Vedenpinnat keskimääräisellä tasolla Oulujoen vesistöalueella (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Oulujoen vesistötilanne on ajankohtaan nähden tyypillinen. Ennusteiden mukaan syystulvia ei ole tiedossa.

Oulujoen vesistöalueen säännösteltyjen järvien pinnat ovat pääosin ajankohdalle tyypillisellä tasolla. Oulujärven ja paikoin Hyrynsalmen sekä Sotkamon reitin säännösteltyjen järvien veden korkeus on kuitenkin hieman koholla verrattuna tavanomaiseen marraskuun alkuun. Viime viikkojen ja alkusyksyn aikaiset sateet ovat jonkin verran kasvattaneet järvien tulovirtaamia Oulujoen vesistöalueella. Ennusteen mukaan sää näyttäisi viilenevän hiukan ja sateen määrä ennusteen mukaan jäisi vähäiseksi.

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat yhdessä Suomen ympäristökeskuksen ja alueen säännöstelystä vastaavien yhtiöiden (Fortum, Loiste ja UPM) kanssa seuranneet syksyn vesitilannetta sekä arvioineet vesitilanteen kehittymistä ennusteiden perusteella. Tämänhetkisen ennusteen mukaan ei edellisen vuoden kaltaista syystulvatilannetta näyttäisi olevan tulossa. Säännöstelyssä on varauduttu myös mahdolliseen tulovirtaaman kasvuun pitämällä järvissä säännöstelytilavuutta.

Sotkamon ja Hyrynsalmen reitillä luonnontilaisten järvien pinnat ovat nousseet ajankohdan keskimääräisten tasojen yläpuolelle. Ennusteen mukaan luonnontilaisten järvien vedenkorkeudet eivät juuri enää nouse ja alkavat laskemaan tavanomaiseen tapaan. Oulujoella virtaamat ovat olleet hiukan keskimääräistä korkeammat, johtuen viime viikkojen sateista.

Tietoa vedestä ja vesistöistä sekä ajankohtainen vesitilanne löytyvät vesi.fi -palvelusta.

Kainuun alueella:
ympäristöasiantuntija Mika Pylvänäinen, Kainuun ELY-keskus
p. 0295 023 876, mika.pylvanainen@ely-keskus.fi

Oulujoen osalta:
ylitarkastaja Ari Selin, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
p. 0295 038 417, ari.selin@ely-keskus.fi

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltostrategia - yhteistyöllä ja ennakoinnilla kohti onnistunutta muutosta (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuollon strategiatyössä on aika arvioida mennyttä ja kurkistaa tulevaan. Strategia on monien vaiheiden jälkeen valmistunut. Olemme luoneet yhteisen vision ja tehneet strategiset valinnat sekä löytäneet toimenpiteet, joilla kehitämme itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltoa eteenpäin. Koska maailma ympärillämme muuttuu kaiken aikaa, emme voi lukita strategiaamme kuitenkaan ihan lopullisesti. Siksi teemmekin valintojemme ja työskentelymme tarkastelua jo tässä vaiheessa. Missä onnistuimme? Mihin tarvitsemme lisää panostusta? Mitä tarvitsemme strategian toteutukseen? Mitä tulevaisuustyön menetelmiä tarvitsemme onnistuaksemme? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia etäyhteyksin pidettävässä tulevaisuuspäivässämme 16.12., johon toivotamme tervetulleiksi kaikki työssä mukana olevien maakuntien sidosryhmätoimijat.

Nyt valppaana öljylämmityksen vaihtaja – liikkeellä väärää tietoa ja jopa väärennettyjä ELY-keskuksen avustuspäätöksiä18.11.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Jo lähes 18 000 pientalon omistajaa on hakenut ELY-keskuksen avustusta öljylämmityksen vaihtamiseen. Heistä yli 9 300 on saanut päätöksen. Avustuksella on positiivisia työllisyys- ja ilmastovaikutuksia, mutta lämmityksenvaihtobuumi on synnyttänyt myös ikäviä lieveilmiöitä. Avustuksen hakijat ovat kohdanneet virheellistä tietoa ja jopa huijauksia.