ELY-keskuksetELY-keskukset

Vesiosaamisen kasvuun ja kansainvälistymiseen rahoitusta – kestävän kasvun ohjelmasta yhteensä 1,76 milj. euroa kymmenelle vesiosaamisen hankkeelle

Etelä-Savon ELY-keskus ja maa- ja metsätalousministeriö

Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvassa haussa on valittu rahoitettavaksi kymmenen kehittämishanketta. Hankkeet tukevat vesiosaamisen kasvua ja kansainvälistymistä vahvistamalla kumppanuuksia ja kokonaistarjoamia, joilla on uutuusarvoa ja kaupallista liikevaihtopotentiaalia kansainvälisestikin.

Etelä-Savon ELY-keskus ja maa- ja metsätalousministeriö järjestivät 8.2.-29.4.2022 avoimen hankehaun vesiosaamisen kehittämishankkeille. Hakemuksia tuli 18, joista kymmentä on päätetty rahoittaa.

- Suomessa on vahvaa vesialan osaamista, jolle on kasvava kysyntä maailman vesihaasteiden ratkaisemisessa. Haluamme tukea yrityksiä, vesihuoltolaitoksia ja tutkimuslaitoksia tuottamaan uusia menetelmiä, ratkaisuja ja toimintatapoja kestävään vesitalouteen Suomessa ja kansainvälisesti. Samalla luodaan uutta liiketoimintaa ja kasvua hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi, toteaa maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen.

Toinen hakukierros on tarkoitus järjestää alkuvuonna 2023 ja silloin haettavana on 1,74 milj. euroa.

Rahoitettavat hankkeet ovat kehittämishankkeita, jotka kasvattavat suomalaista vesiosaamista, siihen liittyvää liiketoimintaa ja kansainvälistymistä. Hankkeiden arvioinnissa otettiin huomioon myös kumppanuuksien vahvistaminen, ratkaisujen uutuus, monistettavuus ja laajennettavuus sekä kaupallinen potentiaali kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi rahoitettavat hankkeet ovat ei merkittävää haittaa -periaatteen mukaisia eli niillä ei saa olla haitallisia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.

Rahoitettavat hankkeet

Alva-yhtiöt Oy
“Digitaalisten vesihuoltopalveluiden kansainvälinen konseptointi ja sertifiointi vesijohtoverkoston vuotojen ja veden laadun hallintaan”

Haminan kaupunki
” Esikäsittelymenetelmän kehittäminen korkealaatuisen prosessiveden tuottamiseksi merivedestä, "MERIKIRI-hanke"

Oy Lining Ab
“Lining AQUAVISIO Aluemittausjärjestelmän vientimahdollisuuksien selvitys ja viennin mahdollistaminen Trimblen verkkotietojärjestelmän osana”

Operon Group Oy
“OperonWay -tiedonhallintajärjestelmän, seurantasovelluksen sekä MBR-tekoälyalgoritmin pilotointi viiden jätevedenpuhdistamon alueella.”

Oulun yliopisto
(BioS04 Oy, Aquaminerals Finland Oy, Feasib Oy)
“Kaivosten passiivisen vedenkäsittelyn uudet materiaalit ja arvoaineiden talteenotto (KaiPa)”

Satakunnan ammattikorkeakoulu oy, Wander
(Suorahapetus Oy)
“Vesijärjestelmän biofilmien hallinta hydrodynaamiseen kavitaatioon perustuvalla teknologialla”

Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Hämeenlinna-projekti, (Suomen vesifoorumi ry, Lindström Oy, Mecapinta Oy, Biobros Oy, Weefiner Oy)
“Innovatiiviset yhdistelmäkäsittelyteknologiat teollisuusvesien käsittelyyn kansainvälisille vesialan markkinoille”

Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Vihti-projekti (Suomen vesifoorumi ry, Operon Group Oy, Vihdin vesi, Weefiner Oy)
“Innovatiiviset yhdistelmäkäsittelyteknologiat typen poiston ja talteenoton tehostamiseksi kylmissä jätevesissä”

Soficta Oy
(Keypro Oy)
“Verkoston olosuhdemittaukset ja tiedon jalostaminen verkkotietojärjestelmässä”

Suomen vesistösäätiö sr
(Suomen vesifoorumi ry, Pyhäjärvi-instituutti)
“Kuinka tulla vesivastuulliseksi yritykseksi? P&K -yritysten vesivastuupalvelu 2030 –kehityshanke”

Tarkat tiedot rahoitettavista hankkeista löytyvät liitteestä.

Anitta Sihvonen, hankepäällikkö, Etelä-Savon ELY-keskus, anitta.sihvonen(at)ely-keskus.fi , p. 0295 024 064

Tanja Heikkilä, vesiliiketoiminnan asiantuntija, Etelä-Savon ELY-keskus, tanja.heikkila(at)ely-keskus.fi, p. 0295 024 187

Jertta de Mazières, projektipäällikkö, maa- ja metsätalousministeriö, luonnonvaraosasto, jertta.demazieres(at)gov.fi, p. 0295 162 113

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.