Varo, varmista ja varoita: Suomalaisilta viety tänä vuonna jo kymmeniä miljoonia nettihuijauksilla – näin suojaudut

Suomalaiset ovat menettäneet tänä vuonna jo kymmeniä miljoonia euroja verkkorikollisille. Finanssialan toimijat, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kuluttajaliitto, Poliisi, Digi- ja väestötietovirasto, Kela ja Microsoft tekevät yhteistyötä, jotta yhä harvempi lankeaisi rikollisten huijauksiin.

Poliisin mukaan lokakuun loppuun mennessä sijoitushuijauksilla on viety jo noin 13 miljoonaa euroa. IT-tukihuijauksilla, toimitusjohtajahuijauksilla sekä rakkaus- ja nigerialaishuijauksilla rikolliset ovat onnistuneet saamaan yhteensä yli 13 miljoonaa euroa ja pankkien nimissä tehdyillä huijauksilla yli 9 miljoonaa euroa. Pelkästään näiden tilastoitujen huijausten yhteenlaskettu menetys on yli 35 miljoonaa euroa. Poliisille on tehty yli 2200 ilmoitusta näistä huijauksista. Lisäksi on paljon huijauksia, joiden määrästä ja taloudellisista menetyksistä ei ole tarkkaa tietoa.

Huijaustilanteissa nopeus on valttia. Jos huomaa tulleensa huijatuksi, kannattaa ottaa heti yhteys omaan pankkiin ja sen jälkeen poliisiin. Pankkien ja viranomaisten toimin onkin tänä vuonna pystytty estämään tai palauttamaan noin 20 miljoonaa euroa rikollisille siirtymässä ollutta rahaa.

Huijauksiin voi törmätä useimmiten sähköpostissa, sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa, mutta rikolliset lähestyvät uhreja myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla ja whatsapp-viesteillä.

Verkkorikoksen uhriksi voi päätyä kuka tahansa meistä. Kiire, huomiokyvyn herpaantuminen, herkkä elämäntilanne tai riittämättömät digitaidot lisäävät riskiä. Esimerkiksi sijoitushuijauksien uhreista noin 40 prosenttia on 30–50-vuotiaita. Yli 60 prosenttia IT-tukihuijausten -ja yli 50 prosenttia tietojenkalastelun uhreista on yli 60-vuotiaita.

Varo, varmista ja varoita – näin suojaudut huijauksilta!

Varo

• Tekstiviestissä tai sähköpostiviestissä tulevia linkkejä.
  • IT-tuen nimissä tulevia odottamattomia puheluita.
  • Pankin, poliisin tai muun viranomaisen nimissä tulevia odottamattomia puheluita.
  • Hakukoneen ehdottamia linkkejä pankkien tai viranomaisten sivuille.
  • Nettisivuilta ponnahtavia yllätysvoittoja tai arvontoja

Varmista

• Keneltä viesti tai puhelu tuli. Pankit ja viranomaiset soittavat erittäin harvoin odottamatta. Varmista, onko saamasi puhelu varmasti taholta, jonka nimissä soittaja esittäytyy.
  • Että kirjaudut verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun aina oikean verkkosivun kautta. Varmin tapa päästä oikealle sivulle on kirjoittaa verkkoselaimen osoitekenttään yrityksen tai viranomaisen suora osoite (esimerkiksi organisaatio123.fi/com). Voit tallentaa osoitteen kirjanmerkiksi. Voit myös käyttää pankin tai viranomaisen tarjoamaa sovellusta.

Varoita

• Pankkiasi, jos olet menettänyt rahaa tai huomaat antaneesi henkilökohtaisia tietojasi huijareille. Ole heti yhteydessä pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut, että he voivat yrittää estää tunnustesi väärinkäytön.
  • Sitä yritystä tai viranomaista, jonka nimissä huijari on lähestynyt sinua.
  • Läheisiäsi, jotta he osaavat varoa huijauksia.
  • Muita tekemällä rikosilmoitus Poliisille

Varo, varmista ja varoita -kampanjassa ovat mukana: Finanssiala ry, Poliisi, Kuluttajaliitto, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kela, Digi- ja väestötietovirasto, Aktia, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP Ryhmä, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki ja Microsoft.

Lisätietoja eri huijaustyyleistä, kampanjamateriaaleja sekä linkkejä aikaisempiin ohjeisiin ja tutkimuksiin löytyy liitteestä ja osoitteesta huijausinfo.fi

Tiedotteeseen liittyy kaksi infografiikkakuvaa ja liitetiedosto, jossa kuvataan yleisimpiä huijaustapoja ja miten niiltä voi suojautua.

Finanssiala ry: Niko Saxholm, niko.saxholm@finanssiala.fi, 020 793 4235
Poliisi: Tuomas Pöyhönen tuomas.poyhonen@poliisi.fi
Kyberturvallisuuskeskus: Jussi Leskinen, jussi.leskinen@traficom.fi, 029 534 5648
Kela: Henri Burtsov, henri.burtsov@kela.fi
Digi- ja väestötietovirasto: Kimmo Rousku, kimmo.rousku@dvv.fi, 0295 553 5120
Kuluttajaliitto: Tapani Veija, tapani.veija@kuluttajaliitto.fi
Aktia: Henri Heinonen, henri.heinonen@aktia.fi
Handelsbanken: Harri Hautala, harri.hautala@handelsbanken.fi, 050 323 0637
Nordea: Annukka Multanen, annukka.multanen@nordea.com, 050 302 7815
Oma Säästöpankki: Markku Luova, markku.luova@omasp.fi
OP Ryhmä: Kim Sirén, kim.siren@op.fi
POP Pankki: Guoxi Yu, guoxi.yu@poppankki.fi
S-Pankki: Juha Nieminen, juha.a.nieminen@s-pankki.fi, 050 599 1882.
Säästöpankki: Vesa Pyyluoma, vesa.pyyluoma@saastopankki.fi, 040 647 1900
Microsoft: Marja Laitinen, marjal@microsoft.com

Lobbauksen avoimuusrekisteri on tarpeen – Finanssiala julkistaa jo nyt päättäjätapaamiset2.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Pankkien, vakuutus- ja työeläkeyhtiöiden, rahasto- ja rahoitusyhtiöiden sekä arvopaperivälittäjien edunvalvojana Finanssiala ry (FA) on sitoutunut avoimuuteen lobbauksessaan. FA julkistaa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen, jossa kerrotaan keitä kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä järjestö on lobannut tärkeimmissä edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin15.11.2021 08:19:05 EET | Tiedote

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa8.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.

Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa8.11.2021 14:07:38 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.