Veroale väärä viesti ostovoiman romahduksen kanssa kamppaileville

Kuva: Nousussa

STTK:n hallituksen mielestä verotuksen keventäminen ei ole oikea eikä reilu lääke turvaamaan kotitalouksien ostovoiman romahdusta, joka on seurausta energiapulasta sekä korkojen ja hintojen jyrkästä noususta.
─ Veroale olisi väärä signaali toimeentulo-ongelmien kanssa aidosti kamppaileville ihmisille. Ostovoiman romahdusta on paikattava ensisijaisesti palkankorotuksilla. Muita tehokkaita keinoja olisivat myös palkansaajien sosiaalivakuutusmaksujen osittainen siirtäminen työnantajille ja indeksiehdon käyttöön ottaminen. Niiden rinnalla kokonaisveroaste säilyttämällä turvataan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, puheenjohtaja Antti Palola linjaa.

Maltillisten tuloerojen maissa talous toimii tutkitusti tehokkaasti. STTK:n mielestä ansiotuloverojen progressiivisuus on säilytettävä ja suurituloisten osalta sitä olisi vara jopa hieman kiristää. Verotuksen painotusta on ohjattava työstä pääomatuloihin ja varallisuuteen eikä perintö- ja lahjaveroja ole tarpeen nykyisestä muuttaa.
─ Suomessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota varallisuuseroihin, sillä tosiasiassa ne jyrkentävät tuloeroja. Työn tekemisen pitäisi puolestaan aina olla sosiaaliturvan varassa elämistä kannattavampaa ja verotuksella olisikin tuettava jatkossa niin työn tekemistä kuin sen teettämistä, Palola sanoo.

STTK selvittäisi myös mahdollisuutta arvonlisäverokantojen yhtenäistämiseen. Se mahdollistaisi joidenkin alv-kantojen alentamisen eikä heikentäisi valtion verotuloja.

STTK kannattaa maakuntaveroa

Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi siirtyvät vuoden vaihtuessa kuntien vastuulta uusille hyvinvointialueille. Niiden rahoitus on Palolan arvion mukaan epävarmalla pohjalla, sillä rahat tulevat valtiolta eikä alueilla ole käytännössä mahdollisuuksia päättää niiden tasosta.
─ STTK:n mielestä hyvinvointialueiden aito itsenäisyys turvataan luomalla erillinen maakuntavero, joka kuitenkaan ei saisi nostaa kokonaisveroastetta. Tason on oltava sellainen, että alue kykenee itsenäisesti hoitamaan lakisääteiset tehtävänsä ilman valtiovarainministeriön ohjausta. Palvelutasoa puolestaan voitaisiin säätää kunnallisveron avulla.

Ilmastonmuutos on otettava erittäin vakavasti. Jotta matka hiilineutraaliin yhteiskuntaan aidosti onnistuisi, sen on kohdeltava kansalaisia oikeudenmukaisesti.
─ Hiilineutraalius ei saa kasvattaa tuloeroja eikä johtaa energiaköyhyyteen, mutta ei myöskään heikentää yritysten kilpailukykyä. Tehokkaimmin vihreä siirtymä onnistuu verotusta kohdentamalla ja mahdollistamalla energiamurrokseen liittyvien palveluiden ja tuotteiden kehittäminen myös Suomessa.

Kuva: Nousussa

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK kannattaa luottamusmiehen aseman vahvistamista lainsäädännöllä25.1.2023 09:30:00 EET | Tiedote

Teollisuuden palkansaajat (TP) on julkaissut raportin luottamusmiehistä 2020-luvun työpaikoilla. Sen on laatinut oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja. Raportin perusteella luottamusmiesten yhteistyö työpaikoilla on sujuvaa ja toimenkuva paljon työehtosopimuksissa ja laissa säädettyä laajempi. Luottamusmies on työpaikan vastuunkantaja, tuki ja turva, jonka puoleen käännytään inhimillisen elämän monenlaisissa ongelmakohdissa. Luottamusmiesten aseman vahvistamista lainsäädännöllä pidetään kuitenkin tärkeänä. Raportin pohjaksi laadittuun kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että luottamusmiehen valinnasta pitäisi Suomessa säätää lailla ─ Myös STTK kannattaa luottamusmiesten aseman vahvistamista lakisääteisesti, johtaja Minna Ahtiainen tiivistää. Sopimusjärjestelmä on hajautunut, ja raportti pohtii sen myötä luottamusmiehen aseman muutosta. Tulevaisuudessa luottamusmiehillä voi olla valvottavanaan entistä enemmän yksilöllisiä ja työpaikkakohtaisia määräyks

STTK: Ilmastotoimissa onnistuminen vaatii osaamisen vahvistamista24.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan vain puolet vastanneista arvioi, että omalla työpaikalla on riittävästi tietoa ja osaamista ilmastonmuutoksen torjumiseen tähtäävistä toimista. Myönteisimmin asiaa arvioivat miehet (58 %) ja ylemmät toimihenkilöt (60 %). Naisista vain 43 prosenttia ja työntekijäammateissa toimivista 44 prosenttia arvioi, että oman työpaikan osaaminen riittää ilmastotoimien tekemiseen. Tänään vietetään YK:n kansainvälistä koulutuksen päivää. Digitaalinen ja vihreä siirtymä muuttavat merkittävällä tavalla yhteiskuntaa ja työelämää. Työpaikoilla on entistä tärkeämpää vahvistaa osaamista ja kykyä sopeutua muutokseen. ─ Palkansaajille muutos näkyy osaamisvaatimusten kasvamisena. Siksi työuran aikana on oltava mahdollisuus oman osaamisen kehittämiseen ja täydentämiseen, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. STTK:n kyselyssä 56 prosenttia vastasi myönteisesti kysymykseen, onko työnantaja tarjonnut ammattitaitoa vahvistavaa koulutusta. Arvio