Vastuullisuussertifioitujen kalatiskien määrä moninkertaistui S-ryhmässä

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristön kannalta vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli.
Kaikkea kalatuotteiden hankintaa osuuskaupparyhmässä ohjaa kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta. Kestävän kalankäytön mahdollistaminen puolestaan edistää luonnonvarojen vastuullista käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.
S-ryhmän ruokakaupoista ensimmäisenä MSC-sertifikaatin saivat Food Market Herkkujen kalatiskit. Vastuullisuusauditoidut kalatiskit ovat sittemmin laajentuneet vauhdilla myös Prisma- ja S-market-ketjuihin.
Vuosien 2020 ja 2021 aikana yhteensä 68 Prisman ja S-marketin ruokatorin kalatiski sai MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä HOK-Elannon, Pirkanmaan Osuuskaupan, Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.
Henkilökunnan koulutus ja osaaminen merkittävässä roolissa
”Kalatiskit ovat käyneet läpi ulkopuolisen auditoinnin, jonka hyväksynnän tärkeimpiä edellytyksiä on henkilökunnan osaaminen. Kalatiskin kaikki työntekijät ovat koulutettu sertifikaatin mukaiseen toimintaan, jolla varmistetaan toimitusketjun katkeamattomuus. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Asiakas saa sertifioitujen kalatorien koulutetulta ja asiantuntevalta henkilöstöltä tietoa kalan alkuperästä ja siitä, miten kalatorit toimivat osaltaan vastuullisen kalan katkeamattomassa toimitusketjussa.
”MSC-koulutus oli monipuolinen ja selkeä paketti. Mielestäni vastuullisuus on erittäin tärkeä arvo tämän päivän kalakaupassa ja sertifikaatin alle kuuluminen tuo tekemiseen läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta. Uskon, että tulevaisuudessa entistä tietoisemmat asiakkaat kysyvät perinteisten kysymysten, kuten pyyntipäivän lisäksi myös alkuperään liittyviä kysymyksiä. Tällöin meillä on hyvät ja asiantuntevat valmiudet vastata näihin kysymyksiin”, sanoo Prisma Launeen ruokatorin vetäjä Riitta Kauppi Osuuskauppa Hämeenmaalta.
Mistä sertifikaatti kertoo?
MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja tuotteita on S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa lähes 200. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä noin 30 eri MSC-sertifioitua kalalajia. Kulloinkin tarjolla oleva tuorekalan valikoima vaihtelee sesongin mukaan.
MSC-merkki voidaan myöntää ainoastaan luonnonvaraisille kaloille ja äyriäisille. Kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle on oma vastuullisuussertifikaattinsa, ASC (Aquaculture Stewardship Council). ASC-sertifikaatin tavoitteena on sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristön kannalta kestävä viljely, joka pienentää kalankasvatuksen haitallisia ympäristövaikutuksia. Kaikki S-ryhmän sertifioidut kalatiskit ovat sekä MSC- että ASC-sertifioituja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iida Lehtimäki, vastuullisuusasiantuntija, S-ryhmän marketkauppa, iida.m.lehtimaki@sok.fi, puh. 010 76 81074
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
