Veronmaksajat selvitti: Kulutusverotusta kiristettiin nettona 400 miljoonaa euroa tällä vaalikaudella – eniten nousivat haittaverot

Kuluneen vaalikauden aikana kulutusverotusta on kiristetty Suomessa nettomääräisesti noin 400 miljoonalla eurolla. Terveys- ja ympäristöhaittoihin kohdistuvat verot, kuten tupakkavero, alkoholivero ja energiaverot, kiristyivät nettona noin 600 miljoonaa euroa. Ajoneuvoihin kohdistuva verotus puolestaan keveni.

Tämä käy ilmi Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluisen selvityksestä ”Verottaja kuluttajan kukkarolla – Kulutusverotuksen trendit Suomessa”.

- Kulutusverotuksen muutokset ovat olleet päättyvän vaalikauden aikana kokonaisuutena verrattain maltillisia. Kiristyksiä tehtiin nyt lähinnä valmisteveroissa, Kalluinen kertoo.

Tärkein kulutusvero on arvonlisävero, joka vastaa noin kahta kolmannesta kaikkien kulutusverojen tuotosta. Arvonlisäverokantoihin ei tällä vaalikaudella tehty muutoksia.

Keskeisimpiä terveys- ja ympäristöhaittoihin kohdistuvia valmisteveroja Suomessa ovat energiaverot sekä tupakka- ja alkoholivero. Esimerkiksi bensiinilitran hinnasta noin kaksi kolmannesta on veroa. Viinapullon hinnasta veroa on peräti 82 prosenttia ja tupakka-askista jopa 88 prosenttia.

Ajoneuvojen verotusta on vaalikauden aikana nettomääräisesti kevennetty ja samalla painotusta on siirretty auton hankintaan kohdistuvasta autoverosta kohti käytön aikaista ajoneuvoveroa.

Kulutusverojen osuus kaikista verotuloista on jonkin verran noussut vaalikauden mittaan. Painopisteen siirtymistä ovat edesauttaneet vaalikauden aikana tehdyt kevennykset ansiotulojen verotukseen sekä työnantajien sosiaalivakuutusmaksujen alennukset.

Lehtinen: ensi vaalikaudella haittaverot edelleen kiristyslistalla – ansiotulojen verotuksen keventäminen kuitenkin tärkeintä

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää oikeana suuntana verotuksen painopisteen asteittaista siirtämistä työn verotuksesta kulutuksen ja haittojen verotuksen suuntaan. Näin tapahtuu, kun verotuksen keventäminen keskitetään ansiotulojen verotukseen.

- Ensi vaalikaudellakin on perusteltua maltillisesti jatkaa terveys- ja ympäristöhaittoihin kohdistuvien valmisteverojen korotuksia.

- Tärkeintä on kuitenkin edistää verotuksen rakennemuutosta keventämällä tuntuvasti ansiotuloihin kohdistuvia ankaria veroja, Lehtinen katsoo.

Voit tutustua koko selvitykseen ja laskelmiin Veronmaksajien verkkosivulla www.veronmaksajat.fi.

ekonomisti Janne Kalluinen, p. 09 6188 7327, 044 321 0990

Veronmaksajien Lehtinen: Keskituloisen verotus kiristyy 0,4 %-yksikköä – hallituksen budjettiriihestä kylmä veroviesti palkansaajille17.9.2019 19:33:42 EESTTiedote

Budjettiriihen veroratkaisut merkitsevät palkkaverotuksen selvää kiristymistä vuonna 2020. Keskituloisen 3 452 euroa kuussa ansaitsevan palkansaajan veroprosentti on ensi vuonna nousemassa 0,4 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,8 prosenttiin. Verotuksen kiristyminen leikkaa nettopalkasta 160 euroa vuodessa. Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on huomioitu hallituksen budjettiriihen veroratkaisujen lisäksi sosiaalivakuutusmaksujen ennakoitujen muutosten vaikutukset veroihin. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen on pettynyt hallituksen verolinjauksiin. Palkansaajien verotus kiristyy ja valmiiksi ankara progressio jyrkkenee entisestään. - Hallitus leikkaa palkansaajien nettoansiota ja ostovoimaa antamalla verojen kiristyä. Tämä tuskin edistää usein peräänkuulutettua palkkamalttia. - Budjettiriihestä tuli nyt kylmä veroviesti palkansaajille ja käynnistyvälle liittokierrokselle, Lehtinen pohtii. Myös kotitalousvähennyksen leikkaaminen on selkeä pettymys budjettiriihen v

Veronmaksajien Lehtinen: Keskituloisen verotus kiristymässä nyt 0,4 prosenttiyksikköä - hallituksen on budjettiriihessä purettava loput kiristyspaineet27.8.2019 13:35:15 EESTTiedote