Venetoklaksin ja hypometyloivan lääkkeen yhdistelmä on uusi Euroopan komission hyväksymä hoito äskettäin todettuun akuuttiin myelooiseen leukemiaan (AML) potilaille, joille intensiivinen solunsalpaajahoito ei sovellu

Euroopan komissio on hyväksynyt Venclyxto®-valmisteen (venetoklaksin) yhdessä hypometyloivan lääkkeen (atsasitidiinin tai desitabiinin) kanssa äskettäin todetun akuutin myelooisen leukemian (AML) hoitoon aikuispotilailla.[1] Hyväksyntä tarjoaa uuden hoitovaihtoehdon AML-potilaille, joille intensiivinen solunsalpaajahoito ei sovellu.

Kyseessä on käyttöaiheen laajennus venetoklaksille, joka on B-solulymfooma 2 ‑proteiinin (BCL-2) estäjä. BCL-2-proteiini estää syöpäsolujen apoptoosia eli prosessia, joka johtaa syöpäsolujen luonnolliseen kuolemaan eli tuhoutumiseen.(1) Hyväksyntä koskee kaikkia 27:ää EU:n jäsenvaltiota sekä Islantia, Liechtensteinia ja Norjaa.

Hyväksynnän perustana ovat vaiheen 3 kaksoissokkoutetun, lumekontrolloidun, kliinisen VIALE-A-tutkimuksen ja vaiheen 1b avoimen, satunnaistamattoman, kliinisen monikeskustutkimuksen tulokset.

VIALE-A-tutkimuksessa osoitettiin, että kokonaiselossaoloajan (OS) mediaani oli venetoklaksin ja atsasitidiinin yhdistelmää saaneilla potilailla tilastollisesti merkitsevästi pidempi kuin pelkkää atsasitidiinia saaneilla (venetoklaksi + atsasitidiini 14,7 kk ja lume + atsasitidiini 9,6 kk, p < 0,001). Yhdistetty täydellinen remissioprosentti (CR+CRi) oli 66,4 % (venetoklaksi + atsasitidiini) vs. 28,3 % (lume + atsasitidiini). Venetoklaksin ja atsasitidiinin yhdistelmän turvallisuusprofiili vastasi kummankin lääkeaineen haittavaikutusprofiilia, ja haittatapahtumat olivat odotusten mukaisia ajatellen iäkkäämpää AML-potilaspopulaatiota. Yleisimmin ilmoitetut vakavat haittatapahtumat venetoklaksi + atsasitidiini ‑ryhmässä verrattuna lume + atsasitidiini ‑ryhmään olivat kuumeinen neutropenia (30 % vs. 10 %), keuhkokuume (17 % vs. 22 %), sepsis (6 % vs. 8 %) ja verenvuoto (9 % vs. 6 %).[2]

Kun vaiheen 1b-tutkimuksessa arvioitiin venetoklaksia yhdessä hypometyloivien lääkkeiden (atsasitidiinin tai desitabiinin) kanssa, venetoklaksin ja desitasibiinin yhdistelmää saaneilla potilailla saavutettu CR + CRi ‑prosentti oli 74 %. Kokonaisturvallisuusprofiili vastasi yleisesti ottaen venetoklaksin ja atsasitidiinin yhdistelmän ja kummankin yksittäisen lääkkeen tunnettuja turvallisuusprofiileja.[3]

Tietoa akuutista myelooisesta leukemiasta (AML)

AML on maailmanlaajuisesti yleisin akuutti leukemia.[4] Tällä hetkellä AML:aa sairastaa maailmanlaajuisesti arviolta 160 000 ihmistä.(4) Uusien AML-tapausten määrä on 4,3 tapausta 100 000:ta miestä ja naista kohti vuodessa.[5] AML on myös yksi vaikeahoitoisimmista verisyövistä.[6] Saatavilla olevien hoitojen edistysaskeleista huolimatta AML-diagnoosin saaneiden viiden vuoden elossaololuku on edelleen noin 29 %.(5) AML pahenee tyypillisesti nopeasti, ja iän ja samanaikaisten sairauksien takia kaikki potilaat eivät siedä intensiivistä solunsalpaajahoitoa.[7]

Tietoa venetoklaksista

Venetoklaksi on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä hypometyloivan lääkkeen kanssa äskettäin diagnosoidun akuutin myelooisen leukemian (AML) hoitoon akuispotilailla, joille intensiivinen solunsalpaajahoito ei sovi.

Venetoklaksi sitoutuu BCL-2-proteiiniin ja estää sitä selektiivisesti. Joissakin verisyövissä BCL-2 estää syöpäsolujen luonnollista solukuolemaa eli apoptoosia. Hoidon vaikutus kohdistuu BCL-2-proteiiniin, jolloin apoptoosiprosessi palautuu.

Tietoa atsasitidiinista

Atsasitidiinia käytetään aikuisille, joille ei voi tehdä kantasolusiirtoa hoidettaessa korkeampiriskisiä myelodysplastisia oireyhtymiä (myelodysplastic syndromes, MDS), kroonista myelomonosyyttileukemiaa (KMML) ja akuuttia myelooista leukemiaa (AML). Nämä ovat luuytimeen vaikuttavia sairauksia, jotka voivat vaikeuttaa verisolujen normaalia tuotantoa.[8]

Atsasitidiini liittyy soluissa olevaan perintöainekseen (geneettiseen ainekseen eli ribonukleiinihappoon, RNA:han, ja deoksiribonukleiinihappoon, DNA:han). Sen oletetaan vaikuttavan muuttamalla tapaa, jolla solut käynnistävät ja lopettavat perintötekijöiden (geenien) toiminnan, sekä häiritsemällä uuden RNA:n ja DNA:n tuottamista. Näiden toimintojen oletetaan korjaavan ne nuorten verisolujen kypsymiseen ja kasvuun liittyvät ongelmat luuytimessä, joista myelodysplastiset sairaudet johtuvat, sekä tuhoavan leukemiaan liittyviä syöpäsoluja.(8)

Tietoa desitabiinista

Desitabiinia käytetään akuutiksi myelooiseksi leukemiaksi (AML) kutsutun syöpätyypin hoitoon aikuisilla. Desitabiini toimii estämällä syöpäsolujen kasvua. Lisäksi se tappaa syöpäsoluja.[9]

Tietoa AbbVie-yhtiöstä

AbbVie on tutkimuslähtöinen biolääkealan yhtiö, jonka lääkkeitä on saatavilla yli 175 maassa ja niillä hoidetaan yli 60 sairautta. Olemme sitoutuneet kehittämään maailman vakavimpiin sairauksiin lääkkeitä, joiden kliininen teho on osoitettu selkeästi ja potilashyöty on merkittävä.

Toimimme immunologian, neurologian, onkologian, silmäsairauksien ja virologian terapia-alueilla sekä tarjoamme Allergan Aesthetics portfolion tuotteita.

Suomessa AbbViella on noin 100 työntekijää ja toimisto sijaitsee Pasilassa. Lisätietoa AbbViesta saat osoitteista www.abbvie.fi ja www.abbvie.com.

Lisätietoja:

Anne Lehtonen

Lääketieteellinen johtaja, AbbVie Oy

anne.lehtonen@abbvie.com

[1] EMA. Venclyxto Summary of Product Characteristics. Available at: www.ema.europa.eu.

[2] DiNardo, C.D., Jonas, B.A., et al. A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Venetoclax With Azacitidine Vs. Azacitidine In Treatment-Naïve Patients with Acute Myeloid Leukemia Ineligible For Intensive Therapy: The Phase 3 VIALE-A Trial. (2020).

[3] DiNardo CD, et al. Venetoclax combined with decitabine or azacitidine in treatment-naive, elderly patients with acute myeloid leukemia. Blood. 2019 Jan 3;133(1):7-17. doi: 10.1182/blood-2018-08-868752. Epub 2018 Oct 25.

[4] Puty, T.C., Sarraf, J.S., Do Carmo Almeida, T.C. ym. Evaluation of the impact of single-nucleotide polymorphisms on treatment response, survival and toxicity with cytarabine and anthracyclines in patients with acute myeloid leukaemia: a systematic review protocol. Syst Rev 8, 109 (2019).

[5] National Cancer Institute (2018). Acute Myeloid Leukemia ‑ SEER Stat Fact

[6] American Cancer Society (2018). Typical Treatment of Most Types of Acute Myeloid Leukemia (Except Acute Promyelocytic M3). https://www.cancer.org/cancer/acute-myeloid-leukemia/treating/typical-treatment-of-aml.html. Viitattu 20.5.2021

[7] Pettit, K and Odenike, O. Defining and Treating Older Adults with Acute Myeloid Leukemia Who Are Ineligible for Intensive Therapies. Front Oncol. 2015; 5:250.

[8] EMA. Vidaza Summary of Product Characteristics. Available at: www.ema.europa.eu.

[9] EMA. Dacogen Summary of Product Characteristics. Available at: www.ema.europa.eu.

FI-ONCA-210001/06.2021

Veturitie 11 T 132

AbbVie on yksi maailman suurimmista lääkeyrityksistä, joka kehittää hoitoja vakaviin sairauksiin, keskittyen immunologisiin ja neurologisiin sairauksiin, onkologiaan ja hematologiaan sekä silmäsairauksiin. ​

Tavoitteemme on parantaa vakavien sairauksien kanssa elävien ihmisten elämänlaatua. Terveydenhuollon ammattilaisille tavoitteenamme on tarjota lääkeluokkansa parhaita tai uusia vaikutusmekanismeja hyödyntäviä ratkaisuja.​

Haluamme olla lääkealan paras ja kiinnostavin työpaikka. Suomessa työntekijöitä on noin 100​ ja toimistomme sijaitsee Pasilassa. ​

Potilaskeskeinen ajattelumme kiteytyy mottoomme 'Aina ihminen’.

Kestävä terveydenhuolto -verkosto: Priorisointi kaipaa avointa periaatekeskustelua – keskusteluun arvopohjasta tarvitaan myös kansalaisten näkemystä30.11.2023 10:30:00 EET | Tiedote

Miten Suomi pysyy terveydenhuollon kärjessä säästöpaineiden kasvaessa? Priorisointia ei tulisi nähdä vain säästökeinona, vaan päätöksentekona siitä, miten resursseja voidaan kohdentaa kaikkien kannalta mahdollisimman hyvin. Asiaan on monta näkökulmaa ja päätöksenteko jakautuu yhteiskunnassa usealle tasolle – monimutkainen asia vaatii paitsi ajantasaista ja kansalaisia osallistavaa keskustelua, myös selkeää ohjausta päätöksentekijöiltä.

Kestävä terveydenhuolto -hanke: Terveydenhuollon pirullisia ongelmia ei ratkaista pikavoittoja tavoittelemalla28.6.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaikkea yhteiskunnallista päätöksentekoa haastaa nopeasti muuttuva toimintaympäristö, jossa asioiden välisiä suhteita on koko ajan vaikeampi hahmottaa. Myös terveydenhuollossa puhutaan ”pirullisista ongelmista”. Näihin lukeutuu esimerkiksi hyvinvointialueilla ajankohtainen palveluverkkojen rakentaminen – miten varmistetaan, että sairastuneet saavat oikeaan aikaan tarvitsemaansa palvelua ja hoitoa, kun rahat ovat tiukalla ja hoitajista huutava pula?