Vegaaniksi ei tarvitse ryhtyä – tunnetun ruokatoimittajan uutuuskirja opastaa kohti ilmastoystävällistä sekasyömistä

Kuka tahansa voi tehdä ilmastotekoja kotona ja omalla lautasellaan, vaikkei ryhtyisikään vegaaniksi. Food Manager Sanna Mansikkamäen uutuuskeittokirja Kiitos! tarjoaa helppoja ja herkullisia arkiruokia ja ohjeita ilmastoystävälliseen ruokailuun.

Suomalaisten arjessa pyörii keskimäärin noin kymmenen ruokalajia. On uunilohta norjalaisesta lohesta, liha-makaronilaatikkoa, lihapullia ja pizzaa. Nämäkin ruokalajit voi valmistaa ilmastoviisaasti, mutta se vaatii uudenlaista ajattelua.

Sanna Mansikkamäen uutuuskirja Kiitos! tarjoaa tietoa ja ruokaideoita sekasyöjälle, joka haluaa syödä kasvispainotteisemmin mutta nauttia maltillisesti myös lihaa, kalaa ja maitotuotteita.

Lisää kasviksia ja kotimaista kalaa

Vegaaniksi ei tarvitse ryhtyä. Jauhelihan voi korvata kokonaan tai osittain kotimaisella kasviproteiinilla ja riistalihalla, ja norjalaisen lohen sijaan kannattaa valita kotimainen kiertovesikasvatettu kirjolohi – tai siirtyä kotimaiseen järvikalaan tai villikaloihin sesongin niitä tarjotessa.

Yksinkertaisin ja helpoin tapa parantaa oman ruokavalion ympäristövaikutuksia on tehotuotetun lihan syömisen vähentäminen ja kasvikunnan tuotteiden ja kotimaisen kalan lisääminen lautaselle. Kun syöt kalaa ja kasvisruokaa useamman kerran viikossa, yletön jauhelihan syöminen vähenee automaattisesti.

Vinkkejä hävikin vähentämiseen arjessa

Oleellista ilmastoviisaassa kotikokkauksessa myös hävikin vähentäminen. Roskiin heitetyn ruoan arvoksi on Suomessa laskettu 125 euroa vuodessa henkeä kohti.  Suurimmat roskiin päätyvät ruokaryhmät kotona ovat hedelmät, kasvikset, leipä ja kahvi.

Kirjan 10 vinkkiä tarjoavat apua hävikin vähentämiseen omassa arjessa. Nerokkaista vinkeistä jokainen voi poimia itselleen sopivia tapoja.

Mansikkamäki on itse sitä mieltä, että kiire on suhteellista. Pienillä muutoksilla ajankäytössä teet isoja muutoksia arjen ruokailuun.

”Yksi suuri oivallukseni ilmastoviisaan kotikokkauksen saralla on ollut se, että itse tehtyä ruokaa päätyy hävikkiin vähemmän, kun sen tekemisessä ja raaka-aineiden hankinnassa on nähnyt vähän vaivaa.”

Kirja tarjoaa lukijalle helposti omaksuttavan tietopaketin ilmastoviisaasta ruokailusta, ruokahävikin vähentämisestä sekä paremmista ruokavalinnoista. Se tarjoaa myös yli 60 erilaista, ilmastoystävällistä kasvis-, liha- ja kalareseptiä.  Miltäpä kuulostaisi vaikka riistasta tehty metsäinen osso buco, spelttirisotto ja sieniliemi tai maailman helpoin linssikeitto?

Sanna Mansikkamäki on palkittu lifestyle-toimittaja ja Otavamedian kodin lehtien food manager. Hänen viidestä keittokirjastaan tuorein, Peruna - parhaat reseptit (Readme), valittiin parhaaksi kotimaiseksi keittokirjaksi vuonna 2019.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa ilmestyessään 25.2.2021

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.