Varmas bolagsstämma valde åtta nya ledamöter till förvaltningsrådet

Varmas ordinarie bolagsstämma valde åtta nya ledamöter till förvaltningsrådet 14.3.2019. Antalet styrelseledamöter steg därmed från 28 till 32.

Bolagsstämman fastställde bokslutet och beviljade ledamöterna i styrelsen och förvaltningsrådet samt verkställande direktören ansvarsfrihet.

Till nya ledamöter i förvaltningsrådet valdes:

• Kari Ahola, ordförande för Fackförbundet Unio rf
  • Lasse Heinonen, verkställande direktör för Ahlström Capital Oy
  • Mika Joukio, verkställande direktör för Metsä Board Abp
  • Risto Kalliorinne, organisationsdirektör vid Servicefacket PAM rf
  • Mari Keturi, förhandlingschef vid Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
  • Johanna Moisio, verksamhetsledare vid Forskarförbundet
  • Panu Routila, verkställande direktör för Konecranes Abp
  • Sauli Väntti, ordförande för Elbranschernas fackförbund rf

Som ledamöter i förvaltningsrådet fortsätter: Kari Jordan (ordförande), Saana Siekkinen (vice ordförande), Satu Wrede (vice ordförande), Juri Aaltonen, Eero Broman, Petri Castrén, Jukka Erlund, Erkki Etola, Olavi Huhtala, Juha Häkkinen, Jukka Jäämaa, Kari Kauniskangas, Ville Kopra, Tapio Korpeinen, Timo Koskinen, Pekka Kuusniemi, Päivi Leiwo, Olli Luukkainen, Jari Suominen, Leena Vainiomäki, Petri Vanhala, Jorma Vehviläinen, Christoph Vitzthum och Anssi Vuorio.

Bolagsstämman ändrade inte på förvaltningsrådets års- och mötesarvoden. Årsarvodet för förvaltningsrådets ordförande är 8 000 euro, för vice ordföranden 6 000 euro och för övriga ledamöter 4 000 euro. Dessutom betalas ett mötesarvode på 600 euro.

Ledamöterna i förvaltningsrådet är försäkrade enligt 8 § i lagen om pension för arbetstagare, enligt vilken ArPL-avgift betalas på arvodet.

Bolagsstämman valde CGR Antti Suominen och CGR Jenni Smedberg till revisorer för räkenskapsperioden 2019 samt till revisorssuppleanter CGR Robert Söderlund och Ernst & Young Oy med CGR Tuija Korpelainen som huvudansvarig revisor.

Närmare uppgifter:
Katri Viippola, direktör, HR, kommunikation och samhällsansvar, tfn 0400 129 500, fornamn.efternamn@varma.fi

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är en ansvarsfull och solvent placerare. Bolaget sköter arbetspensionsskyddet för cirka 900 000 personer inom den privata sektorn. År 2018 uppgick Varmas premieinkomst till 5,1 miljarder euro och pensioner utbetalades för 5,7 miljarder euro. Värdet på Varmas placeringar var 44,0 miljarder euro i slutet av 2018.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27 EETTiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12 EETTiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.