”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.

"Suklaasiskot" Hanne Tuori-Kalliokoski (vasemmalla) ja Ulla Tuori kuuluvat yli 500 yrittäjän joukkoon, jolle #pelastetaankauppa-kampanja on tarjonnut ilmaisen verkkokaupan. Kuva: Tallipihan Suklaapuoti

Lehdistötiedote 1.10.2020

Kun korona iski keväällä talouteen ja tyhjensi kivijalkakaupat asiakkaista, joukko suomalaisia vaikuttajia päätti toimia. Konkurssiaaltoa torjumaan perustettiin #pelastetaankauppa-kampanja, joka on tarjonnut ilmaisen siirtymän verkkokauppiaaksi kivijalkakauppiaille ja muille koronan kurittamille yrittäjille.

Idyllinen tamperelainen herkkukauppa Tallipihan Suklaapuoti oli yksi ensimmäisistä tilaisuuteen tarttujista. Ilmainen verkkokauppa osoittautui enemmänkin kuin pelastusrenkaaksi.

”Verkkokauppa ihan täysin pelasti meidän keväämme. Myynti putosi ensin 100%, mutta kun pääsimme #pelastetaankauppa-kampanjan avulla verkkoon, saimme pelastettua 80% liikevaihdosta. Tavarat eivät jääneet varastoon”, iloitsee toinen Suklaapuotia johtavista siskoksista, Hanne Tuori-Kalliokoski.

”Mutta verkkokauppa antoi vielä enemmän. Saimme turvallisuudentunteen tähän syksyyn. Sen ansiosta olemme uskaltaneet tehdä isot ostot syksyä ja joulua varten. Verkkokauppa antoi uskallusta kasvuun.”

Verkkokaupan ennätysmyynti jouluksi?

Kampanjan puolesta ilmaisen verkkokaupan omalla alustallaan tarjonnut Vilkas Group iloitsee yrittäjien menestystarinoista.

”Suklaapuodin kertomus käy suoraan sydämeen. Tieto siitä, että olemme onnistuneet auttamaan satoja yrittäjiä ympäri maata ja välillisesti vielä paljon useampia todella lämmittää.”

”Etenkin nyt koronan toisen aallon läikkyessä jo päälle, voimme olla varmoja, että syksyn ja erityisesti joulun myynti tulee luultavasti ennätyksellisessä määrin keskittymään verkkoon. Siksi kaikilla verkkokauppaan nyt panostaneilla on enemmän kuin täysi syy tyytyväisyyteen”, kokoaa Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ajatuksiaan.

Kampanja ehdolla EU-palkinnon saajaksi

”Kova työ koronahaittojen torjumiseksi jatkuu monella rintamalla. Silti on sanottava, että yli 500 verkkoon ilmaiseksi autettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, kiittää Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

#pelastetaankauppa-portaali on tarjonnut suomalaisille kuluttajille helpon mahdollisuuden löytää edustavan joukon kotimaisia verkkokauppoja yhdeltä ja samalta sivustolta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha on tyytyväinen.

”Kampanjamme on ollut mielestäni kiitettävän innovatiivinen moneen suuntaan. Olemme tarjonneet mahdollisuuksia niin suomalaisille yrittäjille, kuluttajille kuin uskoakseni merkittävän askeleen koko suomalaiselle yhteiskunnalle. #pelastetaankauppa-kampanjan menestys on vankka näyttö digitalisoitumisen merkityksestä, erityisesti siitä miten digitalisoitumiseen ei ole enää kellään varaa olla panostamatta. Forbesin vuoden 2011 legendaarinen artikkeli ’Now Every Company Is A Software Company’ toteutui, vaikkakin 10 vuotta myöhemmin”, arvioi Roiha.

#pelastetaankauppa-kampanja on asetettu ehdolle EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi. Palkinto voidaan myöntää taholle, joka on erityisen merkittävästi auttanut koronapandemian aiheuttamien moninaisten haittojen torjumisessa. Takaraja ehdokkuuksille on juuri umpeutunut.

”Tuntuu hyvältä olla ehdolla, koska todella paljon tässä on tehty kampanjan eteen töitä. Tarjoamamme ilmaisen verkkokaupan lisäksi, olemme ottaneet vahvasti kantaa ja kääntyneet myös EU:n puoleen etenkin kaupan tulevaisuutta koskevissa avainkysymyksissä. Emmekä suinkaan ole lopettaneet, meillä on tekeillä myös merkittävä uusi aloite, josta voimme luultavasti jo lähiviikkoina kertoa”, uumoilee Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski kampanjan puolesta.

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Hanne Tuori-Kalliokoski, yrittäjä, Tallipihan Suklaapuoti, 040 557 4395, puoti@suklaapuoti.fi

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

EESC Civil Solidarity Prize: https://www.eesc.europa.eu/en/agenda/our-events/events/civil-solidarity-prize

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju8.10.2020 11:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja8.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju7.7.2020 09:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”3.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Myynti putosi 100%” – Jo yli 300 yritystä pelastettu verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja ”onnistunut kädenojennus”31.3.2020 05:00:00 EESTTiedote

Viikko sitten alkanut #pelastetaankauppa -kampanja on tuonut jo satoja koronan kuristamia yrityksiä verkkokauppaan. ”Yksikin elinkelpoisena pysyvä yritys on arvokas. Olen iloinen, että suomalaisten yritysten auttamiseksi ideoidaan ja toteutetaan kampanjoita, jotka tuovat nopeaa ja konkreettista apua ja monille jopa pelastusrenkaan”, iloitsee Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Ohjelmisto- ja e-business ry puolestaan arvioi, että yrittäjien nopea loikka verkkokauppaan on lupaava merkki koko Suomen tulevaisuudelle.

Kivijalkakauppiaat ja muut ahdinkoon joutuneet yritykset pääsevät siirtymään verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja lähtee liikkeelle24.3.2020 05:00:00 EETTiedote

Verkkokauppa voi olla pelastusrengas koronan kurittamille kivijalkakauppiaille ja monille muille yrittäjille. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group tarjoaa nyt nopeaa apua: Vilkas lupaa, että verkkokaupan voi avata jopa yhdessä päivässä, täysin ilmaiseksi. Ohjelmisto- ja e-business ry kiittää aloitetta ja kannustaa verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa pelastamaan. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kehottaa hädässä olevia yrittäjiä kokeilemaan kaikkia keinoja: ”Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”.