Jyväskylän yliopisto

Verkkoviestintä tukee liikuntaharrastusta mutta lisää kaupallisuutta

Jaa
Verkkoviestintä tukee liikuntaharrastusta silloin, kun viestintä on vuorovaikutteista, viestijät tuntevat toisensa ja harrastavat liikuntaa vähintään satunnaisesti yhdessä. Samalla sovellusten suosio muuttaa liikuntakulttuuria kaupallisemmaksi ja haastaa perinteistä seuratoimintaa.
Veera Ehrlén
Veera Ehrlén

Liikuntasuoritusten ja -kokemusten jakaminen verkossa vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kannustaa liikkumaan, LitM Veera Ehrlén havaitsi. Hän tutki väitöksessään, miten vapaa-ajan liikunnan harrastajat hyödyntävät sosiaalista mediaa keskinäisessä viestinnässään.

– Pelkkä sykekäyrien tai juoksukuvien jakaminen suurelle yleisölle ilman vastakaikua ei anna sosiaalista tukea liikuntaharrastukselle, Ehrlén tiivistää, vaan siihen vaaditaan yhteisöllistä verkkoviestintää eli esimerkiksi sitä, että kommentoi kaverin kuvaa. Kun liikkujat tykkäävät ja kommentoivat toistensa postauksia, he samaistuvat toisiin liikkujiin ja kokevat yhteisöllisyyttä.

Koronapandemian aikana moni on etsinyt liikuntamotivaatiota ja tukea verkosta. Liikuntaan liittyvien verkkopalveluiden ja -yhteisöjen tarjonta on poikkeustilanteen myötä lisääntynyt.

– Useimmat meistä kaipaavat yhteisöllistä tukea fyysiseen aktiivisuuteen. Joillekin ryhmäliikuntatunti tarjoaa sopivan kannustimen, toiset puolestaan hakeutuvat sosiaaliseen mediaan fiilistelemään liikuntasuorituksia ja inspiroitumaan uusista liikuntamuodoista, -harjoitteista ja -ympäristöistä, Ehrlén havainnollistaa.

Verkossa liikuntapalvelujen tarjonta on monipuolistunut ja vertaistukea liikuntaharrastukseen on saatavilla enemmän. Sosiaalinen media mahdollistaa, että saman lajin harrastajat löytävät toisensa ja voivat vaihtaa tietoa ja elämyksiä ilman alueellisia rajoituksia.

Verkkoyhteisöllisyys vaikuttaa myös siihen, että aikuiset eivät hakeudu mukaan liikuntaseuratoimintaan vaan harrastavat liikuntaa vapaamuotoisissa kaveriporukoissa. Ehrlén toteaa, että monille liikkujille verkostomainen järjestäytymisen muoto täyttää liikuntaharrastukseen liittyvät sosiaaliset tarpeet ja korvaa perinteisen seurayhteisön.

Ongelmatonta verkkoyhteisöllisyys ei kuitenkaan ole. Sosiaalisen median yhteisölliset alustat ja sovellukset ovat kaupallisia palveluita. Täten muodostamalla yhteisöjä verkossa liikkujat jakavat elämäntyyliään ja tietojaan paitsi toisten liikkujien myös kaupallisten tahojen kanssa. Nämä tahot voivat puolestaan myydä tietoja eteenpäin, ja niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinoinnin kohdentamiseen.

– Liikunnan verkkoalustojen ja -sovellusten suosio muuttaa suomalaista liikuntakulttuuria entistä kaupallisemmaksi ja haastaa perinteistä vapaaehtoisuuteen perustuvaa seuratoimintaa, Ehrlén argumentoi.

LitM Veera Ehrlénin journalistiikan väitöskirjan "Communal Pulse across Media: Digital Networked Communication and Communality in Recreational Sport Cultures" tarkastustilaisuus on 17.6.2021 alkaen klo 12.00 verkkoväkitteisenä. Vastaväittäjänä toimii professori Kirsten Frandsen (Aarhus University) ja kustoksena professori Mikko Villi (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon: +358408054831

Linkki väitöstilaisuuteen: https://r.jyu.fi/dissertation-ehrlen-170621

Linkki julkaisuun:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8703-9

Taustatietoa:

Veera Ehrlén kirjoitti ylioppilaaksi Sammon keskuslukiosta vuonna 2008 ja valmistui liikuntatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2013 pääaineenaan liikunnan yhteiskuntatieteet. Ehrlén aloitti verkkoyhteisöllisyyden tutkimisen pro gradu -työssään ja jatkoi digitaalisen median ja vapaa-ajan sosiaalisten verkostojen tutkimusta Helsingin yliopistossa 2015. Ehrlén siirtyi Jyväskylän yliopiston journalistiikan tohtorikoulutettavaksi vuonna 2017.

Lisätietoja

Veera Ehrlén, +4917629512475, veera.ehrlen@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Veera Ehrlén
Veera Ehrlén
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen tekoälyn ja datatieteen avulla22.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja kehittää liikenteestä sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.

Kvanttipäivässä pääsi testaamaan kvanttitietokoneen simulaattoria - tutkijan mukaan kvanttiteknologiaa on 10 vuoden päästä käytössä monessa paikassa19.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistossa juhlistettiin kansainvälistä kvanttipäivää 12.4. Resonate-tapahtumassa, jossa oli mahdollista tutustua kvanttiteknologian tutkimukseen, testata kvanttitietokoneen simulaattoria ja pelata kvanttifysiikkaa hyödyntäviä pelejä. Informaatioteknologian tiedekunnan professori Teiko Heinosaaren mukaan kvanttiteknologian sovelluksia tullaan näkemään käytössä usealla eri alalla luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye