Vetävä tositarina ruotsalaisesta vapaaehtoisesta Suomen sisällissodassa

”Ihmetyttää, mitä Suomessa oikein tapahtui vuonna 1918. Miksi vaari lähti sinne? Ja miksei hän koskaan kertonut mitään? Minun on pakko saada tietää enemmän Värmlannin ruukin pikkupojasta, joka menetti työnsä, maineensa, kunniansa ja tulevaisuutensa.”

Jakob Lind: Isoisän pistooli – Tositarina häpeästä, rakkaudesta ja fiaskosta Suomen sisällissodassa

Ilmestyy 1.9.2021

Mies löytää isoäitinsä jäämistöstä pistoolin, johon on kaiverrettu "1918". Pistooli on kuulunut isoisälle, mutta isoäiti on piilottanut sen muovipussissa kaappikelloon madeirapullon kanssa.

Mies ryhtyy tutkimaan isoisäänsä, jonka kohtalo oli suvussa ollut vaiettu salaisuus. Paljastuu asioita yksi kerrallaan. Isoisä on tehnyt hirvittävän virheen toisensa perään. Mitä mies on perinyt isoisältään? Jakob Lindin teos Isoisän pistooli on kiehtova sekoitus historiankirjoitusta, sukutarinaa ja henkilöön liittyvää mysteerikertomusta. Arvoituksen palaset loksahtelevat paikoilleen sitä mukaa, kun Lind sukeltaa syvemmälle aiheeseensa.

”Tässä kirjassa kerrotaan turhamaisesta miehestä, isoisästäni Hjalmar Frisellistä, joka oli äitini isä ja minun vaarini. Turhamaisuus käy herkästi hermoille, mutta enimmäkseen kirjassa puhutaan häpeästä ja jonkin verran kunniastakin, vaikka sitä sanaa ei taida kukaan enää tuntea. Kaikki johtajat voivat sortua virheisiin, mutta harva niin perusteellisesti kuin vaarini. Hän oli ruotsalaisen prikaatin komentaja Suomen sisällissodassa keväällä 1918, ja se mitä silloin tapahtui tuhosi hänen elämänsä, ja monien muidenkin. Mutta suunnatessani aseen mummini peiliä kohti en vielä tiennyt siitä mitään. Ei sitä tiennyt kukaan muukaan.”

”Eniten olen kuitenkin vaikuttunut siitä, kuinka elävästi [Jakob Lind] kuvaa Suomen sisällissotaa vuonna 1918. On vaikeaa laskea kirjaa käsistään. -- Voin vain onnitella lukijaa, jolla on vielä tämä matka edessään.” - Philip Teir, Dagens Nyheter

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Nemo on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.