Vastuullisuussertifioitujen kalatiskien määrä moninkertaistui S-ryhmässä

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristön kannalta vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli.
Kaikkea kalatuotteiden hankintaa osuuskaupparyhmässä ohjaa kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta. Kestävän kalankäytön mahdollistaminen puolestaan edistää luonnonvarojen vastuullista käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.
S-ryhmän ruokakaupoista ensimmäisenä MSC-sertifikaatin saivat Food Market Herkkujen kalatiskit. Vastuullisuusauditoidut kalatiskit ovat sittemmin laajentuneet vauhdilla myös Prisma- ja S-market-ketjuihin.
Vuosien 2020 ja 2021 aikana yhteensä 68 Prisman ja S-marketin ruokatorin kalatiski sai MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä HOK-Elannon, Pirkanmaan Osuuskaupan, Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.
Henkilökunnan koulutus ja osaaminen merkittävässä roolissa
”Kalatiskit ovat käyneet läpi ulkopuolisen auditoinnin, jonka hyväksynnän tärkeimpiä edellytyksiä on henkilökunnan osaaminen. Kalatiskin kaikki työntekijät ovat koulutettu sertifikaatin mukaiseen toimintaan, jolla varmistetaan toimitusketjun katkeamattomuus. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Asiakas saa sertifioitujen kalatorien koulutetulta ja asiantuntevalta henkilöstöltä tietoa kalan alkuperästä ja siitä, miten kalatorit toimivat osaltaan vastuullisen kalan katkeamattomassa toimitusketjussa.
”MSC-koulutus oli monipuolinen ja selkeä paketti. Mielestäni vastuullisuus on erittäin tärkeä arvo tämän päivän kalakaupassa ja sertifikaatin alle kuuluminen tuo tekemiseen läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta. Uskon, että tulevaisuudessa entistä tietoisemmat asiakkaat kysyvät perinteisten kysymysten, kuten pyyntipäivän lisäksi myös alkuperään liittyviä kysymyksiä. Tällöin meillä on hyvät ja asiantuntevat valmiudet vastata näihin kysymyksiin”, sanoo Prisma Launeen ruokatorin vetäjä Riitta Kauppi Osuuskauppa Hämeenmaalta.
Mistä sertifikaatti kertoo?
MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja tuotteita on S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa lähes 200. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä noin 30 eri MSC-sertifioitua kalalajia. Kulloinkin tarjolla oleva tuorekalan valikoima vaihtelee sesongin mukaan.
MSC-merkki voidaan myöntää ainoastaan luonnonvaraisille kaloille ja äyriäisille. Kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle on oma vastuullisuussertifikaattinsa, ASC (Aquaculture Stewardship Council). ASC-sertifikaatin tavoitteena on sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristön kannalta kestävä viljely, joka pienentää kalankasvatuksen haitallisia ympäristövaikutuksia. Kaikki S-ryhmän sertifioidut kalatiskit ovat sekä MSC- että ASC-sertifioituja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iida Lehtimäki, vastuullisuusasiantuntija, S-ryhmän marketkauppa, iida.m.lehtimaki@sok.fi, puh. 010 76 81074
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme