Viemäri vetää paremmin ilman jouluruokien rasvoja ja siivousliinoja

Monen jouluun kuuluu joulusiivous ja kinkun paisto. Muutenkin keittiössä vietetään paljon aikaa juhlaa valmistellen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että kinkunrasvaa tai muutakaan rasvaa ei saa kaataa viemäriin. Viemärissä rasva aiheuttaa kahdenlaista haittaa: se tukkii putkia ja toimii ruokana viemäreissä asustaville rotille.

Nestemäisen rasvan voi pakata esimerkiksi kannelliseen muovipurkkiin tai tyhjään kermatölkkiin, jonka laittaa tiiviiksi teipattuna sekajätteeseen.

Viemäreissä rasva jähmettyy ja kertyy putkien seinämiin ja sitä kautta altistaa putken vielä isommalle tukokselle. Kun esimerkiksi putken mutkaan kertyy talouspaperia, hiuksia, tulitikkuja ja vanupuikkoja niin tukos alkaa olla valmis. Mutakylpy kylpyhuoneessa on jouluaattona ikävä yllätys. Kylpyhuoneessa onkin hyvä pitää roskille omaa astiaa, jonka tyhjentää sitten sekajätteeseen.

Joulusiivousta tehdessä on hyvä pitää mielessä, että myöskään siivousliinoja ei saa laittaa viemäriin, vaan ne lajitellaan sekajätteeseen. Puuvilla- tai muovipohjaiset liinat ja kosteuspyyhkeet eivät hajoa matkalla jätevedenpuhdistamolle. Ne voivat juuttua viemäriverkoston jätevesipumppuihin ja aiheuttaa tukoksen. Pumpputukosten avaaminen vie työntekijöiden aikaa ja viivästyttää muita huoltotöitä. Jos tukoksia ei avata ajoissa, niistä saattaa aiheutua jäteveden ylivuotoja ympäristöön tai kiinteistöjen kellareihin.

- Tukoksista koituvat kulut tulevat aina asukkaiden maksettavaksi, joko suoraan tai välillisesti. Jos tukos muodostuu kiinteistön omaan viemäriputkeen tai todennetusti kiinteistöstä johtuvista syistä HSY:n runkoviemäriin, sen avaamisesta ja puhdistamisesta aiheutuvat kulut tulevat maksettavaksi suoraan kiinteistön omistajalle. Kunnallisessa verkostossa, jätevedenpumppaamoilla ja jätevedenpuhdistamoilla aiheutuvista kuluista lasku tulee välillisesti jätevesimaksuissa, kertoo HSY:n kunnossapitoyksikön päällikkö Arja Johnsson.

Käytä rasvat ruoanlaitossa tai kierrätä

Ensisijaisesti kinkunrasva ja syntyvä liemi kannattaa hyödyntää ruoanlaitossa. Tapoja on monia, siitä voi tehdä vaikka kastikkeen pohjan tai käyttää paistorasvana. Jos käyttöä ei heti löydy, niin lientä voi myös pakastaa pienissä purkeissa ja käyttää myöhemmin ruokien maustamiseen.

- Jos rasvaa ei halua hyödyntää ruuanlaitossa, sen voi kierrättää biojätteeseen. Kinkunrasva kannattaa aina jäähdyttää, jolloin kiinteäksi hyytynyt rasva on helppo laittaa biojäteastiaan. Muussakin ruoanlaitossa syntyy rasvaa. Pienet määrät nestemäistä rasvaa on helppo pyyhkäistä talouspaperiin tai imeyttää vaikka kananmunankennoon, jolloin nekin voi kierrättää biojätteiden mukana, neuvoo HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Tanner.

- Suurempi määrä nestemäistä rasvaa kuuluu laittaa tiiviisti suljetussa pakkauksessa sekajätteeseen. Tähän käy esimerkiksi teipattu maitopurkki, Tanner jatkaa.

Viemärisukeltaja -filmi “Älä ruoki rottaa” muistuttaa rasvojen oikeaoppisesta lajittelusta. Joulun aikaan tämä näkyy myös pääkaupunkiseudun elokuvateattereissa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Älä ruoki rottaa -filmi

ympäristöasiantuntija Elina Tanner, puh 0505776495, elina.tanner(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 28.1.202228.1.2022 10:03:49 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa seuraavista hankinnoista: - Pitäjänmäen päävesijohdon saneerauksen urakoitsijaksi välille Meijeritie-Takkatie valittiin VM Suomalainen Oy - biojätteenkäsittelyn pyöräkuormaajatyöpalvelut Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen hankitaan Kaiwur Oy:ltä - kuorma-autopalvelut materiaalisiirtoihin Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella ja jätteen kuljetuksiin ekoteollisuuskeskuksesta Vantaan Energian jätevoimalaan hankitaan Espoon KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen katsauksen vuoden 2021 lopun tilanteesta ja Ilmanlaadun vuodelta 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 28.1.202225.1.2022 15:11:04 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 28.1.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta Pitäjänmäen päävesijohdon saneeraukseen välille Meijeritie-Takkatie - biojätteenkäsittelyn pyöräkuormaajatyöpalveluiden hankinta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa - kuorma-autopalveluiden hankinta materiaalisiirtoihin Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella ja jätteen kuljetuksiin ekoteollisuuskeskuksesta Vantaan Energian jätevoimalaan. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen katsauksen vuoden 2021 lopun tilanteesta ja Ilmanlaadun vuodelta 2021. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.f

HSY laajentaa asukkaiden poistotekstiilin keräystä11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laajentanut pääkaupunkiseudun poistotekstiilien keräysverkostoaan, jonka avulla asukkaiden poistotekstiilit saadaan tehokkaammin kotimaiseen jatkokäsittelyyn. Sortti-asemat ovat keränneet poistotekstiilejä vuodesta 2019 lähtien, mutta uusia keräystapoja testaavan hankkeen myötä maksuttomia keräyspisteitä löytyy jatkossa yhdeksästä kauppakeskuksesta ja yhdeltä itsepalvelukirpputorilta.

HSY:n vesihuollon toimialajohtajaksi diplomi-insinööri Mari Heinonen17.12.2021 10:32:22 EET | Tiedote

Diplomi-insinööri Mari Heinonen on valittu HSY:n vesihuollon toimialajohtajan virkaan 17.1.2022 alkaen. Virassaan hän johtaa HSY:n suurinta toimialaa, joka toimittaa korkealaatuista juomavettä yli miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle, puhdistaa tehokkaasti kaupunkilaisten ja teollisuuden jätevedet sekä rakentaa ja kunnostaa vesijohto- ja viemäriverkostoa. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus teki päätöksen kokouksessaan 17.12.2021 valintaa valmistelleen työryhmän yksimielisen ehdotuksen pohjalta. Toimitusjohtajan lisäksi valintaa valmistelevaan työryhmään kuuluivat hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola, varapuheenjohtaja Sirpa Hertell sekä hallituksen jäsenet Anna Korkman ja Antti Vuorela. Määräaikaan mennessä saapui seitsemän hakemusta. Hakemusten, haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella työryhmä päätyi yksimielisesti esittämään Mari Heinosta vesihuollon toimialajohtajan virkaan. Mari Heinonen on aiemmin työskennellyt jätevedenpuhdistuksen osastonjohta

HSY:n hallituksen päätökset 17.12.202117.12.2021 10:31:44 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen vesihuollon hankesuunnitelman ja valita vesihuollon toimialajohtajan virkaan diplomi-insinööri Mari Heinosen 17.1.2022 alkaen. Hallitus päätti myös esittää valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2022 sovellettavat tonttien enimmäishinnat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - GRK Infra Oy valittiin saattamaan loppuun Blominmäen viemäritunneleiden Mikkelä II:n, Malminmäen ja Eestinkallion urakat - kompostointiin tarvittava hiekka Metsäpirtin alueelle hankitaan Rudus Oy:ltä - jätevedenpuhdistamoilla biologiseen käsittelyyn hiilen lähteeksi tarvittava metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä - turve kompostoinnin tukiaineeksi, lietteiden imeytykseen ja kompostimullan seosaineeksi hankitaan Neova Oy:ltä. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon toim