Jyväskylän yliopisto

Vastuu lasten etäkoulusta uuvutti poikkeusaikana osaa vanhemmista

Jaa
Huomattava osa vanhemmista koki COVID-19 poikkeusolojen aikana vastuun lastensa etäopetuksesta jääneen heille itselleen, selviää uudesta tutkimuksesta.
Erityisen hankalaksi vanhemmat kuvasivat oman ansiotyönsä ja lasten etäopiskelun tukemisen yhdistämisen poikkeusaikana sekä useiden päällekkäisten roolien toteuttamisen. Kuvituskuva / Mostphotots
Erityisen hankalaksi vanhemmat kuvasivat oman ansiotyönsä ja lasten etäopiskelun tukemisen yhdistämisen poikkeusaikana sekä useiden päällekkäisten roolien toteuttamisen. Kuvituskuva / Mostphotots

Yli kolmannes poikkeusaikaa tarkastelleeseen tutkimukseen vastanneita vanhemmista koki olleensa vastuussa lastensa opetuksesta, ja he olivat myös vanhempina muita uupuneempia. Vanhemmat kokivat lastensa etäopiskelun tukemisen heikentäneen heidän palautumistaan ja vieneen heiltä voimavaroja.

– Erityisen hankalaksi vanhemmat kuvasivat oman ansiotyönsä ja lasten etäopiskelun tukemisen yhdistämisen sekä useiden päällekkäisten roolien toteuttamisen. Jotkut vanhemmista kokivat joutuneensa toteuttamaan vanhemmuuden lisäksi opettajan, erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajan roolia, kertoo dosentti Matilda Sorkkila Jyväskylän yliopistosta.

”Kuormittuneimmat olivat jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevia”

Erityisen paljon lastensa etäkoulun tukemiseen käyttivät aikaa pienten koululaisten tai erityistarpeisten lasten vanhemmat, jotka kokivat myös muita enemmän vastuun opetuksesta jääneen heille itselleen. Sorkkilan mukaan tämä on huolestuttavaa, koska kyseisten ryhmien vanhempien tiedetään olevan muutoinkin muita uupuneempia.

– Vaikuttaa siltä, että jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevat vanhemmat ovat jääneet lastensa opetuksen kanssa yksin. Tämä asettaa perheet ja lapset niin hyvinvoinnin kuin oppimisenkin näkökulmasta eriarvoiseen asemaan, Sorkkila pohtii.

– Tiedetään, että uupunut vanhempi kykenee vain välttämättömään vuorovaikutukseen lapsensa kanssa. Mikäli vastuu opetuksesta on jäänyt vanhemmille ja vanhemmat eivät ole pystyneet uupumuksen takia tukemaan lasten oppimista etäopetuksessa, lasten oikeus oppimiseen ei ole toteutunut.

Etäkoulusta hyötyivät koulukiusaamista kokeneet

Vaikka vanhempien vastaukset kuvasivat pääosin etäopetusta lapsen hyvinvoinnin ja vanhemman jaksamisen kannalta kielteisesti, vastauksiin sisältyi myös myönteisiä kokemuksia. Jotkut vanhemmista kokivat etäopetuksen lapselleen sopivammaksi ja perheelleen toimivammaksi kuin lähiopetuksen.

– Osa vanhemmista kertoi kotonaolon ja mahdollisen etäisyyden luokkatovereihin tai kiusaamiseen helpottaneen lapsen oloa. Tämä tukee aikaisempia tutkimustuloksia siinä, että etäopiskelun vaikutukset perheille eivät ole olleet vain yhdenlaisia tai pelkästään kielteisiä, professori Maarit Alasuutari kertoo.

Ruokatuki auttaa kriisitilanteissa jaksamista

Yllättävän suuri osa avovastauksista kytkeytyi kouluruokailuun. Päivittäin vanhemmille kasaantunut ruoanlaitto kouluruokailun puuttuessa kuormitti osaa vanhemmista. Ruokatuki puolestaan nousi vanhempien hyvinvointia tukeneeksi seikaksi.

– Mahdollisissa tulevissa kriisitilanteissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota perheiden ruokatukeen, jolla saattaa olla yllättävän suuri perheiden hyvinvointia tukeva vaikutus, Alasuutari muistuttaa.

EduRESCUE- ja VoiKu-COVID-19- hankkeiden, määrällistä ja laadullista tietoa yhdistelevä kyselytutkimus toteutettiin poikkeusaikana keväällä 2020. Tutkimukseen vastasi 634 kouluikäisen lapsen vanhempaa eri puolilta Suomea. Tutkimus on julkaistu vertaisarvioidussa Kasvatus-lehdessä.

Lisätiedot

Lähde: Sorkkila, M., Alasuutari, M., Pakarinen, E., Lammi-Taskula, J., Kiuru, N., & Aunola, K. (2023). Vanhempien uupumus ja etäopetusjärjestelyt COVID-19 poikkeusaikana. Kasvatus, 54(2), 101–117. https://doi.org/10.33348/kvt.129150

Yhteystiedot:

Dosentti Matilda Sorkkila
matilda.sorkkila@jyu.fi
Puh. 0408054709

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Erityisen hankalaksi vanhemmat kuvasivat oman ansiotyönsä ja lasten etäopiskelun tukemisen yhdistämisen poikkeusaikana sekä useiden päällekkäisten roolien toteuttamisen. Kuvituskuva / Mostphotots
Erityisen hankalaksi vanhemmat kuvasivat oman ansiotyönsä ja lasten etäopiskelun tukemisen yhdistämisen poikkeusaikana sekä useiden päällekkäisten roolien toteuttamisen. Kuvituskuva / Mostphotots
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote

Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.

Jyväskylän Kesän puheohjelmassa pohditaan sivistyksen merkitystä ajassa24.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna Jyväskylän Kesän sivistys-teemaisessa puheohjelmassa tarkastellaan muun muassa sananvapauden ja vastuun suhdetta, koulutuksen ja demokratian tulevaisuutta sekä arkkitehtuurin roolia yhteiskunnassa. Festivaaliviikolla 2.–7.7.2025 voi osallistua myös tiedettä ja taidetta yhdistävälle luontoretkelle, jaloitella ajatuksiaan filosofien opastamana, tutustua niityn perustamiseen niittytalkoisiin osallistumalla.

Sivistyksen vuoksi -kirjan tavoitteena on sivistyneen elämän kunnianpalautus: Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen Jyväskylän Kesän avajaispäivänä ke 2.7.23.6.2025 09:09:04 EEST | Tiedote

Sivistys ei kuulu vain harvoille ja valituille, vaan meille kaikille. Sivistyksen vuoksi -kirjan kantava ajatus on, että sivistyksen tavoittelu niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla rakentaa merkityksellistä, hyvää elämää. Kirjan 32 kirjoittajaa käsittelevät sivistystä eri näkökulmista kirkastaen sivistyksen olemusta, kielen ja kulttuurin sivistävää voimaa, ruumiin sivistystä, polarisaation ja sivistyksen suhdetta sekä sivistyksen merkitystä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena tavoitteena. Kirjoittajajoukkoon kuuluvat muun muassa Tarja Halonen, M. A. Numminen, Jarkko Martikainen, Kirsi Piha, Juha Hurme, Julia Thurén ja Piia Viitanen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye