Vårsäsongen för Finlands båtbransch toppar

Försäljningsperioden 2022 för Finlands båtbransch startade tidigare än vanligt, men periodens toppsäsong är aningen sen på grund av den svala våren. Båtbranschen sysselsätter i Finland ca 3500 personer och Finnboats medlemsföretags omsättning uppgår till nästan en miljard euro.

Försäljningsperioden 2022 för Finlands båtbransch startade tidigare än vanligt. ”Den långa leveranstiden för båtar har utjämnat toppen av båtarnas försäljningsperiod då båthandeln har löpt utmärkt hela vintern. Den kalla och sena våren har dock försänat båtarnas sjösättning med flera veckor, vilket också syns i båtregistreringen för januari-april”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

”Den långa leveranstiden för båtar har utjämnat toppen av båtarnas försäljningsperiod då båthandeln har löpt utmärkt hela vintern. Den kalla och sena våren har dock försänat båtarnas sjösättning med flera veckor, vilket också syns i båtregistreringen för januari-april”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo. På nästan alla produktområden inom båtbranschen har tillväxten ytterligare begränsats av komponenttillgången och de globala logistikproblemen.

Båtbranschens vårbarometer spår att tillväxten viker

Finnboat har av medlemskåren samlat in uppskattningar som berör omsättningen och personalen samt synpunkter om branschens situation på olika delområden. Båtbranschens konjunkturbarometer för år 2022 som gjordes i januari förutsåg positiva framtidsutsikter: 49 % av företagen uppskattade att omsättningen stiger och endast 10 % av företagen uppskattade att omsättningen sjunker. Maj månads situationsbild indikerar att den starkaste tillväxten viker. 33 % av företagen rapporterar att omsättningen har stigit under början av året och 36 % av företagen rapporterar att omsättningen har minskat under början av året jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol. Orderstocken är fortfarande exceptionellt lång, men mången svarare ser att produkternas och bränslets prisstegringar, räntornas uppgång, det friare resandet och osäkerheten som kriget i Ukraina skapar inverkar på efterfrågan senast 2023 såväl i hemlandet som på närmarknaderna.

Hela 67 % av svararna rapporterar om störningar i anskaffningskedjorna. Störningarna berör nästan alla båt- och utrustningstillverkare oberoende av tillverkningsland. Även de i Finland tillverkade båtarna innehåller hundratals delar och komponenter vars anskaffningskedjor är globala och därför har t.ex. de förlängda leveranstiderna för elektronik och råmaterial inverkningar på hela båtbranschen.

Båtbranschens gemensamma evenemang igång efter coronaåren

Toppsäsongen för båtbranschens tillbehörs- och utrustningsförsäljning sparkas igång i Helsingfors på Drumsö, då lokala båt- och tillbehörsbutiker arrangerar sommarsäsongens öppningsevenemang för Båtbyggarvägens affärer och Finnboat samtidigt arrangerar suomiveneilee-provkörningsdagarna 20–21.5.2022. Provkörningsdagarnas utbud har vuxit och det kommer fler båtar för provkörning än man förutsett. Man kan testköra nästan 40 olika båtar från de minsta utombordsmotorbåtarna till stora långfärdsbåtar och därtill kan man på land prova Land Rover Defender och Range Rover-modellsortimentets laddhybrider.

Också Finlands största flytande båtutställning UIVA FLYTANDE, som arrangeras i augusti, är redan nästan utsåld. Då sommaren går mot sitt slut bjuder Helsingfors flytande båtutställning 18–21.8.2022 på säsongens bästa erbjudanden och på en presentation av nästa säsongs båtnyheter.

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och -handel. Finnboats medlemskår står nästan till hundra procent för branschens inhemska omsättning och Finlands båtexport.

Suomen venealan kevätsesonki huipussaan20.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen venealan vuoden 2022 myyntikausi käynnistyi totuttua aikaisemmin, mutta myyntikauden huippusesonki on kylmän kevään johdosta hieman myöhässä. Venealan yhteiset tapahtumat saatiin kuitenkin polkaistua liikkeelle. Esimerkiksi Helsingin Lauttasaaressa vietetään viikonloppuna kesäkauden avajaisia ja suomiveneilee.fi-koeajopäiviä. Myös elokuussa järjestettävä Suomen suurin uiva venenäyttely Uiva Flytande on jo lähes loppuunmyyty. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto on lähes miljardi euroa.

Suomiveneilee.fi testing days open the boating summer in Lauttasaari, Helsinki14.4.2022 10:00:00 EEST | Press release

In May, everyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for try-outs during the Suomiveneilee.fi boat testing days. The tests are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper. The exact list of boats to be tested will be published in May.

Suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna öppnar båtsäsongen på Drumsö i Helsingfors14.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Alla som är intresserade av båtliv och av att röra sig till sjöss har igen i maj möjligheten att prova olika båtar på havet. Under suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna finns drygt 20 olika båtar att testa, från små utombordsmotorbåtar till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och båtarna har alltid en kunnig skeppare. En fullständig förteckning över testbåtarna publiceras i maj.