa.

Varman tavoitteena kiinteistöjen lämmön ja sähkön päästöttömyys

Energiansäästötoimet ovat osa Varman ilmastotavoitteiden toteuttamista. Varman tavoitteena on, että kiinteistöjen käyttämä lämpö on päästötöntä vuoteen 2030 mennessä ja sähkö 2025 mennessä.

– Tämä on ilmastotavoitteidemme mukainen luonnollinen askel kohti päästöttömyyttä. Suurin kasvihuonepäästöjen aiheuttaja asuintaloissa on lämmitys. Emme halua olla toteuttamassa vain alan vähimmäisvaatimuksia, vaan mahdollistamassa uusien energiaratkaisujen kehittymistä ja koko rakennusalan muuttumista ilmastoystävällisemmäksi. Aurinkopaneelit ja maaperään varastoitunutta aurinkoenergiaa hyödyntävä maalämpö tukevat tavoitteitamme myös siinä, että lisäämme uusiutuvien energianmuotojen käyttöä kiinteistöissä, Lindfors sanoo.

LeaseGreen tekee energiaremonttien suunnittelun ja asennuksen ja vastaa myös säästöjen toteutumisesta. Tavoitteiden toteutumista valvotaan ja energiatehokkuutta parannetaan digitaalisella seurannalla, jolla optimoidaan kiinteistötekniikalle oikeat säädöt sääolosuhteiden mukaan.

– Tulokset ovat nähtävissä jo vuoden, kahden aikajänteellä. Samalla talojen tekninen taso parantuu. Suuren kiinteistömassan kokonaisvaltainen tarkastelu tarjoaa tien päästöjen supistamiseen nopeammin ja tehokkaammin kuin yksittäisten talojen modernisointi, Luther sanoo.

Varma on toteuttanut aiemmin LeaseGreenin kanssa Elisan pääkonttorin energiaremontin, jonka avulla kiinteistön energiankulutus ja hiilijalanjälki pienenevät noin 40 prosenttia.

Lisätietoja:

Matti Lindfors, kiinteistöpäällikkö, Varma, p. 040 519 5130, etunimi.sukunimi@varma.fi

Marjut Tervola, viestintäpäällikkö, Varma, p. 045 673 0120, etunimi.sukunimi@varma.fi

Thomas Luther, toimitusjohtaja, LeaseGreen, p. 040 534 4256, etunimi.sukunimi@leasegreen.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa.

Lyckat placeringsår för Varma: placeringarna avkastade 12 procent och kundrekryteringen slog nytt rekord14.2.2020 09:07:28 EETTiedote

Varmas placeringar gav en rekordhög avkastning på 5,2 miljarder euro, det vill säga 12,0 (-2,0) %, under 2019. Placeringarnas marknadsvärde steg till 48,7 (44,0) miljoner euro i slutet av året. Varmas pensionsmedel har fördubblats sedan finanskrisen. Effektiviteten låg kvar på en utmärkt nivå, vilket innebär att Varma kommer att betala ut de största kundåterbäringarna i bolagets historia.

Successful investment year for Varma: 12% return on investments, and customer acquisition at record-high level14.2.2020 09:02:24 EETPress release

In 2019, Varma’s investments yielded a record-high return of EUR 5.2 billion, or 12.0% (–2.0%). By year-end, the market value of the investments rose to EUR 48.7 (44.0) billion. Varma’s pensions assets have doubled since the financial crisis. Efficiency remained at an excellent level, which means that Varma is able to pay the highest client bonuses ever.

Varmalla onnistunut sijoitusvuosi: sijoitukset toivat 12 % tuoton ja asiakashankinta ennätyksellistä14.2.2020 09:00:08 EETTiedote

Varman sijoitukset toivat vuonna 2019 ennätyksellisen 5,2 miljardin euron eli 12,0 (-2,0) %:n tuoton. Sijoitusten markkina-arvo nousi vuoden lopussa 48,7 (44,0) miljardiin euroon. Varman eläkevarat ovat kaksinkertaistuneet finanssikriisistä. Tehokkuus säilyi erinomaisella tasolla, minkä ansiosta Varma maksaa asiakkailleen historiansa korkeimmat asiakashyvitykset.

Varma to cut emissions of its housing stock in half by 2023 – some apartment buildings will give up district heating completely7.2.2020 08:37:21 EETPress release

Varma will switch to using heat pumps as the heating source for a large part of the properties in its housing stock. Heat pumps and solar panels will be installed in 36 apartment buildings, which means the emissions from Varma’s total housing stock will decrease by an estimated 48% by 2023. In some apartment buildings, geothermal heating will entirely replace district heating.