Vetoamme läheisiin: jaksetaan suojata ja suojautua

Korona ei ole kadonnut minnekään, vaikka jokainen varmasti toivoisi tilanteen jo rauhoittuvan. Meidän kaikkien yhteinen tehtävä on edelleen jaksaa suojata etenkin riskiryhmäläisiä ja suojautua virukselta kaikin keinoin.

Koronatilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Viime viikkojen aikana on nähty, miten nopeasti tartunnat lähtevät leviämään. Koronavirus on suuri uhka etenkin Attendo-kodeissa asuville riskiryhmäläisille, kuten hyvin hauraille ikäihmisille. Tämän vuoksi meidän on yhdessä läheisten kanssa edelleen sinnikkäästi huolehdittava omasta suojautumisesta ja suojattava asukkaitamme.

Muistutamme vierailijoita, että meille ei pidä tulla, mikäli on – tai joku perheenjäsenistä on – altistunut koronalle, saanut positiivisen tekstituloksen tai jos tuntee vähäisimpiäkään flunssan oireita. Sisätiloissa vierailut onnistuvat edelleen, mikäli kunta ne sallii – eli käytännössä tartuntatautilääkäri ei ole asettanut vierailukieltoa – ja kun vierailusta sovitaan etukäteen Attendo-kodin henkilökunnan kanssa.

Kun saavut etukäteen sovitulle vierailulle Attendo-kotiin, huolehdithan, että

• käytät kasvomaskia koko vierailusi ajan
  • pidät huolta turvaväleistä
  • peset kädet ennen saapumistasi ja pois lähdettyäsi
  • käytät vierailusi aikana käsidesiä

On hyvin ymmärrettävää, että kun koronasta alkaa tulla osa arkeamme, siltä suojaaminen ja suojautuminen saattavat unohtua. Riski sairastua saattaa tuntua pienemmältä kuin keväällä pandemian alkaessa. Emme silti saa herpaantua hetkeksikään.

Uutiset maailmalta kertovat karua kieltä siitä, mitä terveydenhuollolle ja hoivakodeille voi pahimmillaan tapahtua, jos viruspandemiaa ei saada hillittyä. Pidetään yhdessä huolta siitä, että asukkaamme ja työntekijät ovat turvassa koronalta.

Lisätietoja läheisille vierailuista antavat Attendo-kotien johtajat. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.attendo.fi

Lisätietoja medialle Attendon koronavalmiustoiminnasta antaa valmiusjohtaja Tuija Haatainen, puh. 044 4456 157 tai tuija.haatainen@attendo.fi

Lisätietoja tartuntatilanteesta voivat antaa vain terveydenhuollon edustajat eli kuntien ja kuntayhtymien ja sairaanhoitopiirien terveysviranomaiset sekä THL.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EETUutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Hoivakriisistä kaksi vuotta – Attendon muutosmatka etenee ja luottamus vahvistuu22.1.2021 07:11:00 EETUutinen

Kaksi vuotta sitten esiin nousseet epäkohdat vanhusten hoivapalveluissa johtivat vanhuspalvelulain uudistamiseen ja suureen määrään yksittäisiä toimenpiteitä sadoissa hoivakodeissa kautta maan. Attendolla loppuvuodesta 2019 aloitettu muutosmatka on tuoreiden henkilöstö-, asukas- ja läheiskyselyiden mukaan alkanut tuottaa tulosta: luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EETUutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.

Koronapandemian torjuntaan käytettyjen suu- ja nenäsuojainten kuluista on lähetetty laskuja kuntatilaajille14.12.2020 11:18:33 EETUutinen

Attendo veloittaa kuntatilaajiltaan koronan torjumiseen tarvittujen suu- ja nenäsuojainten toteutuneet kulut ajalta 1.4. - 30.11.2020. Laskussa on kyse poikkeusolojen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, joiden ei voida katsoa kuuluvan tai kuuluneen ostopalvelusopimusten tavanomaisten soveltamisalan piiriin, ellei toisin ole sovittu. Suojavarusteiden korvaaminen yksityiselle palveluntuottajalle kuuluu kuntien vastuulle kansallisen valmius- ja tartuntatautilainsääntelyn sekä sosiaali- ja terveysministeriön 9.4.2020 antaman ja 13.5.2020 tarkentaman suojavälineiden käyttöä koskevan määräyksen perusteella. Kunnat ovat saaneet valtiolta koronatukea voidakseen korvata myös yksityisille palveluntuottajille koronapandemian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeri on syksyllä julkisuudessa korostanut kuntien vastuuta suojavarusteiden saatavuuteen ja korvaamiseen liittyen. Attendo laskuttaa tilaajiltaan ostamansa asukkaiden ja työntekijöiden pandemialt

Attendon kommentit liittyen Lännen Median artikkeliin 21.10.2020 21.10.2020 11:30:34 EESTTiedote

Lännen Media on tänään julkaissut artikkelin koskien keskeneräistä esitutkintaa hoivakoti Kallionsydämen tapahtumista. Artikkelissa Itä-Suomen poliisi kertoo seuraavaa: ”Mikäli yritystoiminnassa eli tässä tapauksessa asumispalveluyksikön liiketoiminnassa tavoitellaan taloudellista hyötyä, se voi äärimmillään johtaa hoidollisiin tai muihin laiminlyönteihin, jotka voivat taas johtaa ihmisten sairastumiseen tai kuolemaan.” Meillä ei ole tiedossa seikkoja, joiden perusteella Attendo olisi voinut saada taloudellista hyötyä Kiuruveden tapahtumiin liittyen. Otamme seuraavan kerran kantaa tähän asiaan, kun poliisi saa esitutkinnan päätökseen. Mielestämme on hyvin tärkeää, että asiat selvitetään ja poliisi saa tehdä työnsä rauhassa, etenkin esitutkinnan ollessa vielä kesken. Olemme pyrkineet edesauttamaan tapahtumien selvittämistä ja avoimesti toimittaneet poliisille kaiken tiedon, mitä meiltä on pyydetty. Olemme mm. toimittaneet poliisille esitutkintaa varten tarkan aikajanan, josta käy ilmi t