Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle luovutetussa kannanotossa nostetaan esille lukuisia käytännön ongelmia, joita maatalousyrittäjät kokevat.

Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet kaikki vaikeuksissa olevien maatalousyrittäjien kanssa työskentelevät maakunnalliset hanke- tai projektityöntekijät. Yhteensä 20 työntekijästä 12 toimii MTK-liittojen hankkeissa, 7 Melan Välitä Viljelijästä -projektissa ja yksi Työtehoseuran hankkeessa.

Kaikissa tuotantosuunnissa on jaksamis- ja talousvaikeuksia. Suurin osa hyvinvointihankkeiden asiakkaista on kuitenkin karjatilallisia, joille lomituksen toimivuus on jaksamisen peruspilareita.

– Vaikka lääkäri olisi määrännyt maatalousyrittäjälle sairauslomaa, ei Kela välttämättä myönnä sairauspäivärahaa etenkään masennusdiagnoosilla. Ilman Kelan myönteistä sairauspäivärahapäätöstä karjatilallinen ei ole oikeutettu sijaisapulomitukseen, mikä uhkaa ihmisten lisäksi myös eläinten tarvitsemaa hoitoa, MTK-Satakunnan hankepäällikkö Riitta Seppälä muistutti.

– Osassa paikallisyksiköitä lomittajien määrä on alimitoitettu. Ongelma on myös se, että osasairauspäivärahalla oleva yrittäjä ei ole oikeutettu sijaisapuun, minkä vuoksi vähittäinen paluu työelämään ei ole mahdollinen, Seppälä jatkoi.

MTK-Pirkanmaan hankepäällikkö Maija Pispan mukaan viranomaisten kiire ja puutteellinen osaaminen maatalousyrittäjien työttömyysturva- ja sosiaaliasioissa ovat esteenä oikeusturvan toteutumiselle.

– Viranomaisilta jää usein asian vaatimat selvitykset tekemättä, eikä hallintolain neuvontavelvollisuus toteudu. Lakien tulkinnat voivat poiketa paljonkin käsittelijästä riippuen. Yrittäjä saattaa saada virheellistä tietoa esimerkiksi oikeudestaan työmarkkinatukeen, Maija Pispa huomautti.

MTK Pohjois-Savon projektipäällikkö Niina Suorsa muistutti, että oikeusturvan heikkenemiseen vaikuttaa myös se, että uupuneena, ison työmäärän ja talousvaikeuksien keskellä elävällä maatalousyrittäjällä ei useinkaan ole energiaa itse selvittää todellisia oikeuksiaan, kun neuvot ovat ristiriitaisia tai puutteellisia.

Vastauksessaan Saarikko korosti, että MTK-liittojen hyvinvointihankkeiden ja Välitä Viljelijästä -projektin tulee toimia tiiviisti yhteistyössä ja toiminnan pysyvyys on turvattava. Luovutustilaisuudessa oli paikalla myös kansanedustaja, MTK-johtokunnan jäsen Pertti Hakanen, joka näki tärkeänä, että maakunnissa turvataan jatkossakin toiminnan viljelijälähtöisyys.

Hanke- ja projektityöntekijöiden kannanotto kokonaisuudessaan samoin kuin kuva vetoomuksen allekirjoittajista on liitteenä.

Maija Pispa, hankepäällikkö, Voimaa Farmarille -hanke, MTK-Pirkanmaa, maija.pispa@mtk.fi, puh. 040 920 9801
Riitta Seppälä, hankepäällikkö, Varavoimaa Farmarille -hanke, MTK-Satakunta, riitta.seppala@mtk.fi, puh. 044 972 6195
Niina Suorsa, projektipäällikkö, Voimaa arkeen -hanke, MTK Pohjois-Savo, niina.suorsa@mtk.fi, puh. 044 705 0402
sekä muut vetoomuksen allekirjoittaneet hanke- ja projektityöntekijät.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.