Vegempi vuodenaloitus? Vegetrendi näkyy ruokakauppojen alkuvuoden myynneissä

Alkuvuoden Vegaanihaasteen ja Lihattoman lokakuun tyyppiset kampanjat näkyvät myös ruokakauppojen myyntitilastoissa: esimerkiksi lihankorvikkeiden, kuten nyhtökauran ja härkiksen, myynneissä on havaittavissa selkeä piikki niiden aikana. S-market on mukana Vegaanihaasteessa, joka kannustaa kokeilemaan kasvisruokaa tammikuun ajan.

S-market on mukana tammikuun Vegaanihaasteessa. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto

Myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta kertoo, että vegaanisten tuotteiden menekki on viime vuosina kasvanut keskimäärin yli 20 % vuodessa ja yli kaksinkertaistunut neljässä vuodessa. Viime vuonna esimerkiksi kaurapohjaisten ruokajuomien myyntivolyymi kasvoi kolmanneksella, vegaanisten pyöryköiden ja suikaleiden 30 % ja vegaanisten makkaroiden ja nakkien tyyppisten tuotteiden liki 50 %.

”Vegaaniset tuotteet eivät ole ohimenevä muoti-ilmiö, vaan niiden asema on vakiintunut. Viimeisen noin viiden vuoden aikana vegaanisten tuotteiden kysyntä ja tarjonta on ottanut isoja harppauksia eteenpäin ensimmäisistä signaaleista kohti valtavirtaistumista. Tarjontaa on tullut todella paljon”, Nieminen toteaa.

Nieminen kertoo, että vegaanisia tuotteita eivät suinkaan osta ainoastaan vegaanit, vaan suomalaisten ruokavalio on monipuolistunut ja moni etsii esimerkiksi terveellisempiä vaihtoehtoja kasviperäisten tuotteiden joukosta. Vegetrendiä vetävät erityisesti pääkaupunkiseutu sekä muut suuret kaupungit.

”Toivomme, että voimme auttaa asiakkaitamme tekemään fiksuja valintoja ja syömään myös ilmaston kannalta viisaasti. Koska haluamme kannustaa asiakkaitamme kokeilemaan rohkeasti erilaisia tuotteita ja ottamaan niitä osaksi omaa ruokavaliotaan, vegaaniset vaihtoehdot löytyvät myymälöistämme samoista hyllyistä muiden tuotteiden kanssa eikä jaoteltuna omille osastoilleen. Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja ja tuomme hyviä uusia tuotteita kaikkiin tuoteryhmiin”, Nieminen summaa.

Tammikuussa vietetään kasvisruokaa testaamaan kannustavaa Vegaanihaastetta, jossa myös S-market on mukana tänä vuonna. Kampanjan suosiosta kertoo se, että monien vegaanisten tuotteiden myynneissä on sen aikana havaittavissa selvää kasvua.

"Viime vuosina vegaanisten tuotteiden valikoima on laajentunut räjähdysmäisesti, ja kasvisruoan kokeileminen on helpompaa kuin koskaan. Jokaiselle eläinperäiselle tuotteelle löytyy nykyään useita hyviä kasviperäisiä vaihtoehtoja. Vegaanihaasteen suosio on myös kasvanut vuosi vuodelta ja haasteeseen osallistuukin useita kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain. Kannustamme kaikkia rohkeasti testaamaan uusia kasviproteiineja ja muita kasviperäisiä tuotteita. Vielä ehtii hyvin mukaan myös tammikuun Vegaanihaasteeseen. Mukaan saa ilmoittautua vaikka vain uteliaisuudesta testata uusia reseptejä ja halusta saada uusia ideoita vegekokkailuun. Osallistujille lähetetään tammikuussa päivittäin reseptejä ja vinkkejä. Jokainen toteuttaa haasteen omista lähtökohdista – kokeilunhalu riittää syyksi lähteä mukaan", kannustaa Vegaanihaasteen kampanjavastaava Mia Muhonen

S-marketin suosituimmat vegaaniset tuotteet ja tulevaisuuden hitit

Viime vuoden merkittävimpiä vegaanisia tuoteuutuuksia S-marketeissa olivat Suomalainen Menestysresepti -kisasta ponnahtanut Lapin Marian Villipesto Kerkkä, Fazer Omar-puustit sekä Poutun Muu-sarjan kasvijauhis ja kasvigrillimakkarat.

Suosituimpia vegaanisia valmisruokia S-marketeissa ovat Boltsi-tuoteperheen tuotteet ja Vihis-kasvispiirakka, sekä erilaiset lisäkesalaatit, kuten Kotimaista Kevyt perunasalaatti ja Rainbow Punajuurisalaatti, jotka maistuvat kaikille. Suosittuja ovat myös tofut, joista eniten myydään marinoitua ja kylmäsavustettua. Myydyin vegaaninen annosateria oli viime vuonna Atrian Vegan Pasanda. Ruokapakasteista hittejä ovat etenkin Apetitin Kasvisjauhispizza ja muut Kasvisjauhis-tuotteet sekä Kukkakaaliwingsit.

Myös vegaaniset herkut maistuvat S-marketin asiakkaille. Suosituimmat vegaaniset jäätelöt ovat Choice Toffeetuutti ja Oatlyn vaniljajäätelö. Viime kesän uutuuksista eniten kiinnosti 3 Kaverin Suklaa-pähkinäpuikko. Karkkihyllyn suosikkituotteita ovat Fazerin Tutti Frutti Passion sekä Pandan Lakupala, irtokarkkeja unohtamatta. Uutuuksista suosittuja ovat olleet Rainbow’n vegaaniset luomusuklaalevyt.

Mikä voisi olla seuraava vegaaninen hitti? Juha Niemisen mukaan tuotekehityksessä kannattaa lähteä liikkeelle maku edellä. Vegaanisille, kaikille maistuville valmisruoille ja välipaloille olisi kysyntää. Myös lihankorvikkeiden puolella on edelleen kysyntää vaihtoehdoille kaikkiin tavallisiin ruoanlaittotilanteisiin.

”Varmasti tulemme näkemään tulevaisuudessa myös sellaisia uutuuksia, joita emme osaa edes arvata. Innolla odotamme, millaisia vegaanisia innovaatioita esimerkiksi tulevalla Suomalainen Menestysresepti -kilpailun kolmannella kaudella nähdään. Aiemminhan sitä kautta ovat ponnistaneet Kerkkäpesto, Boltsi sekä Juureva-levite”, Nieminen pohtii.

Juha Nieminen, myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, juha.nieminen@sok.fi, puhelin 010 7680692

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EETTiedote

S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.