Veroeurot oman katon alle – kotitalousvähennys ei muutu remonttien osalta

Kotitalousvähennyksen käyttämättä jättäminen vuonna 2021 ei paranna veronmaksajan tilannetta. Virheellinen käsitys, että ensi vuonna remonttikustannuksista saisi kotitalousvähennyksien piiriin paksumman siivun, ei pidä paikkaansa.

Kotitalousvähennys on helppo ja järkevä tapa pienentää kodin remonttikustannuksia. Mattimeikäläisen matematiikassa se tarkoittaa, että koska kotitalousvähennyksen saa tehdä joka vuosi, kannattaa remontoidakin vuosittain. Kiinteistö säilyttää arvonsa ja verotuksen kautta remonttiin käytetyistä rahoista palaa pitkä penni takaisin kotiin.

– Kotitalousvähennystä tulee käyttää oikein. Samasta remontista ei ole laillista jakaa kotitalousvähennystä kahdelle vuodelle. Verottaja tarjoaa rahanarvoisen mahdollisuuden, on tärkeää käyttää sitä vastuullisesti, linjaa Vesivekin toimitusjohtaja Jari Lehtola.

Muutoksista kotitalousvähennykseen on puhuttu ja niitä onkin tiedossa. Muutokset eivät kuitenkaan koske tavanomaisia kotitalousvähennyksen piiriin kuuluvia remonttitöitä.

Kaksivuotisessa kokeilussa kotitaloustyön sekä hoiva- ja hoitotyön vähennyskelpoista enimmäismäärää korotetaan 2 250 eurosta 3 500 euroon ja korvausprosenttia 40:stä 60:een.

Lämmitystapamuutoksia tuetaan öljylämmityksestä luopumisen osalta korottamalla kotitalousvähennyksen enimmäismäärää ja korvausprosenttia kuten edellä kotitaloustyön sekä hoiva- ja hoitotyön kohdalla. Muutos on väliaikainen ja se on voimassa vuosina 2022–2027.

Muiden töiden osalta (mm. remontointi) kotitalousvähennys pysyy ennallaan.

(LÄHDE: VERONMAKSAJIEN KESKUSLIITTO, LOKAKUU 2021)

Kotitalousvähennys kattoremonttiin

Verovähennys lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta. Vähennystä saa työn osuudesta, ei esimerkiksi matkakuluista tai materiaaleista. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä yhdeltä veronmaksajalta vuonna 2021 on 2 250 euroa. Summa voi koostua erilaisista kustannuksista tai esimerkiksi ainoastaan remonttitöistä.

Vähennyksessä huomioidaan 100 euron omavastuuosuus. Kahden hengen taloudessa vähennystä ei kannata jakaa puolisoiden kesken, mikäli työn osuus remontista jää alle 2250, koska silloin omavastuuosuus peritään molemmilta.

Esimerkiksi kattoremontti ja kotitalousvähennys muodostavat rahanarvoisen yhtälön. Työn osuus on pääsääntöisesti niin merkittävä osa laskun loppusummasta, että kahden hengen kotitalouteen palautuu suurin mahdollinen verohyöty, 4500 veroeuroa. Monet rakennusalan yritykset ovat ottaneet asiakseen kannustaa asiakkaitaan kotitalousvähennyksen hyödyntämiseen.

– Olemme ottaneet linjan, että pääsääntöisesti kattokaupan yhteydessä laskemme kotitalousvähennyksen osuuden asiakkaalle valmiiksi ja kehotamme asiakkaita ilmoittamaan verottajalle vähennyksen, sanoo Jari Lehtola.

Suurin osa Vesivekin kuluttaja-asiakkaista asuu omakotitaloissa, joiden remonttitöihin kotitalousvähennyksestä saatava hyöty on merkittävä. Kysymys on siis kiinteistön kunnossa pysymisen kannalta välttämättömistä toimenpiteistä, joiden siirtäminen tulevaisuuteen ei paranna kuluttajan saamaa verohyötyä. Remonttien lykkääminen voi pahimmillaan johtaa suurempiin vaurioihin ja korjaustarpeisiin.

Kotitalousvähennyksen käyttö

Remonttia tarjoavan yrityksen tulee kuulua ennakkoperintärekisteriin. Yrityksestä kannattaa pyytää rekisteriä koskeva todistus ennen työn tilaamista tai asian voi tarkistaa itse YTJ:n internetsivulta.

Kotitalousvähennys haetaan siten, että maksetut työkorvaukset tai palkat ja palkan sivukulut ilmoitetaan verottajalle internetitse Omaverossa tai postitse lomakkeella 14A (kotitalousvähennys yritykselle maksetusta työkorvauksesta).

Veroedun voi hyödyntää heti ja hakea kuluvan vuoden ennakonpidätysprosentin alentamista verokorttiin kotitalousvähennyksen perusteella. Toinen vaihtoehto on, että kotitalousvähennys pienentää maksetun veron lopullista määrää ja saapuu takaisin kotiin veronpalautuksina tai pienempinä jäännösveroina.

On tärkeää tarkistaa, että kotitalousvähennys on siirtynyt varsinaiselle veroilmoitukselle. Vähennys myönnetään yleensä sinä vuonna, jona työkorvaus tai palkka ja palkan sivukulut on maksettu.

Jos vähennys unohtuu, kotitalousvähennys on kuitenkin mahdollista hakea myös takautuvasti. Verotoimistoa voi pyytää tekemään oikaisun verotukseen ja huomioimaan kotitalousvähennyksen jopa kolmen vuoden takaa.

Kattoremontteja tehdään talvella

Mielikuvissa remontoinnin sesongiksi mielletään muu aika kuin syksy ja sydäntalvi. Kalusto ja resurssit toteuttaa remontteja läpi vuoden ovat kuitenkin tätä päivää. Jos kotitalousvähennys on jäänyt tältä vuodelta hyödyntämättä, vielä ei ole myöhäistä, mutta kiire voi tulla.

– Vesivek-kattoremontteja ja rännien asennuksia tehdään läpi vuoden. Nykyaikaisella kalustolla ja ammattitaitoisella asentajatiimillä katto rakennetaan säältä suojaan yhden päivän aikana, Lehtola kuittaa.

Kattoremonteissa käytettävien materiaalien maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet, ja suunta näyttäisi säilyvän samana. Hintatason nousu korostuu taas kevätsesongissa, joten syksy ja sydäntalvi ovatkin taloudellisen ja ennakoivan remontoijan parasta aikaa.

– Kotitalousvähennys on kuluttajan etu, jolla edistetään työllisyyttä ja saadaan euroja pyörimään kotimaassa. Sen mahdollisuudet ja merkitys pitkäjänteisessä kiinteistöjen kunnossapidossa olisi hyvä tiedostaa, sanoo Vesivekin toimitusjohtaja Jari Lehtola.

Kotitalousvähennyksen voi käyttää sekä kodin että vapaa-ajan asuntoon toteutettaviin remonttikuluihin. Vähennyksen voi tehdä remontoinnin lisäksi kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä kuten siivouksesta ja pihanhoidosta aiheutuneista kustannuksista.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jari Lehtola, Vesivek Oy, toimitusjohtaja
puh: 0400 664 666
sposti: jari.lehtola@vesivek.fi

Kuvamateriaalipyynnöt:
Sirpa Lehtola, Vesivek, AD
puh: 040 415 3704
sposti: sirpa.lehtola@vesivek.fi

Vesivek Oy on yli 40 vuotta vanha suomalainen rakennusalan työllistäjä. Palveluketju tapahtuu turvallisesti ja vastuullisesti ilman alihankkijoita. Vesivek-tuotteet valmistetaan Suomessa. Vuosittain teemme yli 5000 kattoremonttia. Veroeurot jäävät kotimaahan ja asiakkaille tarjoamme vain parasta.

www.vesivek.fi

Talokaupoissa arvioidaan katon käyttöikä28.3.2022 06:00:00 EEST | Tiedote