Vegempi vuodenaloitus? Vegetrendi näkyy ruokakauppojen alkuvuoden myynneissä

Myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta kertoo, että vegaanisten tuotteiden menekki on viime vuosina kasvanut keskimäärin yli 20 % vuodessa ja yli kaksinkertaistunut neljässä vuodessa. Viime vuonna esimerkiksi kaurapohjaisten ruokajuomien myyntivolyymi kasvoi kolmanneksella, vegaanisten pyöryköiden ja suikaleiden 30 % ja vegaanisten makkaroiden ja nakkien tyyppisten tuotteiden liki 50 %.
”Vegaaniset tuotteet eivät ole ohimenevä muoti-ilmiö, vaan niiden asema on vakiintunut. Viimeisen noin viiden vuoden aikana vegaanisten tuotteiden kysyntä ja tarjonta on ottanut isoja harppauksia eteenpäin ensimmäisistä signaaleista kohti valtavirtaistumista. Tarjontaa on tullut todella paljon”, Nieminen toteaa.
Nieminen kertoo, että vegaanisia tuotteita eivät suinkaan osta ainoastaan vegaanit, vaan suomalaisten ruokavalio on monipuolistunut ja moni etsii esimerkiksi terveellisempiä vaihtoehtoja kasviperäisten tuotteiden joukosta. Vegetrendiä vetävät erityisesti pääkaupunkiseutu sekä muut suuret kaupungit.
”Toivomme, että voimme auttaa asiakkaitamme tekemään fiksuja valintoja ja syömään myös ilmaston kannalta viisaasti. Koska haluamme kannustaa asiakkaitamme kokeilemaan rohkeasti erilaisia tuotteita ja ottamaan niitä osaksi omaa ruokavaliotaan, vegaaniset vaihtoehdot löytyvät myymälöistämme samoista hyllyistä muiden tuotteiden kanssa eikä jaoteltuna omille osastoilleen. Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja ja tuomme hyviä uusia tuotteita kaikkiin tuoteryhmiin”, Nieminen summaa.
Tammikuussa vietetään kasvisruokaa testaamaan kannustavaa Vegaanihaastetta, jossa myös S-market on mukana tänä vuonna. Kampanjan suosiosta kertoo se, että monien vegaanisten tuotteiden myynneissä on sen aikana havaittavissa selvää kasvua.
"Viime vuosina vegaanisten tuotteiden valikoima on laajentunut räjähdysmäisesti, ja kasvisruoan kokeileminen on helpompaa kuin koskaan. Jokaiselle eläinperäiselle tuotteelle löytyy nykyään useita hyviä kasviperäisiä vaihtoehtoja. Vegaanihaasteen suosio on myös kasvanut vuosi vuodelta ja haasteeseen osallistuukin useita kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain. Kannustamme kaikkia rohkeasti testaamaan uusia kasviproteiineja ja muita kasviperäisiä tuotteita. Vielä ehtii hyvin mukaan myös tammikuun Vegaanihaasteeseen. Mukaan saa ilmoittautua vaikka vain uteliaisuudesta testata uusia reseptejä ja halusta saada uusia ideoita vegekokkailuun. Osallistujille lähetetään tammikuussa päivittäin reseptejä ja vinkkejä. Jokainen toteuttaa haasteen omista lähtökohdista – kokeilunhalu riittää syyksi lähteä mukaan", kannustaa Vegaanihaasteen kampanjavastaava Mia Muhonen.
S-marketin suosituimmat vegaaniset tuotteet ja tulevaisuuden hitit
Viime vuoden merkittävimpiä vegaanisia tuoteuutuuksia S-marketeissa olivat Suomalainen Menestysresepti -kisasta ponnahtanut Lapin Marian Villipesto Kerkkä, Fazer Omar-puustit sekä Poutun Muu-sarjan kasvijauhis ja kasvigrillimakkarat.
Suosituimpia vegaanisia valmisruokia S-marketeissa ovat Boltsi-tuoteperheen tuotteet ja Vihis-kasvispiirakka, sekä erilaiset lisäkesalaatit, kuten Kotimaista Kevyt perunasalaatti ja Rainbow Punajuurisalaatti, jotka maistuvat kaikille. Suosittuja ovat myös tofut, joista eniten myydään marinoitua ja kylmäsavustettua. Myydyin vegaaninen annosateria oli viime vuonna Atrian Vegan Pasanda. Ruokapakasteista hittejä ovat etenkin Apetitin Kasvisjauhispizza ja muut Kasvisjauhis-tuotteet sekä Kukkakaaliwingsit.
Myös vegaaniset herkut maistuvat S-marketin asiakkaille. Suosituimmat vegaaniset jäätelöt ovat Choice Toffeetuutti ja Oatlyn vaniljajäätelö. Viime kesän uutuuksista eniten kiinnosti 3 Kaverin Suklaa-pähkinäpuikko. Karkkihyllyn suosikkituotteita ovat Fazerin Tutti Frutti Passion sekä Pandan Lakupala, irtokarkkeja unohtamatta. Uutuuksista suosittuja ovat olleet Rainbow’n vegaaniset luomusuklaalevyt.
Mikä voisi olla seuraava vegaaninen hitti? Juha Niemisen mukaan tuotekehityksessä kannattaa lähteä liikkeelle maku edellä. Vegaanisille, kaikille maistuville valmisruoille ja välipaloille olisi kysyntää. Myös lihankorvikkeiden puolella on edelleen kysyntää vaihtoehdoille kaikkiin tavallisiin ruoanlaittotilanteisiin.
”Varmasti tulemme näkemään tulevaisuudessa myös sellaisia uutuuksia, joita emme osaa edes arvata. Innolla odotamme, millaisia vegaanisia innovaatioita esimerkiksi tulevalla Suomalainen Menestysresepti -kilpailun kolmannella kaudella nähdään. Aiemminhan sitä kautta ovat ponnistaneet Kerkkäpesto, Boltsi sekä Juureva-levite”, Nieminen pohtii.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Nieminen, myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, juha.nieminen@sok.fi, puhelin 010 7680692
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme