Varma puolittaa asuntokantansa päästöt 2023 mennessä – osa kerrostaloista irtautuu kaukolämmöstä kokonaan

Varma siirtyy käyttämään suuressa osassa asuntokantaansa kiinteistöjen lämmönlähteenä lämpöpumppuja. Lämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja asennetaan 36 asuinkerrostaloon, jolloin Varman koko asuntokannan päästöt kevenevät arviolta 48 % vuoteen 2023 mennessä. Osassa kerrostaloista maalämpö korvaa kaukolämmön kokonaan.

Kahdeksan kerrostaloa luopuu kaukolämmöstä tämän vuoden aikana kokonaan, kertoo Varman  kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors.
Kahdeksan kerrostaloa luopuu kaukolämmöstä tämän vuoden aikana kokonaan, kertoo Varman kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors.

Energiaremontit suunnittelee ja toteuttaa energiapalveluyhtiö LeaseGreen. Energiasäästötoimien myötä Varman kohteissa siirrytään käyttämään maalämpöpumppuja, aurinkosähköpaneeleja ja kiinteistökohtaisia lämpöpumppuja, jotka ottavat lämpöä talteen poistoilmasta. Uusilla energiaratkaisuilla korvataan kaukolämmön kulutusta. Kaukolämpö aiheuttaa tällä hetkellä merkittävän osan asuntokiinteistöjen hiilidioksidipäästöistä.

Kaukolämmöstä irtautuu kokonaan jo tänä vuonna kahdeksan asuinkerrostaloa, jotka siirtyvät maalämpöön.

– Nyt käynnistyvät energiansäästötoimet ovat monelta tapaa perusteltuja niin kannattavuudeltaan kuin ympäristövaikutustensa vuoksi. Yksittäisissä kohteissa päästöjen leikkaus voi olla täydet 100 %, eli asukkaat saavat jatkossa asua energiankäytöltään hiilineutraaleissa taloissa, Varman kiinteistöpäällikkö Matti Lindfors sanoo.

Päästövähennykset vastaavat 7 600 menopaluulentoa Helsingistä Espanjaan

Vuosien 2020–2021 aikana energiansäätötoimenpiteitä tehdään yhteensä 36 Varman asuinkerrostalossa. Toteutus aloitetaan heti 13 asuinkerrostalossa.

Toteutettavat päästövähennykset vastaavat yli 1 700 bensiinikäyttöisen henkilöauton vuosittaista käyttöä tai 7 600 meno–paluulentoa Helsingistä Espanjaan.

–Saavutamme todella merkittävän leikkauksen Varman asuntokiinteistöjen hiilijalanjälkeen energiatehokkaiden ja digitalisoitujen ratkaisujen avulla. Varman innostava esimerkki osoittaa, että voimme vähentää päästöjä samalla, kun lisäämme taloudellista hyvinvointia, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Thomas Luther.

Suomen suurimpiin kiinteistösijoittajiin lukeutuva Varma omistaa 61 asuinkerrostaloa, joissa on noin  4 000 asuntoa. Vuoden 2018 lopussa Varman kiinteistösalkun arvo oli 3,9 miljardia euroa.

Varman tavoitteena kiinteistöjen lämmön ja sähkön päästöttömyys

Energiansäästötoimet ovat osa Varman ilmastotavoitteiden toteuttamista. Varman tavoitteena on, että kiinteistöjen käyttämä lämpö on päästötöntä vuoteen 2030 mennessä ja sähkö 2025 mennessä.

– Tämä on ilmastotavoitteidemme mukainen luonnollinen askel kohti päästöttömyyttä. Suurin kasvihuonepäästöjen aiheuttaja asuintaloissa on lämmitys. Emme halua olla toteuttamassa vain alan vähimmäisvaatimuksia, vaan mahdollistamassa uusien energiaratkaisujen kehittymistä ja koko rakennusalan muuttumista ilmastoystävällisemmäksi. Aurinkopaneelit ja maaperään varastoitunutta aurinkoenergiaa hyödyntävä maalämpö tukevat tavoitteitamme myös siinä, että lisäämme uusiutuvien energianmuotojen käyttöä kiinteistöissä, Lindfors sanoo.

LeaseGreen tekee energiaremonttien suunnittelun ja asennuksen ja vastaa myös säästöjen toteutumisesta. Tavoitteiden toteutumista valvotaan ja energiatehokkuutta parannetaan digitaalisella seurannalla, jolla optimoidaan kiinteistötekniikalle oikeat säädöt sääolosuhteiden mukaan.

– Tulokset ovat nähtävissä jo vuoden, kahden aikajänteellä. Samalla talojen tekninen taso parantuu. Suuren kiinteistömassan kokonaisvaltainen tarkastelu tarjoaa tien päästöjen supistamiseen nopeammin ja tehokkaammin kuin yksittäisten talojen modernisointi, Luther sanoo.

Varma on toteuttanut aiemmin LeaseGreenin kanssa Elisan pääkonttorin energiaremontin, jonka avulla kiinteistön energiankulutus ja hiilijalanjälki pienenevät noin 40 prosenttia.

Lisätietoja:

Matti Lindfors, kiinteistöpäällikkö, Varma, p. 040 519 5130, etunimi.sukunimi@varma.fi

Marjut Tervola, viestintäpäällikkö, Varma, p. 045 673 0120, etunimi.sukunimi@varma.fi

Thomas Luther, toimitusjohtaja, LeaseGreen, p. 040 534 4256, etunimi.sukunimi@leasegreen.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa.

Tarvitsemme resurssit viruksentorjuntaan - Työeläkeyhtiöiden johtajat vetoavat päättäjiin ripeiden toimien käynnistämiseksi27.3.2020 13:30:05 EETTiedote

Koronavirus on jo Suomessakin ehtinyt aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä, ja kaikkien meidän ajatuksemme ovat sairastuneiden ja heidän omaistensa luona. Suuren arvostuksen ansaitsee hoitohenkilökunta, jonka ammattitaito ja jaksaminen on nyt koko yhteiskunnan kannalta entistäkin kriittisempää. Suomen hallitus on tehnyt kovia ja välttämättömiä päätöksiä vaikeassa tilanteessa. Tällaista taitekohtaa ei itsenäisen Suomen historiassa ole rauhan aikana ollut. Nyt ei ole aika lamaantua, vaan meidän tulee päättää ripeästi seuraavista toimista. Emme ole Suomessakaan osanneet riittävästi varautua näin nopeaan, laajaan ja vakavaan pandemiaan, vaikka huoltovarmuutemme on ollut moniin muihin maihin verrattuna hyvällä tasolla. Me emme tiedä, kuinka virus käyttäytyy tai kuinka nopeasti taudille löydetään hoitavia tai estäviä lääkkeitä. Emme myöskään tiedä, seuraako koronavirusepidemian ensimmäistä aaltoa pian toinen aalto. Siksi meidän pitää varautua pahimpaan. Meidän tulee nostaa tehohoidon kap

Varman Risto Murto: Terveydenhuolto tarvitsee riskipuskurit - talouden pysäyttäminen on kallis hätäratkaisu25.3.2020 10:51:22 EETTiedote

Finanssikriisin jälkeen hallitukset ja valtiot keskittyivät rakentamaan riskipuskureita pankkijärjestelmään. Koronaviruksen aiheuttaman kriisin opetus voi olla, että myös terveydenhuolto tarvitsee riskipuskurit, ja näiden rakentamiseen voi mennä länsimaissa kymmenen vuotta. Talouden rattaiden pysäyttäminen on kallis hätäratkaisu terveydenhuollon kriisin hoitoon, kirjoittaa Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Varma’s Annual and Sustainability Report includes disclosures on climate-related risks in accordance with the TCFD12.3.2020 08:56:48 EETPress release

Varma’s Annual and Sustainability Report 2019, which complies with GRI (Global Reporting Initiative) standards, has been published. The report also contains broad disclosures on how Varma takes risks and opportunities related to climate change into account in its investments (TCFD). The report includes previously unpublished analyses on how Varma aims to achieve carbon neutrality by 2035.