Vastuuton lakkoilu ei tuo ratkaisua, vaan rapauttaa kilpailukykyä vaikeassa tilanteessa

Teollisuusliitto on tänään ilmoittanut laajoista vientiteollisuuteen kohdistuvista työtaisteluista. Lakko pysäyttäisi myös sahojen ja vaneritehtaiden toiminnan kolmeksi vuorokaudeksi 9.-11.12.

-Teollisuusliiton toiminta tähtää vientiteollisuuden sopimusneuvottelujen kriisiyttämiseen. Päätös katkaista neuvottelut etuajassa ja antaa saman tien lakkovaroitus, on poikkeuksellinen toimi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

-Se kertoo siitä, että ammattiliitto haluaa vaikeuttaa sovun syntymistä työehtosopimusneuvotteluissa. Lakkoilulla ei vauhditeta neuvottelusovun löytymistä, vaan ainoastaan rapautetaan entisestään suomalaisen tuotannon kilpailukykyä, Hollmén jatkaa.

Jo pelkkä lakonuhka voi tuottaa tilaus- ja asiakasmenetyksiä mekaanisessa metsäteollisuudessa. Talous- ja suhdannetilanne heikkenee, ja epävarmuus toimituksista karkottaa pahimmillaan sahojen ja vaneritehtaiden nykyisiä asiakkaita. Jos lakko keskeyttäisi tuotannon, suomalaiset tehtaat menettäisivät kyvyn vastata uuteen asiakaskysyntään.

-Teollisuusliitto toimii rikkoen, kun nyt pitäisi toimia rakentavasti. Metsäteollisuus ry toivoo, että työntekijäpuolellakin ymmärrettäisiin kilpailukyvyn merkitys heikkenevässä talous- ja suhdannetilanteessa, Hollmén korostaa.

Teollisuusliitto ilmoitti perjantaina lopettavansa neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden sopimuksesta. Päätös oli yllätys, sillä neuvottelut päättyvät yli viikko ennen sopimuskauden päättymistä ja kesken osapuolten yhdessä aikatauluttamaa neuvotteluprosessia.

Metsäteollisuus ry muistuttaa, että osapuolilla on nyt erityisen suuri yhteinen vastuu suomalaisen tuotannon kilpailukyvystä, koska talous- ja suhdannetilanne on heikentynyt. Tällaisessa tilanteessa työntekijäpuolen vaatimukset jo entuudestaan kilpailijamaita lyhyemmän työajan lyhentämisestä edelleen ovat edesvastuuttomia.

Työajan lyhentäminen heikentäisi suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä. Suomalaiset sahat ja vaneritehtaat kilpailevat markkinoista huomattavasti alhaisemman kustannustason ja pidemmän työajan alueiden, kuten Baltian, Puolan ja Venäjän, tuotannon kanssa. Esimerkiksi Viroon verrattuna työvoimakustannukset ovat Suomen vaneritehtailla noin kolminkertaiset.

Koska työvoimakustannukset korkeat, tulisi mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimusten mahdollistaa mahdollisimman tehokas tuotannon ja työajan järjestäminen. Tehtaiden kilpailukykyä voitaisiin parantaa esimerkiksi lisäämällä mahdollisuuksia tehtaiden käyntiasteiden nostamiseen sekä sujuvoittamalla lomien sijoittelua. Teollisuusliitto on ottanut nyt päinvastaisen suunnan.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Metsäteollisuuden tehdaspäästöt voivat olla lähellä nollaa vuonna 203528.1.2020 11:34:38 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus ry esitteli tänään järjestetyssä TEM:in vaikuttajaseminaarissa alustavia skenaarioita ilmastotiekartastaan.

Teollisuusliitto viittaa kintaalla sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukyvylle26.1.2020 20:37:06 EETTiedote

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton sunnuntaina antamaa ilmoitusta kaksiviikkoisen lakon pidentämisestä viikolla vastuuttomana. Teollisuusliitto on jo pitempään osoittanut toimillaan, että sitä ei kiinnosta sopiminen vaan pelkästään lakkoilu. – Metsäteollisuus ry on valmis hakemaan ratkaisua myös Teollisuusliiton kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelutulos syntyy vasta, kun saamme sovittua kustannuskilpailukykyä parantavista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo. Teollisuusliito ei ole ryhtynyt aitoihin neuvotteluihin ja yhdessä sopimiseen, vaan se alkujaankin katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut kesken yhdessä sovittua neuvotteluprosessia. Teollisuusliitto on levittänyt virheellisiä tietoja työnantajien esityksistä, ja yrittänyt rajata tes-kierroksen koskemaan pelkästään kiky-tuntien kohtaloa. Sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukykyä pitää parantaa työajan lisäksi muita työehtoja kehittämällä. Suomalaiset sahat

Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä26.1.2020 15:26:11 EETTiedote

Metsäteollisuus haluaa turvata suomalaisen kilpailukyvyn ja pitää työpaikat Suomessa. Neuvottelut ammattiliittojen kanssa polkevat kuitenkin paikoillaan ja lakot lamauttavat metsäteollisuuden tuotannon eri puolella Suomea. Tilanteen vakavuuden korostamiseksi Metsäteollisuus ry on päättänyt kolmen vuorokauden työsulusta paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa. Työsululla pyritään vauhdittamaan neuvotteluja kohti sopimusratkaisua, joka parantaa kustannuskilpailukykyä. Takamatkaa on vähintään 30%.