Varmassa käsitelty ensimmäiset eläkehakemukset, joissa koronavirus on työkyvyttömyyden keskeinen syy

Koronaviruspandemian seuraukset näkyvät nyt myös eläkehakemuksissa. Varmassa on alkuvuoden aikana käsitelty kuusi työkyvyttömyyseläkehakemusta, joissa koronaviruksen aiheuttama jälkitila on keskeinen työkyvyttömyyden syy.

Koronaviruspandemian seuraukset ovat nyt vuoden viiveellä alkaneet näkyä myös työeläkealalla, kun Kelan kolmensadan päivän sairauspäivärahakausi on käytetty, eivätkä sairastuneet ole toipuneet työkykyiseksi. Alkuvuoden 2021 aikana olemme Varmassa käsitelleet kuusi työkyvyttömyyseläkehakemusta, joissa keskeinen työkyvyttömyyden syy on ollut COVID-19-infektion jälkitila.

– Kaikissa tapauksissa kyse on ollut vaikean koronavirusinfektion jälkitilasta. Pitkittyneen työkyvyttömyyden syynä on ollut sairaudesta aiheutunut yleinen lihaskunnon ja toimintakyvyn heikentyminen sekä erityisesti keuhkojen toimintaan liittyvät ongelmat, ylilääkäri Jan Schugk kertoo.

Henkilöiden ikä on ollut 56–62 vuotta. Yhtä lukuun ottamatta kaikilla hakijoilla oli vakavalle koronavirusinfektiolle altistavia perussairauksia.

– Teho- ja osastohoitojakso on näissä tapauksissa kestänyt muutamia kuukausia, pisimmillään jopa neljä kuukautta, minkä jälkeen hoito ja kuntoutus on jatkunut kotioloissa. Sairaalahoidon aikana hakijoiden yleiskunto on heikentynyt, ja monille heistä on kehittynyt lisäksi erilaisia sydän- ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön komplikaatioita, kuten keuhkovaltimotukoksia ja eriasteisia keuhkoinfektioita.

Valtaosa myönnetyistä työkyvyttömyyseläkkeistä määräaikaisia

Toistaiseksi jatkuvan työkyvyttömyyseläkkeen olemme tähän mennessä myöntäneet yhdelle hakijalle. Muiden osalta kyse on ollut määräaikaisista työkyvyttömyyseläkkeistä eli kuntoutustukijaksoista, sillä hoitavat lääkärit ovat arvioineet työkyvyn palautumisen olevan mahdollista kuntoutusjakson jälkeen.

Työkyvyttömyyseläkehakemuksia, joissa työkyvyttömyyden syynä on lievää tai oireetonta koronainfektiota seuraava pitkäaikainen jälkioireilu, ei Varmaan ole vielä saapunut käsiteltäväksi.

– Koronainfektion aiheuttamia työkyvyttömyyseläkehakemuksia tullaan varmuudella näkemään lisää. Vaikka vaikeat sairaustapaukset ovat painottuneet iäkkäämpään väestöön, myös työikäisiä on sairastunut vakavasti. Ensimmäisestä epidemia-aallosta on kulunut vuosi, joten pitkittyneesti työkyvyttömät siirtyvät sairauspäivärahakauden päättyessä työeläkejärjestelmään kevään aikana. Vastaavasti toisen aallon seuraukset kohtaamme syksyn tullen, Jan Schugk arvioi.

Koronavirus näkyy jonkin verran myös Varman tarjoamassa ammatillisessa kuntoutuksessa.

– Olemme saaneet joitakin asiakasyhteydenottoja tilanteissa, joissa opiskelijakuntoutujien koulutukseen kuuluvat työharjoittelut ovat keskeytyneet koronan takia. Myös koulutuksen venymisiä tulee, kun näyttökokeita ei saada hoidettua. Työpaikoilla tehtäviä työkokeiluitakin keskeytyy jonkin verran. Keskeytysten määrät ovat olleet niin pieniä, että emme ole työeläkealalla antaneet poikkeusohjeita näihin tilanteisiin. Seuraamme kuitenkin tilanteen kehitystä tarkasti, eläkejohtaja Jyrki Rasi kertoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.