Veronmaksajien Kaari neuvoo veroilmoittajia: Tarkkana etätyön vähennyksissä

Etätyö vaikuttaa palkansaajan verovähennyksiin. Etätyötä tekevän on kuitenkin itse huolehdittava siitä, että vaadit ja saat oikeat vähennykset, sanoo Veronmaksajien johtava verojuristi Päivi Kaari.

Veroilmoituksella on suurin osa tiedoista valmiina, mutta tiedoissa voi olla virheitä tai puutteita. Monia vähennyksiä pitää myös muistaa itse vaatia.

- Etätyön yleisyys näkyy kodin ja työpaikan välisissä matkoissa, joista tehtävät matkakuluvähennykset voivat olla pienemmät kuin aikaisemmin. Kotona tehdystä etätyöstä puolestaan saa omat vähennykset, Kaari sanoo.

- Kaikki korjaukset ja lisäykset tehdään joko sähköisesti Omavero-palvelussa tai paperilla omilla lomakkeillaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta näet tarvittavan lomakkeen numeron. Varmista etukäteen, että sinulla on käytössäsi oikeat lomakkeet.

Omaverossa voit verkon kautta ilmoittaa kätevästi kaikki puuttuvat tiedot. Lomakkeita saa tulostamalla Verohallinnon verkkosivuilta, verotoimistoista sekä tilaamalla puhelimitse numerosta 029 497 030. Paperista lomaketta tarvitaan usein esimerkiksi kuolinpesän veroilmoituksen antamisessa.

Työhuonevähennykseen kaksi tapaa

Etätöitä tekevä voi vähentää verotuksessa työhuonevähennyksen ja tietoliikennekuluja. Jos olet ollut etätöissä yli puolet viime vuoden työpäivistä, saat 920 euron työhuonevähennyksen. Tämä ei edellytä omaa työhuonetta. Jos maksat itse nettiyhteydet, voit vaatia kustannukset kokonaan vähennettäväksi, jos pääasiallinen käyttö on työkäyttöä.

Jos sinulla on työskentelyäsi varten käytössä erillinen työtila tai olet hankkinut kalusteita, voit vähentää näiden todelliset kustannukset työhuonevähennyksen sijasta. Automaattisesti tuleva 750 euron tulonhankkimisvähennys syö kuitenkin vähennysten verohyötyä.

- Saat veroilmoitukseen lisäämistäsi tulonhankkimiskuluista – kuten työhuonevähennyksestä – lisävähennystä vain siltä osin, kun kulusi yhteensä ylittävät 750 euron rajan, Kaari opastaa.

Matkakuluja ei lasketa tähän, vaan ne vähennetään erikseen, jos kyse on kodin ja työpaikan välisistä tavallisista matkoista.

Ilmoita matkakuluina myös maskikulut

Matkakuluja ilmoittaessasi älä vähennä itse omavastuuosuutta, vaan merkitse matkakulut kokonaan Omaveroon tai lomakkeelle.

Asunnon ja työpaikan välisten matkojen kustannuksia voi vähentää enintään 7 000 euroa ja omavastuu on 750 euroa. Matkakuluja ovat myös maskikulut, joita voi vähentää 2 euroa päivältä.

- Jos olet ollut osan vuotta työttömänä, omavastuu on vähemmän kuin 750 euroa, eli siinä tapauksessa alle 750 euron matkakulutkin kannattaa ilmoittaa, Kaari toteaa.

Kotitalousvähennyksen korotus ei koske vuotta 2021

Muista vaatia myös kotitalousvähennys, jos esimerkiksi olet kotona tai mökillä teettänyt remonttia tai ostanut siivouspalveluja. Kotitalousvähennyksen saat vähentää suoraan veroistasi.

Vuonna 2021 maksimi on 2 250 euroa. Vähennystä on korotettu vuodelle 2022, mutta se ei siis koske vielä viime vuotta.

Oikein ilmoittamalla vältät veronkorotuksen

Jos et korjaa ja täydennä tietojasi, sinun katsotaan antaneen esitäytetyn veroilmoituksen mukaisen veroilmoituksen. Velvollisuutesi on poistaa tarpeettomat vähennykset, kuten toteutumattomat matkakulut.

Mikäli myöhemmin havaitaan, että olet vaatinut aiheettoman vähennyksen tai veronalaisia tuloja ei ole ilmoitettu, voit joutua maksamaan veronkorotuksia lisäverojen lisäksi.

- Muista ilmoittaa tulot myös lyhytaikaisesta vuokrauksesta, Kaari muistuttaa.

Tietojen viimeinen ilmoittamispäivä on toukokuussa ja se on joku seuraavista tiistaipäivistä: 10.5. 17.5 tai 24.5.2022. Päivämäärä on merkitty Omaveroon sekä kotiin postitetun esitäytetyn veroilmoituksen ensimmäiselle sivulle.

Veroilmoituksen pitää olla perillä Verohallinnossa viimeistään määräpäivänä, jos palautat veroilmoituksen paperilla. Veroilmoitusta ei tarvitse palauttaa, jos korjattavaa tai lisättävää ei ole.

Lisää neuvoja veroilmoituksen tarkistamiseen ja korjaamiseen löytyy osoitteesta veronmaksajat.fi

Johtava verojuristi Päivi Kaari, puh. 040 581 3430

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle20.5.2022 10:40:54 EEST | Tiedote

Kiinteistöverotuksen uudistus on palautettava perusteelliseen jatkovalmisteluun, jotta sen huomattavat puutteet voidaan korjata ja jotta koko esitystä on mahdollista arvioida kattavien ja luotettavien vaikutusarvioiden pohjalta. Korjausten ja vaikutusarvioiden edellyttämä aika huomioiden luonnosteltu uudistus on syytä lykätä ensi vaalikaudelle. Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton antamasta lausunnosta valtiovarainministeriön luonnoksesta kiinteistöverotuksen arvostamisuudistukseksi. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, jonka määräaika päättyy perjantaina 20.5. Luonnosteltu uudistus olisi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelman mukaan ”uudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa ja sitä arvioidaan tästä näkökulmasta ennen kuin se annetaan”. Kumpikaan ehto ei ministeriön luonnoksessa toteudu. Asumisen verotus kiristyisi jopa luonnoksen arvioiden mukaan sadoilla tuhansilla kansalaisilla jopa sadoilla euroilla vuodessa. Lisäksi on varte