Metsäteollisuus ryMetsäteollisuus ryMetsäteollisuus ry

Vientiteollisuus ehdottaa kunnianhimoista kasvupolitiikkaa: Työllisyys ja investoinnit avainasemassa, koronatukea tarpeen jatkaa

Vientiteollisuus odottaa hallituksen tavoittelevan kunnianhimoisesti talouskasvua ja ilmastotekoja. Budjettiriihessä tulee päättää aidosti työvoiman tarjontaa, yritysten investointeja sekä tutkimusta ja tuotekehitystä lisäävistä toimista.

Teknologiateollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Kemianteollisuus ry odottavat hallituksen linjaavan budjettiriihessään kautensa keskeiset talous- ja ilmastopoliittiset ratkaisut. Hallituksen tulee talouspolitiikassa nostaa tavoitetasoaan, sillä koronakriisi on romuttanut aiemman tilannekuvan.

–Talous on saatava kasvun tielle, emmekä voi enää odotella työllisyyttä lisääviä uudistuksia. Hallituksen tulee sivuuttaa kaikki uudistukset, jotka nostaisivat työllistämisen kustannuksia tai joiden vaikutus työllisyyteen olisi miinusmerkkinen, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola sanoo.

Työvoiman tarjontaa voidaan aidosti lisätä esimerkiksi alentamalla ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa ja tasoa. Yhteistoimintalain uudistus ja kilpailukieltosopimusten rajoittaminen taas todennäköisesti nostaisivat nykytilanteessa työllistämiskynnystä.

Vientiteollisuus ehdottaa, että hallitus yhdistää kunnianhimoiset ilmastopäätökset vahvan kasvuhakuiseen talouspolitiikkaan. Ensi vaiheessa teollisuutta tulee ohjata muokkaamaan raaka-ainepohjaansa ja korvaamaan fossiilisia polttoaineita muun muassa sähköistämällä prosessejaan.

–Jotta vientiteollisuudella olisi tasavertaiset kilpailumahdollisuudet maailmanmarkkinoilla, tulee energiaverouudistuksen kauttaaltaan parantaa kustannuskilpailukykyä. Hallitus voi vaikuttaa ratkaisevasti myös logistiikkakustannuksiin, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Hallituksen jo lupaama teollisuuden sähköveron alentaminen sopii aloittaa vuodenvaihteesta, samoin päästökaupan kompensaatiota tulee jatkaa. Polttoaineveroihin jo tehdyt korotukset tulisi perua, ja lisäksi väylämaksuista sekä ratamaksujen korotuksista voidaan luopua.

–Yritysten investoinnit tuovat mukanaan työpaikkoja ja uutta kasvua. Teollisuuden uudistavat investoinnit ja ilmastomyönteisten tuotteiden kehittäminen ovat avainasemassa myös Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamisessa, Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto muistuttaa.

Hallitus voi vauhdittaa investointeja tukemalla työllisyyttä ja vientiä kasvattavia hankkeita, eikä tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiopanostusten määrätietoisessa kasvattamisessa voida hidastella. Innovaatiotoimintaa voidaan edistää myös kehittämällä yritysvetoisia toimintatapoja ja veturiyritysohjelmaa sekä ohjaamalla ilmastorahaston toimintaa.

Budjettiriihessä on hyvä varautua myös siihen, että alkuvuoden globaalin koronakriisin seuraukset alkavat vasta toteutua vientiteollisuudessa. Siksi kustannustuki kannattaa pitää voimassa vuodenvaihteeseen, ja sen toimialarajauksista tulee luopua. Lisäksi suoralle yritystuelle voi loppuvuonna olla tarvetta myös keskisuurissa yrityksissä.

Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuus ry, puh. 0400 633 751

Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600

Mika Aalto, Kemianteollisuus ry, puh. 050 438 9247

Budjettiesitys ei paranna metsäteollisuuden kilpailukykyä16.9.2020 17:34:20 EESTTiedote

Hallituksen budjettiriihessä tehdyt päätökset lisäävät ensiarvioiden mukaan metsäteollisuuden kustannuksia, kuitenkin vähemmän kuin hallitusohjelman pohjalta oli odotettavissa. Budjettiesityksessä on myönteisiä asioita kuten teollisuuden sähköveron lasku EU-minimiin ja päästökauppakompensaation korvaava teollisuuden sähköistämistuki. Kilpailukykyä heikentäviin energiapoliittisiin ratkaisuihin tulee siirtymäaikoja ja korvaavia toimenpiteitä. Pitkän aikavälin teollisuuspoliittinen linja jää yhä valitettavan avoimeksi ja työllisyystoimet lykkääntyvät jälleen.

Kotimaiselle puulle on kysyntää8.9.2020 13:06:41 EESTTiedote

Tammi-elokuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 17 prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna samalla ajanjaksolla. Siitä huolimatta kaikille puutavaralajeille on nyt kysyntää. Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat edellytys kotimaisen puun käytölle. Metsätalouden kannustejärjestelmän rahoituksen taso tulee säilyttää ennallaan syyskuun puolivälin budjettiriihessä, jotta metsät säilyvät hyvässä kasvukunnossa.

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.