Vastuullinen sijoittaminen indeksirahastoilla laajenee yhä kehittyvillä markkinoilla – Ilmarinen jälleen mukana kehittämässä

Euroopan suurimman varainhoitoyhtiön Amundin uusi Amundi MSCI Emerging ESG Leaders UCITS ETF-rahasto listautui Saksan Xetra-pörssiin 30.6.2020. Ilmarinen on mukana rahaston listautumisessa sijoitettuaan siihen 500 miljoonaa euroa.

Uusi Amundi MSCI Emerging ESG Leaders Select UCITS ETF sijoittaa yli 450:ään kehittyvillä markkinoilla toimivaan suureen ja keskisuureen yritykseen. Rahaston seuraamaan MSCI:n indeksiin pääseviltä yrityksiltä vaaditaan vertailuryhmässään hyviä arvioita siitä, miten ne huomioivat vaikutukset ympäristöön, ihmisoikeuksiin ja hyvän hallinnon periaatteisiin, eli niin sanottuihin ESG-kriteereihin. Rahasto kattaa kaikkiaan 26 kehittyvää taloutta. Indeksi ja sitä seuraava rahasto ovat sulkeneet pois sijoituskohteistaan tupakkateollisuuden, alkoholin, uhkapelit, ydinvoiman ja aseet mukaan lukien ydinaseet, käsiaseet ja kiistanalaiset aseet.

Ilmarisen osakeindeksirahastoista jo yli 90 % vastuullisissa tuotteissa

Kyseessä on jo viides viimeisen puolentoista vuoden aikana perustettu ESG-indeksiin sijoittava pörssilistattu indeksirahasto, jota Ilmarinen on ollut mukana kehittämässä.

Ilmarinen on tehnyt yhteistyötä sekä indeksitarjoajan että ETF-talojen kanssa kehittääkseen tuotteita, jotka ottavat huomioon vastuullisuusnäkökulmat myös ulkoisissa passiivisissa sijoituksissamme. Vastuullisuus on ollut jo pitkään olennainen osa Ilmarisen sijoitustoimintaa ja se on integroitu osaksi kaikkia sijoituspäätöksiä. Tällä hetkellä Ilmarisen osake-ETF-sijoituksista yli 90 prosenttia (4,3 Mrd EUR) on sijoitettuna vastuullisiin ESG-tuotteisiin.

MSCI:llä on yhteensä 17 erilaista ESG-kriteeristöä. Ilmarinen on valinnut Leadersin, koska tämä kriteeristö ottaa laajasti huomioon ESG:n kaikki alueet, on sovellettaessa kaikkiin toimialoihin ja kattaa sekä kehittyvät että kehittyneet markkinat. Indeksiin pääsee mukaan toimialoilta vain paras puolikas ESG-arvoilla mitattuna, joten indeksissä pysyminen vaatii vastuullisuuden jatkuvaa parantamista.

- Olemme olleet kehittämässä useita ESG ETF -tuotteita eri tarjoajien kanssa, sillä pidämme tärkeänä sitä, että on valinnanvaraa. Kehittämämme vastuullisuuden huomioivat ETF-tuotteet seuraavat indeksiperhettä, jonka kautta meillä on pääsy laajasti sekä kehittyneille että kehittyville markkinoille, kertoo Niina Arkko, Ilmarisen vastuullisen sijoittamisen analyytikko.

- Olemme iloisia, että Ilmarinen luotti asiantuntemukseemme indeksitarjoajana ja päätti tukea uuden Amundi MSCI Emerging ESG Leaders UCITS ETF ‑rahaston lanseerausta. Uskomme, että sijoittajilla on keskeinen rooli siirtymässä kohti vihreää taloutta, sanoo Gaëtan Delculée, Head of Amundi ETF, Indexing and Smart Beta Sales.

Ilmarisen sijoittamilla eläkevaroilla turvataan nykyisten ja tulevien eläkkeiden rahoitusta. Ilmarinen tavoittelee hiilineutraalia eläkevarojen sijoittamista vuoden 2035 loppuun mennessä. Ilmarinen vastaa noin 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta, ja on Suomen suurin työeläkevakuutusyhtiö. Kansainvälisesti toimiva Amundi on puolestaan Euroopan suurin varainhoitaja[1].

[1] Source: IPE “Top 400 asset managers” published in June 2019, based on assets under management as at 31/12/2018

Juha Venäläinen, seniori salkunhoitaja, juha.venalainen@ilmarinen.fi, p. 0505758618

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi yli viisi prosenttia15.6.2021 10:22:37 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi toukokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,1 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Iso käänne parempaan näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi jopa yli 50 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Suuresta muutoksesta huolimatta alan työntekijämäärä oli vielä selkeästi matalampi kuin ennen pandemian alkua. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kahdeksan prosenttia.

Kutsu / muistutus: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.0014.6.2021 11:04:08 EEST | Kutsu

Työeläke on yksi merkittävimmistä suomalaisten kotitalouksien varallisuuseristä, mutta se tunnetaan huonosti. Tule päivittämään tietosi työeläkejärjestelmästä ja sen tulevaisuudesta sekä kuulemaan, millaisen jäljen eläkevarat jättävät ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Ilmarisen taustatilaisuus kesätoimittajille ja muille uraansa aloittaville toimittajille verkossa keskiviikkona 16.6. klo 15.30–17.00.

Kutsu: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.003.6.2021 09:57:17 EEST | Kutsu

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli kaksi prosenttia – valoa kuitenkin jo näkyvissä17.5.2021 12:18:19 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski huhtikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin -2,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli lähes -18 prosenttia. Suhdanneindeksissä näkyy kuitenkin jo positiivisia havaintoja, koska plussan puolelle vertailussa pääsivät kaupan ala sekä tietotekniikka ja viestintä. Alueellisessa vertailussa Itä-Suomen työntekijöiden määrä lisääntyi yli prosentin.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 31 March 2021: Return on investments was 4.8 per cent, solvency and net customer acquisition strengthened30.4.2021 11:07:03 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was +4.8% (-7.5%) or EUR 2.5 billion thanks to the positive performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 55.4 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.0 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.5 per cent.