SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Vastuullisuussertifioitujen kalatiskien määrä moninkertaistui S-ryhmässä

Jaa
MSC-merkki antaa kuluttajille mahdollisuuden olla mukana torjumassa liikakalastusta ja tukemassa kalastusyrityksiä, jotka pyytävät kestävästi ja suojelevat uhanalaisia mereneläviä ja meriekosysteemejä. Vastuullisuussertifioitu kalatiski löytyy noin 70 S-ryhmän ruokakaupasta.
Vastuullisuussertifioitu kalatiski Holman Prismassa Lahdessa. Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Vastuullisuussertifioitu kalatiski Holman Prismassa Lahdessa. Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristön kannalta vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli.

Kaikkea kalatuotteiden hankintaa osuuskaupparyhmässä ohjaa kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta. Kestävän kalankäytön mahdollistaminen puolestaan edistää luonnonvarojen vastuullista käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.

S-ryhmän ruokakaupoista ensimmäisenä MSC-sertifikaatin saivat Food Market Herkkujen kalatiskit. Vastuullisuusauditoidut kalatiskit ovat sittemmin laajentuneet vauhdilla myös Prisma- ja S-market-ketjuihin.

Vuosien 2020 ja 2021 aikana yhteensä 68 Prisman ja S-marketin ruokatorin kalatiski sai MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä HOK-Elannon, Pirkanmaan Osuuskaupan, Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.

Henkilökunnan koulutus ja osaaminen merkittävässä roolissa

”Kalatiskit ovat käyneet läpi ulkopuolisen auditoinnin, jonka hyväksynnän tärkeimpiä edellytyksiä on henkilökunnan osaaminen. Kalatiskin kaikki työntekijät ovat koulutettu sertifikaatin mukaiseen toimintaan, jolla varmistetaan toimitusketjun katkeamattomuus. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta kertoo.

Asiakas saa sertifioitujen kalatorien koulutetulta ja asiantuntevalta henkilöstöltä tietoa kalan alkuperästä ja siitä, miten kalatorit toimivat osaltaan vastuullisen kalan katkeamattomassa toimitusketjussa.

”MSC-koulutus oli monipuolinen ja selkeä paketti. Mielestäni vastuullisuus on erittäin tärkeä arvo tämän päivän kalakaupassa ja sertifikaatin alle kuuluminen tuo tekemiseen läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta. Uskon, että tulevaisuudessa entistä tietoisemmat asiakkaat kysyvät perinteisten kysymysten, kuten pyyntipäivän lisäksi myös alkuperään liittyviä kysymyksiä. Tällöin meillä on hyvät ja asiantuntevat valmiudet vastata näihin kysymyksiin”, sanoo Prisma Launeen ruokatorin vetäjä Riitta Kauppi Osuuskauppa Hämeenmaalta.

Mistä sertifikaatti kertoo?

MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja tuotteita on S-ryhmän ruokakauppojen valikoimissa lähes 200. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä noin 30 eri MSC-sertifioitua kalalajia. Kulloinkin tarjolla oleva tuorekalan valikoima vaihtelee sesongin mukaan.

MSC-merkki voidaan myöntää ainoastaan luonnonvaraisille kaloille ja äyriäisille. Kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle on oma vastuullisuussertifikaattinsa, ASC (Aquaculture Stewardship Council). ASC-sertifikaatin tavoitteena on sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristön kannalta kestävä viljely, joka pienentää kalankasvatuksen haitallisia ympäristövaikutuksia. Kaikki S-ryhmän sertifioidut kalatiskit ovat sekä MSC- että ASC-sertifioituja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Iida Lehtimäki, vastuullisuusasiantuntija, S-ryhmän marketkauppa, iida.m.lehtimaki@sok.fi, puh. 010 76 81074

Kuvat

Vastuullisuussertifioitu kalatiski Holman Prismassa Lahdessa. Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Vastuullisuussertifioitu kalatiski Holman Prismassa Lahdessa. Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye