Varsinais-Suomen päästötiedot osoittavat onnistumisia energiaratkaisuissa, liikenteen osalta parannettavaa – rakennussektorille omat maakunnalliset tavoitteet

Hiilineutraaliuden saavuttaminen maakunnan ilmastovision mukaisesti vuoteen 2035 mennessä edellyttää päästöjen vähenemistä vielä lähes 70 prosentilla vuoden 2020 tasosta. Hiilinielujen lisääminen ja turvaaminen on olennainen osa hiilineutraaliustavoitetta.
Suurimmat vähennykset lämmityksen ja sähkön käytön päästöissä
Erityisen merkittävä muutos on tapahtunut kaukolämmön päästöissä, jotka ovat vähentyneet 45 prosenttia. Tähän ovat vaikuttaneet investoinnit Turun seudun kaukolämmön tuotannossa: lämmön talteenotto ja teollisen kokoluokan lämpöpumput. Vastaavasti kivihiilen käyttöä on pystytty vähentämään. Sähkön käytön päästöt vähenivät 22 prosenttia. Lämmön ja sähkön kulutukseen vaikutti osaltaan lämmin vuosi. Tuulivoimatuotanto lisääntyi Marttilan Verhonkulman tuulivoimapuiston myötä.
”Euroopan epävakaa tilanne, polttoaineiden hintakehitys ja Venäjään kohdistuvat pakotteet ovat herättäneet energiaomavaraisuuden ja huoltovarmuuden vahvistamiseen. On välttämätöntä tehdä nopeita käytännön toimenpiteitä fossiilisen energian korvaamiseksi uusiutuvilla. Kokonaisenergiankulutusta tulee lisäksi vähentää energiatehokkuustoimin, jotta emme ajaudu Suomen metsien liikakäyttöön”, toteaa ilmastovastuujaoston jäsen, toimialapäällikkö Markku Alm ELY-keskuksesta.
Lämmitys- ja sähköpäästöjen jo vähentyessä uusia päästövähennystoimia kaivataan erityisesti tieliikenteen ja maatalouden parissa. Tieliikenteen päästöt ovat vähentyneet kuusi prosenttia vuonna 2020. Maatalouden päästöissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia.
Rakennusalalla huomio korjausrakentamiseen – uudisrakentamisessa olennaista elinkaariajattelu
Helmikuussa julkaistiin Varsinais-Suomen ilmastotiekartan rakentamista sekä alue- ja yhdyskuntasuunnittelua käsittelevät täydennykset, joilla tavoitellaan rakennusten ja rakentamisen vähäpäästöisyyttä, energia- ja tilatehokkuutta sekä kiertotalousratkaisujen laajaa toteuttamista. Päästövähennystoimia on kirjattu niin korjaus-, uudis- kuin infrarakentamisen osalta.
Rakennusten käytön aikaisista päästöistä kolme neljäsosaa on energiankäytön päästöjä, joista suurin osa syntyy lämmityksestä. Vaikka uusiutuvan energian osuus kaukolämmössä on suuri, olennaista on energiatehokkuuden parantaminen ja lämmöntarpeen vähentäminen. Rakennuskanta uudistuu hitaasti, 1–2 prosentin vuosivauhtia. Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi toimenpiteitä tulee suunnata nykyiseen rakennuskantaan, jonka keskimääräisen lämmitysenergiatarpeen tulee vähentyä rakennustyypistä riippuen 12–23 % vuoteen 2030 mennessä. Uudisrakentamisessa vähähiilisyys tulee huomioida koko elinkaaren ajalta arkkitehtuuri-, rakenne- ja työmaasuunnittelusta alkaen. Kestävät materiaalivalinnat ja kiertotalouden ratkaisut tukevat myös muuttuvaan ilmastoon ja sään ääri-ilmiöihin sopeutumista.
”Esimerkiksi rivi- ja kerrostaloissa energiatehokkuuden parannus kannattaa toteuttaa muiden korjaus- tai kunnossapitotoimenpiteiden yhteydessä. Energiatehokkuustoimilla parannetaan usein asumisviihtyvyyttä ja säästetään rahaa. Taloyhtiöiden kannalta on hyvä, että energiatehokkuutta voi edistää jakamalla tietoa hyvistä käytännöistä – neuvonnalla voidaan herättää kiinnostusta ja ohjata rakennusten omistajia tekemään sekä energiatehokkuuteen että rakennusten vähähiilisyyteen liittyviä toimia”, kertoo toiminnanjohtaja Juuso Kallio Kiinteistöliitto Varsinais-Suomesta
Maankäytön ja hiilensidonnan ratkaisut syyniin valtakunnallisesti sekä alueellisesti
Varsinais-Suomen ilmastotiekarttatyö jatkuu maankäyttöä koskevien tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyllä. Metsien ja laajemmin koko viherrakenteen hiilinieluja tarvitaan kompensoimaan jäljelle jääviä ilmastopäästöjä. Hiilensidonnan ja hiilinielujen osalta avainasemassa ovat maa- ja metsätalous: mitä kasvatetaan, millä menetelmillä ja miten kasvua hyödynnetään. Suhteellisen tiheään asutussa ja kehittyvässä maakunnassa kestävällä maankäytön suunnittelulla ja kaavoituksella on olennainen rooli hiilinielujen turvaamisessa. Pian valmistuva Suomen maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma antaa vahvat linjaukset myös maakunnan tason toimenpiteille.
Varsinais-Suomen ilmastotiekartta asettaa ilmastotyölle maakunnalliset tavoitteet ja toimenpiteet vuoteen 2030. Toimenpiteet vaikuttavat erilaisilla aikajänteillä ja niiden tulee olla etupainotteisia, jotta hiilineutraalius vuonna 2035 voidaan saavuttaa. Työtä ohjaa maakunnallinen ilmastovastuujaosto ja tiekartan osioita valmistellaan laajassa sidosryhmäyhteistyössä.
Lisätiedot
Syke – Kuntien ja alueiden kasvihuonekaasupäästöt
Varsinais-Suomen ilmastotiekartta 2030
Kuntien ilmastotyö, ilmastovastuujaoston toiminta:
Riikka Leskinen toimialapäällikkö, Valonia
riikka.leskinen@valonia.fi | 044 907 5995
Uusiutuva energia:
Markku Alm toimialapäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskus
markku.alm@ely-keskus.fi | 0295 022 542
Energiatehokkuus:
Liisa Harjula energia-asiantuntija, Valonia
liisa.harjula@valonia.fi | 040 182 0412
Canemure-hanke:
Merja Haliseva-Soila erityisasiantuntija, Varsinais-Suomen ELY-keskus,
merja.haliseva-soila@ely-keskus.fi | 0295 022 863
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta26.6.2025 08:20:58 EEST | Tiedote
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme